Socker är iofs efter protein det som är viktigt att få med sig under ansträngning så det är ingen nackdel.
Proteinkällorna i snickers är mjölk och jordnötter dvs en bra källa och en riktigt dålig men mycket riktigt är det ingen större mängd, precis som de flesta andra nötterna och fröerna så har inte jordnötter en så bra proteinsammansättning även om jordnötter faktiskt är riktigt dåliga även i förhållande till riktiga nötter. Iofs har jag inte stött på någon som äter snickers för proteininnehållet.
480 kcal/100 g (ur minnet) är inte så dåligt för något som är gott och som går att äta kallt men jag skulle kanske inte satsa på det som den enda frukosten.
Som mer konkret svar på huvudfrågan så havregrynsgröt med torrmjölk eller proteinpulver, lite torkad frukt och en skvätt rapsolja. Det går utmärkt att bara hälla på kokande vatten på "vanliga" havregryn och låta det stå 10 minuter. Med snabbgryn blir det ännu lättare.
Känner man inte för varm mat den dagen så är det bara att att blanda med lite mindre kallt vatten och låta stå en stund.
Det jag sa om proteininnehållet refererar till ett faktiskt inlägg på Utsidan - någon trodde faktiskt att Snickers är en proteinkälla jämbördig med ex.vis Gainomax (dock innehåller bägge palmolja och socker …) Fazers mjölkchoklad innehåller, enligt deklaration mer protein (och faktiskt ingen palmolja, men väl sojalecitin).
Lättpackning handlar, som jag ser det, om bibehållen funktion till minsta möjliga vikt. Då är det närmast logiskt nödvändigt att se sig om efter energitäta lösningar.
(Någon hävdade i en tidigare tråd att det var idiotiskt att bara trimma utrustningen när man kunde hålla nere på maten istället, annat konstigt att förtiga).
Fett är mer än dubbelt så energitätt som kolhydrater, och mättar bättre. Större behov av kolhydrater har man (t ex enligt min f d PT) i samband med högintensiva aktiviteter som träning och löpning . Vandring och liknande friluftsliv hör knappast dit. Socker spjälkas i glukos och fruktos, och vad jag läst mig till är just fruktosen den skadligare komponenten (socker är alltså inte bara "tomma kalorier"). För en del kan ju också ett övermått av socker leda till reflux.
Detta om proteiners kvalitet är intressant, ngt jag förbisett. Jag har räknat på vad jag får i mig, med c:a 700 gram mat om dagen, och det var betydligt mer än jag kunnat ana.