Randonneé i Kebnekaise?

Ola, han kan han!

carvingkimbo; sa:
Kan Skinnarmo åka utför, på skidor?

Ja, han tog sig i alla fall ner för Tuolpagrytan och vidare genom rännan på Tuolpagornis framsida tillbaka till fjällstationen. Fast Ola med polare kom låååååångt efter oss :)

Petra

Skinnarmo åker likt en gud nedför branterna, värre var det mig som prövade att rulla nedför hela Keb.
Jag hade bara åkt 4 dagar totalt på telemark innan jag prövade att gå uppför berget. Jag är en inbiten brädåkare och hävdar fortfarande att bräda är oslagbart i nysnö. Därför tog det lite tid för mig att ramla ned från berget. Min ständiga följeslagare Tröskan föreslog att jag skulle bygga en splitboard av min nya snowboard. Verkade inte som någon riktigt bra lösning så jag fick lära mig att åka telisar istället.
Om man gillar den typ av åkning som Keb erbjuder så kan jag rekomendeera Narvik, otroligt vackert.

/Karl Resare

Tillägg

Det var antagligen mig ni såg tilsammans med Skinnarmo som gjorde en väldigt utdragen tombola nedför berget, Jag tumlade runt medans Skinnarmo gav mig tips hur man tar svängar i rännor, det känndes onekligen tryggt att ha med en person som praktiskt taget är född med skidor. Skinnarmo var en klippa att ha med på berget!!!

Åket toulparännan var nästan lika kul som couloir de bananas i Champoluc ; )

/Karl Resare

Inga åk är självklara i Kebnekaiseområdet

Hej Petra, kul att du vill komma upp till oss för att åka randonnée. Vi har nästan obegränsat med turalternativ, både branta och mindre branta. Dessvärre kan man nog inte säga att vi har några "lätta" alternativ. Hela området utgörs av högalpin terräng ofta med inslag av glaciärer. Således finns det alltid potentiella risker. Vi kan aldrig utgå ifrån eller förutsätta att någon tur är riskfri.
Åkning på glaciär innebär ALLTID risker och viss lavinfara råder ALLTID. Då förhållandena ändras kontinuerligt och man kan välja olika aspekter på ett berg, kan lavinfaran vara mer eller mindre stor. Således kan jag bara rekommendera att man förbereder sig genom utbildning, rätt säkerhetsutrustning och mycket tid till fjälls. Man bör även anpassa turer efter förmåga och skaffa sig så mycket förhandsinformation om aktuell tur som möjligt.
Vi öppnar för säsongen 8 mars och då har vi redan varit på plats en tid innan. Kontaktar du någon av oss guider i sportuthyrningen, ska vi bistå med aktuell information. Men kom ihåg, att på berget måste egna beslut fattas.
Välkommen

Hälsningar Stefan Nilsson/ Sportchef Kebnekaise Fjällstation

Lavinkunskaper är alltid bra att ha. Glaciärkunskaper troligen mindre viktiga på vintern.

Finns flera fina åk (rännor) på samma nordslutning som personalbacken. Uppe i Tarfala finns ännu bättre turer men då får man ju ingen bastu (ifall man inte snackar in sig hos forskningsstationen).

Sen finns förståss underbara turer som Drakryggen mm, men de kräver rep och lite mer erfarenhet.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg