Ray Mears, vilken smörja

sajberjohan; sa:
Det är stor skillnad mellan tv och verklighet. Ray Mears är ett ypperligt exempel på detta, när han spelade in avsnittet i Kiruna och vaknar upp mitt i natten och visar hur kallt det är, så är sanningen den att det är bara kväll och att han senare åkte tillbaka till hotellet. Eller så istället för att åka ut till den lilla afrikanska byn så kan man flytta den till andra sidan vägen av hotellet.

Ja det är som en programmledare i programmet Äventyr (tror jag det hette) en gång sade när de filmade en överlevnadskurs jag var på "TV det är en illusion". Där de visade att han vaknade upp efter en natt i liggrop när han i själva verket hade sovtit innomhus nere i byn.

/mattias

Så är det oftast när man ska spela in tv eller film. Man "fuskar" antingen för att göra själva filmandet lättare/möjligt eller för att spara på skådespelarna.

Men bara det är fungerande saker man lär ut så blir inte programmet bättre av att någon stackare får ligga och småfrysa i en grop hela natten.

man kan undra !

hehehe!! kul att det fins fler som tycker att ray är en bluff, ok ok inte bluff ... han kan en jäkla mycket, men jag tycker nog att han säljer en romantisk bild hur över levnad är!! man får alldrig glömma att han lever på det! en gammal kopis till mig jobbar för honnom nu, han brukar också garva, åt Rays till tag!

japp!

mört är den fisken som blir kvälls mat när jag är ute och fiska med fiske stick eller likande!! har aldrig fått något annat på stickan!! ehhehhe ,, mat är mat och ska ätas!!

dave1; sa:
Såg just ett "överlevnadsprogram" med Ray Mears från Alaska. Han skulle visa hur man tillverkar en metkrok och börjar tälja till en pinne och kommer sen till momentet då han ska förse den med en hulling och plockar då upp ett ben från en hälleflundra sic! ur fickan.
Sen är det ett klipp och så visar han hur man tillagar en lax, underförstått att den är fiskad med hans egentillverkade och med hälleflundrehulling försedda metkrok. Jag undrar hur många år det skulle ta innan man skulle lyckas få en lax på en sån krok.
Men vaddå? Du bara klagar. Går inte alla människor vilse i terrängen med en hälleflundra i fickan?

Hälleflundra är jäkligt gott.

Tinydoh; sa:
I Alaska behöver det inte vara speciellt svårt att fånga lax; till och med jag klarar av det. Ibland kan man fånga dem med händerna eller skrämma upp dem på land i vissa grunda bäckar, om man känner för att springa lite. Det lättaste om man har en krok med hälleflundrehulling är förstås att "snagga" dem, dvs. rycka fast dem.

/P
[Ändrat av Tinydoh 2005-07-24 kl 17:52]
Såg du inte filmklippet där björnar står vid ett fall och fångar fisk? En av dem öppnar bara på munnen så kommer en stor blank lax flygande rätt in i gapet. Laxfiske kan la inte va nått svårt?

Som alla överlevare vet kan man lätt fånga småöring med fiskepinne och mask över. Det gäller bara att dra lagom mot när det sväljs. Sen med lite öring på som bete kan man lätt fånga en halvstor gädda och ha ett hyfsat ben, men det går lika bra med fågelben.... det gäller bara att kunna och nyttja. Som sagt dataspel i all vänlighet men lite utanför asfalten härdar ju....(All film och särskilt s k dokumentär är alltid mest ljug och bluff, fast kul för det, nja kanske inte mamma monster i Alien.)

Go tur

dave1; sa:
Lischke; sa:
dave1; sa:
norpan_; sa:
dave1; sa:
Det hade varit intressant att se själva fiskemetoden. En krok av trä flyter ju dessutom och måste ju även förses med ett sänke av något slag.
Men vart i hela friden kommer hälleflundran in i bilden?

Helt rätt, Indianerna använde olika sänken. Hehe ja hälleflundran måste man onekligen dra upp innan om man ska använda det benet! Och för det behövs en ännu mer kompliserad krok mm om man tänkt göra som Indianerna.

/mattias

Japp. Och man behöver en lång stark rev med tanke på att hälleflundror kan väga ett par hundra kilo och lever på stora djup. Men man kan ju ha det också i sin överlevnadsask. Eller så hoppar man helt sonika över det momentet och införskaffar benet på feskekörka som haskell föreslog.
Varför ska man ha ett fiskben i nödasken? Varför inte bara lägga i en metkrok?

Bra! Det märks att du hänger med! ;)

Räcker det inte med ett presentkort till Feskekyrka?

Om Mears är smörja tycker jag inte, men har bara läst och sett ngt tvavsnitt.
Om filmfusk. BBC var i Norge och skulle göra dokumentär om Amundsen. Det var vinter och apelsinväder. Det skulle föreställa expedition och snöstorm, två små flygplan fick bli filmfläktar och två snöslungor jobbade på och se det blev snöstorm på filmen. Runt om stod folk i undertröjorna och hejade på de inblåsta! Resultatet såg mycket obehagligt ut efter klippning och ljudsättning...

Telemarkens verkliga hjältar

Är det nån som ser hans senaste dokumentär som går på Discovery nu? Telemarkens verkliga hjältar, där de återupplever en händelse som ägde rum för 60år sen. Rätt intressant faktiskt. Den här gången hoppar han fallskärm från en Herkules.

Jag har fått intrycket av att Ray Mears har ganska bra koll på det han ägnar sig åt. Men som sagts så är det ju TV, vilket innebär att det måste tjänas och inte minst sparas pengar. Är det kanonväder i en vecka så har man väl inte tid eller råd att vänta tills det blir sämre. Då får man ta till andra knep.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg