Randonnéskidor och storskor?

Jag funderar på att komplettera min alpina klätterutrustning med ett par randonnéskidor. Efter vad jag har hört finns det bindningar som det går att sätta storskor i, så att man slipper att ha med sig två par skodon ut. Är det någon som känner till vilken typ av binding man skall ha, var man får tag på den och om det finns några nackdelar med systemet.
 
Diamir t.ex.

Hej

Jag har haft den tvivelaktiga upplevelsen med mockastorskor och randonnéskidor. Jag lånade ett par skidor med vanliga Diamirbindningar och själva kombinationen funkar utmärkt om man ser till hur väl skon sitter i bindningen. Det som inte funkade så bra var åkningen utför. Jag åker mycket längd och telis och anser mig kunna åka skidor på alla sätt i all sorts snö bra men detta var fånigt svåråkt. Fördelen var väl att jag var snabb utan skidor (använde kombinationen på skidbestigningstävlingen i Kittelfjäll i påskas) och kunde springa runt ett berg i stället för att gå över det. Men nerför....

Har du storskor i plast funkar det nog bättre.

//Ola O
 
Dynafit - light is bright

Tjena Wallquist!

Kul att höra att du är inne i svängen!
Har själv monterat på Diamir på mina puderlagg och det är superbt med randopjäxor vid skidbestigningar. Dock blir det aningen tungt att gå på flacken.
Storskor (ej rando) är nog inte att rekommendera för några längre turer. Var ute häromdagen och provåkte mina Koflasch och visst, det funkar men kommer att göra ont (skava sönder huden på skenbenet efter några dagar!)
Funderar nu på att köpa en hel Dynafitutrustning. Deras bindning, TourLite Tech, är den lättaste på marknaden och likaså deras randopjäxor och skidor. Du sparar avsevärd vikt och med denna utrustning (VU) tror jag att det kan vara helt OK att gå längre turer på flacken. Ska själv till Sarek om några veckor för en ca 10-12 dagars tur. Vi kommer att gå från Kvickjokk till Akka/Rietsem och däremellan försöka att få så många härliga åk som möjligt (och förståss lite klättring).
Hör av dig om du har några funderingar!
Wagell
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
owahlund Storskor och skidor? Skidalpinism 1
per_bursell Scarpa Titan som storskor?? Skidalpinism 0
komin Behöver hjälp, Tips!(Storskor-randonee) Skidalpinism 0

Liknande trådar