Recensera?

En undring: Det kommer massor av bra rekommendationer i forat - varför inte skriva recension på prylarna, åtminstone om de är riktigt bra! Om jag till exempel vill veta mer om friluftskök, så finns det så många frågor att det vore mer överskådligt (sökbart mm) att hitta den informationen i recensioner, gärna av flera olika typer, än att ställa fjorton frågor i forat. Man kan då också undvika detta att samma sak dyker upp flera gånger, som det gör nu. Har man å andra sidan konkreta frågor - visst! Då är forat perfekt! Dessutom kanske trevligare, ju. Men om forat är baren man snackar med folk om prylar mm i, så kanske recensionerna skulle kunna vara katalogerna/böckerna?

Efterlyser fler recensioner med utgångspunkt i all info som medlemmarna sitter på! Eller kanske man borde ta bort recensionsavdelningen och låta ordet flöda? Vad säger ni?

/ Gabriel

Jag förstår inte problemet

Det kommer ju nya recensioner till recensionsbanken i stort sett varje dag. Under "friluftskök" finns t ex 36 st recensioner, däribland 19 st av Primus MFS, 11 st av MSR Whisperlite, 5 st av vardera KAP-Arctic och Optimus Nova etc. Vad är problemet?

Jag tycker att recensionsbanken är bra, och den utökas ju hela tiden. Sedan kan man alltid ha synpunkter på hur underbygda vissa recensioner är. Att ha provat en pryl en enda gång kanske inte ger så stort underlag för en recension.

Peter

Recensioner

Jag håller med Gabriel. Säkert hälften (eller mer?) av inläggen i forumet är rent prylrelaterade som kunde besvaras bättre från recensionsbanken. T.ex. diskuteras det en del om cykellyse, pannlampor, GPS och svett t-shirts. Ganska tunt med recensioner på den fronten. Men visst man måste ju testa sina prylar ett tag innan man ger sitt omdöme. Men och andra sidan kan man ju inte vänta för längre, då har ju tillverkaren hunnit ändra på produkten.

Antalet recensioner har ju gått ner efter det att kottesystemet avskaffades och kvaliteten har höjts. (Även om folk fortfarande envisas med att recensera Haglöfs logotype då och då.)
/Jonas U

Fel exempel, men poängen kvarstår!

Peter och Jonas, ni har rätt båda två: Jag brydde mig dumt nog inte om att kolla hur det såg ut för just friluftskök. Dåligt jävla exempel, där fanns det ju, precis som Peter sa, MASSOR! Det är så jag vill kunna använda ett recensions-kit (ska nog ta och köpa ett snart...)

Jag efterlyste emellertid att alla faktaspäckade inlägg lika gärna skulle kunna bli recensioner en masse, sökbart och fint. Fortfarande - recensera mera!

Hare,

/ Gabriel

OK

Jag kan hålla med om att fler recensioner vore önskvärda. Fler BRA rcensioner skall man kanske säga. Recensioner i stil med: "Jag har testat denna pryl och den är värdelös köp den inte" ger ju inte en läsare så mycket. Samma sak med oseriösa recensioner av t ex en sked från McDonalds.

Vi kanske är överens i alla fall. Tråkigt med tanke på att debatten dör ut...

Peter

Guest

Gäst
Olika frågeställningar

Javisst, det borde recenseras mer, men frågeställningarna är olika. Forumet kan användas vid frågeställningen -Vilka grejor finns för att lösa ett visst problem. Här får man oftast hjälp av aktiva medlemmar som ger förslag om produkter eller lösningar. När man tittar i recensionsbanken så har man oftast redan en idé om vilken produkt som kan lösa problemet. Då kan man läsa recensionen för att se vad andra medlemmar har för uppfattning av just den produkten. Kombinationen forum/recensionsbank är enligt min mening förträfflig. Tyvärr recenseras inte alltför många produkter som man har liggandes hemma och ser som självklara, tex en gammal Schweizare, som ju de flesta har någon slags relation till. Bra idé, förresten. Jag ställer frågan i forumet!

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg