När Ray Mears (var det han?)
Nej det var inte Ray Mears, som gör bra serier i mitt tycke, utan Bear Grylls, som också gör bra TV om man tar det för vad det är och inte tror att det är någon slags kurs i överlevnad.
När Ray Mears (var det han?)
Av de här underhållnings-överlenads-serierna tycker jag "Survivorman" är bäst
Till skillnad från Bear Grylls har han inte ett team med sig utan filmar sig själv med medhavda kameror. Hans överlevnadstips är mer basic. Han är inte en dramaqueen som Bear Grylls ju är.
Visst, belackare brukar hävda att Survivorman borde kallas Starving man eftersom han sällan lyckas hitta någon mat under sin vecka i det fria - men jag ser det som ett mer realistiskt scenario än Bear Grylls som häpnandsväckande ofta lyckas fånga laxar med händerna, hitta nyligen av björn dödade hjortar, råka hitta en tam liten häst osv..
Av de här underhållnings-överlenads-serierna tycker jag "Survivorman" är bäst
Till skillnad från Bear Grylls har han inte ett team med sig utan filmar sig själv med medhavda kameror. Hans överlevnadstips är mer basic. Han är inte en dramaqueen som Bear Grylls ju är.
Visst, belackare brukar hävda att Survivorman borde kallas Starving man eftersom han sällan lyckas hitta någon mat under sin vecka i det fria - men jag ser det som ett mer realistiskt scenario än Bear Grylls som häpnandsväckande ofta lyckas fånga laxar med händerna, hitta nyligen av björn dödade hjortar, råka hitta en tam liten häst osv..
Jag skulle rekomendera TV-filmen Alone in the Wilderness av och med Richard Proenneke.
http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Proenneke
En kort TV-serie som inte är lika bra som t.ex. Ray Mears är Alone in the Wild med Ed Wardle men den kan ändå vara intressant att titta på.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alone_in_the_Wild
Happy People finns att se på amerikanska Netflix om man har tillgång till det. Trevlig film!
Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
Nja, Netflix har olika utbud i olika länder. Man kan skaffa en tjänst som gör att man kan välja vilket lands utbud man vill titta på och växla mellan de olika länderna. Den heter Unblock us och får testas gratis i en vecka. Hur lagligt det är låter jag vara osagt, har säkert nåt att göra med kanaler som köper upp sändningsrättigheter i olika länder kan jag tänka mig. Det finns även många fler mer eller mindre seriösa och bra överlevnadsprogram att finna där. Textning och dylikt finns naturligtvis endast på engelska.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Vill tipsa om en ny serie om överlevnad | Böcker, film, media | 3 | ||
Böcker om överlevnad och bushcraft i Sverige | Böcker, film, media | 5 |