Råstojaure

Råstoätno

Tänk på att den övre sträckan i Råstoätno (mellan Vutnosjokka och Biggusjokka) är kvoterad och således endast får fiskas med giltigt tillstånd + fiskekort.
Tillstånd sökes hos Länsstyrelsen i Norrbotten innan 1 maj.

http://www.bd.lst.se/blankett/fiske.htm

Vid älvmötet Råstoätno/Davvaätno lär folk sett en del lax. Det vore ju häftigt att kroka på lax i fjällvärlden...

När det gäller laxflugorna skulle jag åxå satsa mycket på svart, men även av gammal humus-vana ta med några GP i olika versioner. Detta med laxflugor ät onekligen ett intressant kapitel, då det verkar helt sakna logik och ibland förefaller vara mer en religion än en vetenskap.

Citatet om de svarta flugorna tror jag mej ha hört att även Hugh Falkus skulle ha yttrat, vilket inte gör det mindre gällande.

Tack för tipsen.. då är det bara att sätta sig ner och börja binda ihop kreationerna. Synd bara att man ska vara så usel, men det kanske tilltalar nån glad lax.. :)
Är det någon som vet något mer om laxfisket i Lainioälven? Jag har hört att det ska vara rätt svårt att läsa var fisken står, men att det vid Kangos ska finnas några finfina ställen.

MVH
David

Frågan är väl hur högt upp i älvsystemet laxen har hunnit i början av Juli. Personligen tror jag att de flesta laxarna står och väntar nedanför jockfallet vid den tiden.

Finland

Hej!!

Hör med finnarna, dom har då flugit förut ifrån Kilpisjärvi och nån annan ort som jag inte minns. Kan vara ett prisalternativ.
Där Tavva och Rosto rinner ihop till Laino älv börjar fisketrycket och naturvandalernas framfart att synas, detta ända ner till Jorstakka, men om man ser förbi skräphögarna så är det en storslagen natur.

P.S
Packa ner några rostoflugor (våtisar), funkar alltid de dagar harren är trög.

Tack för alla tips! Det börjar röra på sig. Jag har fått bra kontakt med Kirunaflyg och gummiflotten blir en 12-personers Norrbåt från Vittangiturism och ansökan om den kvoterade sträckan är inskickad. Var på stadsbibblan och lånade fiskefilmer igår, vilket dock inte avhjälpte abstinensen mycket. Nu funderar jag bara lite på bra ställen för lax. Kangos ska ju vara bra.. någon som vet.. Angående Jokkfall, så ligger det i Kalixälv.. annars var det rätt :) Förra året togs första laxen i Lainio runt 25 juni, vilket var ganska tidigt, det normala brukar vara någon vecka efter midsommar så jag hoppas att vi kommer ligga rätt i tid.
Nu ska jag sticka ut och se om man kan dra upp någon skånsk blank havsöring till middag!

/Dave

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
swimwhizz Sandåslandet öster om Råstojaure Fiske 0
never tjärnen runt Råstojaure finns de fisk där?? Fiske 4
chwi Tips om fisket i Råstojaure..? Fiske 26

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg