Utvandraren wow vilken fräsig cykel är det ett hemmabygge? Brutala däck... jag blir allt lite avundsjuk. Och drev på framhjulet . Skriv gärna lite om den.
Cykeln är en Surly Pugsley, den kanske mest populära snöcykeln. Den finns numera att köpa som komplett även i Sverige. Min har jag dock byggt ihop från komponenter för att få den som jag vill med ett växelnav bak. På min blogg finns det en del information, och webben är också full med information om denna typ av cyklar (bara att googla "fat bike").
Poängen med cykeln är alltså breda däck för att inte sjunka ner i sand och snö. Den är även mycket rolig att köra på barmark, där de breda däcken ger upp mot 10 cm "fjädringsväg". Drevet framme finns för att man ska kunna byta fram- och bakhjul sinsemellan ifall baknavet skulle gå sönder, något som händer då och då speciellt med Shimanos frihjulsmekanism.
De breda däcken fungerar mycket bättre än en vanlig MTB på halvt upptrampade stigar. För tillfället kommer man i stort sett ingenstans på skogsstigarna med en vanlig MTB, medan Pugsleyn tar sig fram hyfsat bra.