Rangordna svårighetsgraden av Trepassleden

Det fina med Sarek och andra ledlösa ställen är att man kan till stora delar göra det så svårt man vill, stora delar av Sarek är ganska lätt, men kan vara jobbigt på grund av buskar som når mellan knä till midjehöjd.
Går man många höjdmeter upp och ner och bestiger toppar börjar det genast komma mycket större utmaningar.
Som tidigare sagts är vaden ofta det mest utmanande, men också de kan varieras i svårighetsgrad beroende på hur långa omvägar man är villig att ta.

Att lära sig orientera är inte så svårt och öppnar upp massor av turmöjligheter, det anordnas ofta orienteringskurser av lokala friluftsfrämjargrupper och idrottsgrupper.
Går man efter de populära rutterna i Sarek så passerar det också en del människor som tidigare sagts.

Lycka till med turplaner. :)

Bifogar en bild om vad jag tyckte som jobbigt = svårt. Kände att jag inte skulle vilja göra om denna passagen. Om det hade varit dåligt väder kanske till och med farligt. På bilden ser det ändå rätt så snäll ut men vissa stenblock var meterhöga och mellan blocken vatten. Sjön är rätt djupt ifall man skulle ha fått bakvikt och ramlat i. Jag fick spänna av säcken, paxar upp den på stenen och sedan tog jag mig upp, ner på rumpan och glider ner och upp igen...
Kan tänka mig att sådana passager finns i Sarek och vid Trepassleden.
Håller du dig till de stora dalgångarna i Sarek så stöter du inte på den typen av terräng och inte i de flesta av de mindre dalgångarna heller. Du kommer att bli förvånad över hur lättvandrat det är när du väl kommer dit.

HåkanF

Tack för alla svar. Förstår att det finns väldigt olika åsikter om vad som rankas som svårt. För mig är ändå något som är mycket jobbigt lite synonym med svårt. Att ta sig över stora stenblock klassar jag som svårt andra kanske som bara jobbigt. Bifogar en bild om vad jag tyckte som jobbigt = svårt. Kände att jag inte skulle vilja göra om denna passagen. Om det hade varit dåligt väder kanske till och med farligt. På bilden ser det ändå rätt så snäll ut men vissa stenblock var meterhöga och mellan blocken vatten. Sjön är rätt djupt ifall man skulle ha fått bakvikt och ramlat i. Jag fick spänna av säcken, paxar upp den på stenen och sedan tog jag mig upp, ner på rumpan och glider ner och upp igen...
Kan tänka mig att sådana passager finns i Sarek och vid Trepassleden. Lite stenskravel får man alltid räkna med men inte att klättra över stora stenblock.

Jag har passerat den där sjön en gång och skrev så här efteråt:
http://parlindh.se/fjallvandring/?A=0808&B=080806

Efter fem turer i Sarek så har jag fortfarande inte stött på något jämförbart. Visst finns det en hel del blockterräng, och videsnåren kan vara ordentligt nervpåfrestande. Men jag har aldrig behövt ta av mig ryggsäcken och lyfta den förbi hinder på det sättet som jag också var tvungen att göra för att ta mig över några av stenblocken där i Rago.

Med tanke på att du har gått i området runt Röysvatn så skulle jag nog påstå att standardvägarna genom Sarek är något enklare i meningen att det är både bättre stigar och mer folk i området även om det saknas markerade ledrösen. Jag tyckte att det området utefter Nordkalottleden var relativt jobbigt när jag gick igenom:
http://parlindh.se/fjallvandring/?A=0808&B=080812

Jag har passerat den där sjön en gång och skrev så här efteråt:
http://parlindh.se/fjallvandring/?A=0808&B=080806

Efter fem turer i Sarek så har jag fortfarande inte stött på något jämförbart. Visst finns det en hel del blockterräng, och videsnåren kan vara ordentligt nervpåfrestande. Men jag har aldrig behövt ta av mig ryggsäcken och lyfta den förbi hinder på det sättet som jag också var tvungen att göra för att ta mig över några av stenblocken där i Rago.

Med tanke på att du har gått i området runt Röysvatn så skulle jag nog påstå att standardvägarna genom Sarek är något enklare i meningen att det är både bättre stigar och mer folk i området även om det saknas markerade ledrösen. Jag tyckte att det området utefter Nordkalottleden var relativt jobbigt när jag gick igenom:
http://parlindh.se/fjallvandring/?A=0808&B=080812

Tack, kollade din länk och dina bilder med text. Jag kände igen en hel del av dina bilder och beskrivningen. Alltid kul att se någon annans bilder där man har själv vandrat.

Mvh Veni

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg