Jag har tänkt mig att "promenera" Aktse - Skårkistugan -Aktse. Vid stugan har jag tänkt stanna några dagar och göra div dagsutflykter.
Nu har jag läst här på Utsidan att Länta dragit ut på älgjakt, så där försvann den hjälpen. Att gå till foten av Nammásj tror jag inte på, så det får bli vägen runt Skjerffe. Jag vill dock i möjligaste mån undvika vad - eller åtminstone göra dem så lätta som möjligt.
Hur är det att vada:
1. Vattendraget nedanför Niehter?
2. Buovdájågåsj?
3. Lulep Vássjajågåsj?
4. Alep Vássjajågåsj?
Beskriv gärna vaden.
På vilken höjd är det lämpligt att passera dem?
Finns det någon som har lite koll på hur vattennivåerna är för tillfället? Fjolåret var väl ultimat för att vandra i Sarek, men då vandrade vi med kanot utefter Tesajaure pga vattenbristen.
Jag tar gärna emot tips på färdväg och färdvägar jag ska undvika.
Vore också tacksam för tips om "helt underbara" tältplatser utefter den väg jag ämnar gå samt i närheten av Skårkistugan.
Nu har jag läst här på Utsidan att Länta dragit ut på älgjakt, så där försvann den hjälpen. Att gå till foten av Nammásj tror jag inte på, så det får bli vägen runt Skjerffe. Jag vill dock i möjligaste mån undvika vad - eller åtminstone göra dem så lätta som möjligt.
Hur är det att vada:
1. Vattendraget nedanför Niehter?
2. Buovdájågåsj?
3. Lulep Vássjajågåsj?
4. Alep Vássjajågåsj?
Beskriv gärna vaden.
På vilken höjd är det lämpligt att passera dem?
Finns det någon som har lite koll på hur vattennivåerna är för tillfället? Fjolåret var väl ultimat för att vandra i Sarek, men då vandrade vi med kanot utefter Tesajaure pga vattenbristen.
Jag tar gärna emot tips på färdväg och färdvägar jag ska undvika.
Vore också tacksam för tips om "helt underbara" tältplatser utefter den väg jag ämnar gå samt i närheten av Skårkistugan.