Rapadalen och Pastavagge

Hej!

Planerar att gå Rapadalen norr om Skierfe och sedan ned i dalen vid Vassjajokk däerefter vidare in i Pastavaggen via Snavavagge.

1. Är det ngn som gått i några av dessa trakter nyligen och kan tipsa om vatten- och snöförhållanden?

2. Vilken av de båda alternativen norr om Skierfe som Grundsten anger är att föredra (utefter dalen eller genom Vassjavagge)?

3. Är snöbryggan över Tjågnorisjåkatj passerbar?

Tacksam för alla bidrag!

Claes

Det beror ju på...

claesf; sa:
2. Vilken av de båda alternativen norr om Skierfe som Grundsten anger är att föredra (utefter dalen eller genom Vassjavagge)?
Det beror ju på vad man är ute efter. Om man vill gå en litet annorlunda och ödslig väg över ett relativt högt pass så väljer man Vassjavagge. Om man prioriterar vyer över nedre delen av Rapadalen så väljer man det alternativet.
Personligen så tycker jag att Vassjavagge är riktigt fint och det finns en hel del vackert och intressant även längs den vägen.

claesf; sa:
1. Är det ngn som gått i några av dessa trakter nyligen och kan tipsa om vatten- och snöförhållanden?

3. Är snöbryggan över Tjågnorisjåkatj passerbar?

Ingen snö kvar i Pastavagge runt den 14 juli då vi var där. Lite blött var det men lättvandrat ändå. Vattenståndet i jokkarna fullkomligt ok, men sådant kan ändras snabbt. Mestadels knädjupt eller lite över på mig som är 160 lång.

Någon dag tidigare gick vi över snöbryggan på Tgågnorisjåkatj och den var fortfarande tjock men hade raserats längst ner. Läget nu omöjligt att veta. Kanske finns det någon som har mer aktuell info. Just då var jokken dock inte särskilt strömt och skulle gått att vada normalt också.

Nu har jag inte kartan framför mig men om Vassjavagge är dalen bakom Låddebakte, så rekommenderar jag den. Uppstigningen från dalen bjuder på fina vyer och nedstigningen på andra sidan är ganska häftig också. Och Låddepakte är en underbar utsiktstopp vid klart väder! Har dock inte gått vägen i dalen, men efter en dags kämpande genom björkskogen var det skönt att komma upp på högfjället igen.

Ha en trevlig tur!
[Ändrat av Pauliina 2004-08-03 kl 08:38]

claesf; sa:

Claes

Jag och min tjej hade tänkt oss att gå från Saltoluokta till Staloluokta via Pastavagge med vandringsstart den 19 juli. Den 20’de spenderade vi 500 kr var på att åka båt på Sitojaure. Enligt Per K i Rinim kom det då 90 mm regn på ett dygn. M.a.o. det var vatten överallt. Som förstagångsvandrare i Sarek vände vi tidigt. Ett annat par som tagit samma båt till Rinim som vi gick längre men fick vända vid jokken i Skajdasjvagge (Sidodal till Pastavagge). Den gick helt enkelt inte att ta sig över. Vi hade kunnat vänta ett dygn och låtit vattennivån sjunka, men valde alltså att vända tillbaka till Sitojaurestugorna och fortsätta mot Kvikkjokk.
Eftersom vädret senaste veckan verkar ha varit bra i norra norrland, så skulle jag tro att det inte längre är något problem i Pastavagge. Men (jmfr med inlägg från Pauliina) förhållandena kan alltså snabbt ändras.

Vi fick sedan några fina dagar på Rapadalens norra sida. Gick Förbi Skierfe och vidare Grundstens alternativ på skrå. Sedan en toppbestigning av Vassja och tillbaka till Aktse via Ridok. Alternativet att skråa upp söder om Gierdogiesjtjåhkkå ger väldigt fina vyer över Rapadalen och deltat, men kan vara lite vanskligt om det är blött (hala stenar). Mitt val skulle alltså bero på väderförhållandena.

Ska även försöka få in lite bilder i min profil.

Tjågnorisjåkatj?

Ska du göra en avstickare upp till Mikkastugan? annars behöver du ju inte ta dig över nämnda jåkk, eftersom du bara rundar Pielatjåkkå och in i Pastavagge.

Jag har själv passerat snöbryggan två gånger, en åt vardera hållet, 1990. Men snöbryggor är ju alltid riskabla :(, som du kan se i nedanstående inlägg:
svartöra; sa:
Den snöbryggan (över Tjågnårisjågås, vid 800-metersnivån) skulle vi prova i början på augusti för ett par år sedan. Den brast. Lyckligtvis kom han som var uppe på den inte så långt ut så det gick bra. Annars hade det inte gått bra alls.
Så den typen av bryggor i augusti vill jag inte rekommendera till min bäste ovän.
sm5jyp; sa:
Jag vet när och hur den nämnda bryggan försvann.
Det var den 25 juli (2002) kl 0415.
Jag skulle passera. Fler hade gått över på kvällen den 24.
Jäg säkrade mig med min ryggsäck på den östra sidan. Tog kamera och ett stadigt tag i mitt rep. Ställde mig med en fot på det som såg ut som en sten. Den andra foten satte jag fram med ett regält steg.
Tog sedan min stav och satte ett regält hugg i snöbryggan.
Vad som hände kan alla förstå. Den brast med ett fruktansvärt dån.
Utan förankring i ryggsäcken hade jag rasat ner i jokken. Nu kunde jag lätt ta mig tillbaka, även om jag var skakad.
Nej snöbryggor skal man vara mycket försiktig med. Man vet alldrig vad som finns under.
...så jag skulle nog rekomendera dig att vada :).
Jag har vadat Tjågnorisjåkkåtj två gånger. 2001 på det breda stället vid stigen, c:a hundra meter nedströms stället där snöbryggan brukar vara, utan några större problem (strax under knäna som djupast och inte allt för svår ström). Det var i första veckan i september och det var ju osedvanligt varmt och blött i Sarek den perioden.
och 2003 vadade jag ett par hundra meter nedströms stigen. Vadet ligger i första rejäla böjen nedanför fallen alldeles innan branten ner mot Rapadalen. På västsidan finns en liten tjärn. Jokken delar sig här i tre armar. Det är inte djupa och man tar sig lätt fram med hjälp på bankarna.

karta06.gif

böjen syns bra på kartan vid den grova ekvidistansen nedanför den röda fördvägen som passerar jåkken där stigen kommer fram.

Här är några fler trådar som handlar om Tjågnorisjåkkåtj :
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=21745
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19415
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=13805
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=5338

Vassjavagge: Har gått i princip den vandring du planerar, sommaren 1989. Då vandrade vi från Aktse och sedan på högplattån bakom Skierfe och sedan ner i Rapadalen via Vassjavagge. Mycket trevligt vägval visade det sig :). Läs om vandringen på, http://fjallen.nygardh.net/sarek89/

Lycka till med vandringen!

///Claes
http://fjallen.nygardh.net

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anvib Genväg Rapadalen - Pastavagge Fjällvandring 4
Parka Rapadalen-Pastavagge? Vassjavagge och Skajdasjvagge? Fjällvandring 1
Gubben på Udden Rapadalen till Skierfe Fjällvandring 13
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
Wolfred Reservdagar i Rapadalen m.m. Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap Rapadalen, en vecka? Fjällvandring 9
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
Richard Troell Stig in i Rapadalen nedanför Skierfe Fjällvandring 1
Kavring Surva-Rinim-Rapadalen? Fjällvandring 2
Materialaren Vattennivån Sarek, särskilt Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 9
grodanbolle Rapadalen Fjällvandring 4
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
cnygardh Status Rapadalen Fjällvandring 10
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
modenberg Tidsåtgång Rapadalen Fjällvandring 6
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Mtess Vackra höstvyer - Rapadalen? Fjällvandring 6
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
oskar_thulin Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 7
tbergman Gådokgaskatjåhkkå från Rapadalen Fjällvandring 0
Sigi fran rapadalen till ivarlahko i mars Fjällvandring 2
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
jerker84 Läget i rapadalen Fjällvandring 0
jerker84 Vandra i Rapadalen Fjällvandring 5
Patrick Johnsson Korsa Rapadalen? Fjällvandring 8
_Maggan Vandringssällskap sökes: Rapadalen V31 Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg