Ratatoskanvändare - se hit!

Jag blir allt mer sugen, och kommer allt närmare ett köp av Klättermusen Ratatosk. Dock är jag lite tveksam till det faktum att det inte finns några komprimeringsmöjligherer. Hur dåligt är detta?

(Hur bra fungerar höftbältet som man kan köpa till?)

Ratatosk

Hej!
Jag har en ratatosk och har inte haft behov av kompressionsremmar, om man har lite packning kan man rulla ihop topplocket istälet. Midjebältet har jag inte provat, men skulle föreslå att man fixar ett själv istället, jag tycker det är lite väl saftigt att ta ytterligare 200 till för det. JAg köpte en rartosk i somras, men skall nu byta upp mig, så du kan få köpa min för 1200 inkl frakt. Den har inte ens varit ute i skogen.
mikael Nyman

Senast redigerad av en moderator:
Ratatosk

Hej

Jag är en hängiven Ratatoskanvändare och har tidigare uttryckt min entusiasm här på utsidan. Den kan komprimeras med rullstängningen. Ytterliggare komprimering har jag aldrig känt behov av. Jag har bälte till min men använder det sällan. Kan tycka att det hamnar lite högt upp fast det kan ju ofta vara ett problem med små säckar. Men på det hela taget sitter den som en utväxt på ryggen. Min ratatosk är min favoritutrustningspryl!!

Ratatosk

Hej,
Jag vill egentligen bara hålla med föregående talare. Ratatosken är ganska smal från början och jag har aldrig känt något behov av kompressionsremmar. ”Locket” komprimerar tillräckligt bra, även om detta sker i vertikalled.
Säcken är inte direkt lång varpå höftbältet, iaf på mig, hamnar runt midjan. Detta gör att bältet naturligtvis inte får någon avlastande funktion även om det stabiliserar säcken en hel del. Bältet gör man ett själv.
/Holst

Jag använder min Ratatosk ofta med det tillhörande höftbältet som jag tycker fungerar mycket bra.
Enda gången jag känt behov av att komprimera säcken har vart när jag sprungit med den.
Men om du inte ska ha den som löparsäck är det inget problem, det är bara att rulla några varv extra.
Klart du ska köpa en Ratatosk, du kommer inte att bli besviken!

/Anders

Felstavat!

Precis skaffat en Ratatosk. Härlig säck, men det är en sak jag undrar. Produktnamnet på min säck är felsytt. Det står Ratatost, med t istället! Ni andra som har säcken, vad står det på er?
Inte för att jag tror jag fått en piratkopia.
Bara nyfiken alltså!

sandwichman; sa:
Jag blir allt mer sugen, och kommer allt närmare ett köp av Klättermusen Ratatosk. Dock är jag lite tveksam till det faktum att det inte finns några komprimeringsmöjligherer. Hur dåligt är detta?

(Hur bra fungerar höftbältet som man kan köpa till?)
Hej har haft r-tosk i flera olika uppsättningar o alltid talat varmt för varan, tycker helt enkelt inte den behöver det svar på din fråga den bästa ryggan i denna storlek tycker jag, har dock provat en o annan, o ett stort TIPS ring Växjö o Naturbolaget de hade en i måndags för 990 tror jag tänkte köpt den fast jag har en av nya snitt själv 5 rattar den funkar till allttttttttttt Ps höft bältet är ok men visst 220kr njaaaa, passar mig bra som är 189cm vilket inte många 30L`s säckar gör, brukar fastnaunder bröstkorgen.

Instämmer!

Även jag instämmer med föregående inlägg. Jag har använt min Ratatosk massor, både i skogen och till vardags och den fungerar utmärkt. Komprimering med rullöppningen (i den mån det ens behövs) är inget problem och höftbältet har jag aldrig saknat. Slå till!

Axel.

Det är ju just kompressionsmöjligheterna som är grymma med ratatosk. Geneom att rulla öppningen mer eller mindre så varieras volymen. Köp för all del den ryggan, den är klockren.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cancerman VULKAN ELLER ATLAS ÄGARE I LULEÅ TRAKTEN SE HIT!!! Transportera 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg