Generaliseringar
Om du stöter på fler tyskar än svenskar och samtidgt säger att du sett mer tyskt skräp än svenskt, kan du då i så generella termer hävda att det är tyskar som skräpar ned i Rapadalen? Kanske kan det vara så att mängden tyskt skräp mest återspeglar antalet tyskar i området och inte någon form av generellt beteende hos tyska fjällvandrare?!
Tills någon visar att andelen tyska fjällvandrare (eller holländare eller någon annan nationalitet för den delen) som skräpar ned är signifikant större än femtio procent så anser jag att kommentarer om vilka folk som skräpar ned i fjällen är såna som hör hemma i ett forum för fördommar.
/Jesper
Arneri; sa:Svar till Andreas Klingström angående nedskräpning i Sarek.
Jag tror att Lukas bekräftade mitt påstående. Andreas, om du går längs med de sträckor jag nämnde i mitt inlägg, kommer du inse vilka nationaliteter som skräpat ned. Tyska och holländska förpackningar ligger längs med stigarna. Smaijlaträffen är bland det hetaste som finns för tyska fjällvandrare. De gånger jag varit i Sarek har jag stött på fler tyskar än svenskar.
Detta borde vara svar nog!
Inget ont om tyskar, det finns tyskar som uppskattar den svenska fjällvärlden och tillbringar flera veckor i sträck i den. Dessa lyriska tyskar sköter sig exemplariskt. De skräpar inte ner och tänder inga lägereldar. Dessa tyskar är även föredömmen för svenskar, då de vet vilken orörd tillgång vi har.
Om du ber en tysk fjällvandrare beskriva skillnaden mellan alperna och fjällen så kommer han/hon troligtvis svara att fjällen är mer orörd och stugorna är hela trots att de stått där i decennier.
Om du stöter på fler tyskar än svenskar och samtidgt säger att du sett mer tyskt skräp än svenskt, kan du då i så generella termer hävda att det är tyskar som skräpar ned i Rapadalen? Kanske kan det vara så att mängden tyskt skräp mest återspeglar antalet tyskar i området och inte någon form av generellt beteende hos tyska fjällvandrare?!
Tills någon visar att andelen tyska fjällvandrare (eller holländare eller någon annan nationalitet för den delen) som skräpar ned är signifikant större än femtio procent så anser jag att kommentarer om vilka folk som skräpar ned i fjällen är såna som hör hemma i ett forum för fördommar.
/Jesper