Råstoätno-Lainioälven

God morgon!
Jag undrar om någon här har paddlat Råstoätno och Lainioälven och kan dela med sig av sina reflexioner. Någon som känner till var man kan få tag på en älvbeskrivning? Jag tror att Kiruna långfärdspaddlare tagit fram en sådan men dom verkar lite "avsomnade" och upplagan verkar vara slut.

Tacksam för svar!
/David

Tavaätno

Hej,
Paddlade 1993 (början av juli) Tavaätno från sjön Råvejaure förbi Lainio by till ett ställe som jag ej kommer ihåg namnet på (Hukanma ?), total sträcka ca 23 mil. Vi paddlade kanadensare med kapell i för årstiden mycket högt vattenstånd. Sträckan var väldigt trevlig för paddling med kanadensare, fina rastplatser och nästan helt tomt på andra människor.

Jag har pratat med de som paddlat Råstoätno och de tyckte att den var stenig och svårforcerad (i lågvatten). Hur den är i högvatten vet jag inte.

Mitt förslag är att ni om möjligt väljer Tavaätno istället.

Mvh
Janne

Paddlade ungefär samma sträcka som JanA i mitten på 80-talet. Start i Råvejaure, avslut i Lainio. Tyckte det var så kul så vi återkom och paddlade samma sträcka året efter. Jukkasjärvi hembygdsgård ordnade arrangemang, hyra kanoter, flygtransport till Råvejaure, hämtning i Lainio.

Tavvaätno går ihop med Råstoätno efter ca 30 km och bildar Lainio älv.

Fick ledbeskrivning av Kiruna långfärdspaddlare.

Kolla
http://www.lainio.com
http://www.kirunaflyg.se
http://www.taubeactivity.com
och turistbyrån i Kiruna.

Anlita inte

Hej, jag såg av en slump här att det finns en länk till "taubeactivity" och jag skulle vilja varna för att anlita honom eftersom han inte är seriös. Jag och tre andra hyrde honom som guide för att forspaddla i Rautasälven sommaren -02 och det var bedrövligt arrangerat. Taube är ökänd här i Kiruna för hur han tar hand om sina gäster. Tyvärr!

Gå in på http://www.lappland.se klicka på aktiviteter osv. så hittar ni fler (och förhoppningsvis bättre) arrangörer.

MVH Jon

Vi har anlitat Kirunaflyg för uttransport och Vittangi turism för hyra av gummiflotte. Båda har varit mycket bra att ha att göra med och allt är i princip klart nu inför vår tripp i juni/juli. Vi har valt att ordna allt själva och kommer på detta sätt betydligt billigare undan än om man åker med på en "färdig" tur. Jag kan i alla fall rekommendera ovan företag för liknande turer.

/David

Hej, jag såg av en slump här att det finns en länk till "taubeactivity" och jag skulle vilja varna för att anlita honom eftersom han inte är seriös. Jag och tre andra hyrde honom som guide för att forspaddla i Rautasälven sommaren -02 och det var bedrövligt arrangerat. Taube är ökänd här i Kiruna för hur han tar hand om sina gäster. Tyvärr!

Gå in på http://www.lappland.se klicka på aktiviteter osv. så hittar ni fler (och förhoppningsvis bättre) arrangörer.

MVH Jon
-----------------------------------------------
Hmm, vi gick en forspaddlingskurs hos Henrik Taube för ca 20 år sedan. Kursen var två dagar och såvitt jag kommer ihåg så hade vi inget att klaga på. Vi lärde oss paddla fors och drog sen nerför Torne älv på egen hand. Sen kanske han var lite karg och macho men det trodde väl vi Stockholmare var normalt för folk i den delen av landet... (ursäkta!!)

Tråkigt att höra att det tydligen inte fungerar så bra nu. Men kan du inte berätta varför du tycker att han inte är seriös och "ökänd"?

taubeactivity

Hej Olle!

Jag såg att du ville ha lite info angående varför jag inte rekomenderar taubeactivity.

Jag och min sambo hade två vänner från Karlskrona här på besök och de ville forpaddla. Jag satte mig och kollade på nätet och hittade Taubes hemsida. När jag ringde honom och skulle boka tid för paddlingen blev det så att vi anpassade oss till den tid som passade honom, söndag kl 10 (vi ville först lördag kl 9). När vi sedan satt och väntade på honom på söndagen så kom han inte dit. 20 minuter över så ringde vi hem till Henrik och hans fru, hon talade om att han hade varit där kl 9. Suck. Jag fick hans mobilnummer, ringde det och fick en utskällning för att vi inte varit där kl 9. Knappast mitt fel, men missförstånd förekommer ju och vi ville paddla så varför tjafsa. Nåja, vi fick i alla fall vägbeskrivningen och skyndade dit vi skulle (Kurravaara och sedan en liten väg mot Rautasälven). Väl på plats var det vi fyra plus två fransyskor. Vi skulle paddla gummikanoter och fransyskorna åkte gummiflotte med Henrik. Han drog grunderna och sedan satte vi av. I nedre delen av Rautas blir det ett enormt delta. Där rastade vi lite och Henrik tog sin första starköl. Efter det lotsade han oss genom de värsta kringelkrokarna, berättade om campen som vi skulle komma fram till med bastu och mat, sade sedan tjena mors och drog (han hade motor på sin flotte). Han pekade ut riktningen (norrut, men älven flyter ju åt det hållet så vad skulle han säga). Inga andra riktmärken. När du sitter i en gummikanot som är svårpaddlad, motvind och en älv som blir bredare och bredare så vill du ha bättre information om vart du ska, det var därför vi ville ha guide. Det är omöjligt att veta vad som är en ö som det inte spelar någon roll vilken sida man paddlar på eller om det är en udde som gör att du kommer i en annan älv (det finns inga sådana förgreningar men det visste vi inte då) eller en "återvändsgränd" som gör att man får några timmar extra paddling när man inte paddlat där tidigare. När vi äntligen kommer fram till campen som jag tror ligger vid utloppet på Alajärvi (vi ser inte campen utan det är dom som är där redan som Henrik skickat ner som ser oss och ropar efter oss eftersom vi är på andra sidan älven som nu är ganska bred) börjar vi med att bära upp vatten till bastun. Bastun och hela campen i övrigt är en byggarbetsplats. Plank, spik osv. ligger utspridd överallt, cementblandaren får man runda för att komma till bastun. Uppställda mot en jordkåta står vinterutrustningen (synd om turisterna som ska använda dom skidorna). När vi ska äta slänger han åt oss (vi och fransyskorna) några flintastekar att grilla (äääh, jag glömde renköttet så jag köpte det här på macken sa han med ett flin och sprättade en till öl). En positiv sak som man kan säga är att han inte hade någon brådska att få iväg oss, det tog lång tid innan vi fick skjuts hem till bilen i Kurravaara.

Det låter kanske som om jag helst hade velat att Henrik hade paddlat min kanot och sedan grillat mitt kött. Så är inte fallet, han får gärna vara karg och macho för min del men normalt hyfs kan man begära samt ett visst mått av professionalism. Jag hade betalat för att paddla fors, inte paddla nedre delen av Rautas som är som en smal sjö. Därefter lämnade han oss vind för våg. Vad det gäller maten så spelar det ingen roll om det är gris- eller renkött, det är attityden när han slänger åt oss maten som jag reagerar på. Angående "ökändheten" refererar jag till mina arbetskamrater, både infödda och inflyttade, som skakade på huvudet när jag berättade om turen och om vem jag anlitat. Jag rådfrågade dom inte först tyvärr.

Hoppas att jag rätade ut några frågetecken. Jag rekomenderar inte Taube, sedan kanske han var bra för 20 år sedan men det kan jag inte säga något om.

Paddla lugnt,
/Jon

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg