Real turmat

Skulle precis tipsa om en fysisk/e-butik i Stockholm där jag köpte REAL för 41 kr för frukost och 63 för alla övriga rätter. De hade skickat upp priset med 18-26% från slutet av juli. Nu gick rätterna på 50, 77 eller 86 spänn som hos alla andra.

Jaja, man får nog variera sig lite. Åt bara REAL i Sarek och nu på jakten gick bara två av fem åt under sex dagar. De är fortfarande goda och smidiga men jag har ätit mig lite mätt på dem nu.

Måttligare prishöjning än befarat?

Aktuella priser för Real Turmat ligger i dagsläget på 70-80 kr enligt t.ex. Kelkoo. En mindre höjning än trådstartaren befarade. Priset ligger i intervallet för en lunch i huvudstaden, dyrt eller billigt får vars och ens smak avgöra. Men det reser en intressant filosofisk fundering. Varför reagerar så många på en kostnad som de ändå har i vardagslag? Eller som de glatt betalar på en fjällstation.

Visst kan man önska att saker och ting är billigare men själv tvekar jag inte att betala en tia mer för en god maträtt som försätter mig i positiv sinnesstämning. För mig som äter torrproviant 10-15 dagar om året är kostnaden på några hundralappar väl värd fördelarna med en positiv energikick.

Många sköna tusenlappar läggs på utrustning och digitala leksaker. Varför ska inte god mat också få kosta?

Jag tycker själv att Real är riktigt bra men det är trots allt torrfoder vi snackar om. 63 spänn som jag gav tyckte jag var OK men 86 är för mycket. Att lägga över 200 spänn per dag i mat tycker jag är lite saftigt (räknar då frukost, lunch och middag).

Jag har lite svårt att motivera då nån tia extra spelar noll roll för min ekonomi samt att jag är en sån som inte är svenska turistindustrins mardröm (äter egentorkad mat, sover i tält och inte spenderar en cent i byn eller på fjällstationen). Tycker bara att över 70 spänn känns mycket tveksamt.

Aktuella priser för Real Turmat ligger i dagsläget på 70-80 kr enligt t.ex. Kelkoo. En mindre höjning än trådstartaren befarade. Priset ligger i intervallet för en lunch i huvudstaden, dyrt eller billigt får vars och ens smak avgöra. Men det reser en intressant filosofisk fundering. Varför reagerar så många på en kostnad som de ändå har i vardagslag? Eller som de glatt betalar på en fjällstation.

Visst kan man önska att saker och ting är billigare men själv tvekar jag inte att betala en tia mer för en god maträtt som försätter mig i positiv sinnesstämning. För mig som äter torrproviant 10-15 dagar om året är kostnaden på några hundralappar väl värd fördelarna med en positiv energikick.

Många sköna tusenlappar läggs på utrustning och digitala leksaker. Varför ska inte god mat också få kosta?

Att lägga över 200 spänn per dag i mat tycker jag är lite saftigt (räknar då frukost, lunch och middag).

Själv äter jag torrproviant bara till huvudmålet (middagen). Frukostgröten och lunchpaketet är mycket billigare. Ska man äta torrproviant till varje mål kan jag hålla med om att det blir dyrt :)

Allting är relativt. Befinner man sig i Stockholm och blir sugen på lunch finns det inte så mycket att välja på, antingen besöker man en restaurang eller så fortsätter man vara hungrig... Eftersom allting i matväg ändå är dyrt reagerar man inte över kostnaden. (Gör man det ändå gnäller man förmodligen inte över det i detta forum ;) )

När man fjällvandrar har man å andra sidan gott om tid att förbereda andra alternativ till REALs frystorkat. Hemmatorkad lunch/kvällsmat kostar ofta inte mer än 30 kronor per måltid. När man står inför den vetskapen att REAL är tre gånger dyrare än andra alternativ så tycker jag det är ganska befogat att reagera över kostnaden.

Sen så är ju REAL smidigare eftersom det inte kräver varken förberedning eller tillagning, endast varmt vatten. Det får man ju räkna in i priset.

För ren vandring blir det nog runt 1,5 Real per dag nästa gång. Resten mer riktig mat.

Frukosttips:
Jag körde Start och (torr)mjölk plus nån macka till frukost när jag jagade sist. Reals egna Solgryn är riktigt god och den bör man kunna kopiera på ett enkelt sätt. Lite egen eller köpt musli med råsocker och kanel samt mjölkpulver borde smaka precis lika gott.

Själv äter jag torrproviant bara till huvudmålet (middagen). Frukostgröten och lunchpaketet är mycket billigare. Ska man äta torrproviant till varje mål kan jag hålla med om att det blir dyrt :)

Senast ändrad:
Har inte orkat läsa igenom hela tråden, men jag undrar om någon har tips på ziplock-påse som är värmebeständig (som Brandmansmicke har efterfrågat)?

Jag kan tipsa om maträtter som totalt väger 150-165 gr per portion som torr, kostar 11-12 kr och som ligger på runt 380 kcal per 100 gr. Den har REAL:s alla fördelar men kostnar bara 1/7-del.

Köp Blå bands vegetariska färser (bolognese/tandoori/thai) . En halv påse per portion, tillsätt sedan 1,5 dl. couscous, tillsätt ev. salt beroende på smak. Denna blandning kan du hälla upp i matkåsa och tillsätta 4 dl varmt vatten. Låt stå i 5 min, rör om. Ät och njut. Maten har fördelen av att det är billig, gott, lätt, snabb, näringsrik och enkel.

Om det bara fanns värmebeständiga påsar så skulle lyckan vara gjord, för då slapp man disken också.

Mvh /Joel

Har inte orkat läsa igenom hela tråden, men jag undrar om någon har tips på ziplock-påse som är värmebeständig (som Brandmansmicke har efterfrågat)?

Jag kan tipsa om maträtter som totalt väger 150-165 gr per portion som torr, kostar 11-12 kr och som ligger på runt 380 kcal per 100 gr. Den har REAL:s alla fördelar men kostnar bara 1/7-del.

Köp Blå bands vegetariska färser (bolognese/tandoori/thai) . En halv påse per portion, tillsätt sedan 1,5 dl. couscous, tillsätt ev. salt beroende på smak. Denna blandning kan du hälla upp i matkåsa och tillsätta 4 dl varmt vatten. Låt stå i 5 min, rör om. Ät och njut. Maten har fördelen av att det är billig, gott, lätt, snabb, näringsrik och enkel.

Om det bara fanns värmebeständiga påsar så skulle lyckan vara gjord, för då slapp man disken också.

Mvh /Joel

Typ Zip-lock har fryspåsar som är värmetåliga, om du med det menar att de tål att man häller i kokande vatten. Det tål i och för sig nästan alla fryspåsar, bara de allra billigaste kan gå upp i "sömmarna". Den stora mataffären som hanterar sin köttfärs slarvigt är min hovleverantör av zip-lock fryspåsar.
Jag har provlagat cous cous på det viset hemma, och det gick utmärkt.

Hjärnsläpp...

Minns inte varför, men jag kokade/värmde nånting i en sån där Zip-Lock Zipperpåse. Så det borde ju funka lika bra att hälla i hett vatten.

peter

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg