ramsäck-softpack?

Jo, jag måste köpa en egen ryggsäck nu, det duger inte att alltid låna syrrans softpack för sommarturen eller farsans ramsäck till vinterturen. Men, vilken säck ska man satsa på? En softpack känns så mkt smidigare, men på vintern är det å andra sidan riktigt praktiskt med ram.. Nån som har några fina argument i frågan?

/Josefin

till vad?

Till vad skall du ha din ryggsäck? Jag äger både ram (som jag bär tungt på) och softpack (som är skönare annars, för ryggsäcken blir lättare, och så är den smidigare) beroende lite på vad jag skall använda den till...

MVH

/Kotten

Föredrar ej ram

Jag, har gått mycket med både lätt och tung packning och jag tycker att softpack är oslagbart. Men det är nog lite vad man själv tycker.

En nackdel är att det är lite dåligt med plats att fästa utrustning utanpå säcken men det går att lösa med remmar.

Lycka till!

Håkan

Ram- till vandring

Hej, jag tycker att ramsäcken är oslagbar vid vanlig vandring, luftigt vid ryggen, rymmer massor, väger dessutom inte mer än dagens softpacksäckar med alla finesser och bärsystem...
Men när jag går på turer då det blir en del klättring med full packning är softpack bättre då ramsäcken tenderar att vara lite obalanserad just vid klättring.... så det hänger ju lite vad man ska ha den till. Min ramsäck är en Fjällräven Gyro och softpacken en North Face Fusion 95, båda fungerar utmärkt.
Lycka till
// Ola

Bärkomfort

är vad det handlar om, är det varmt ute blir en softpack som en extra ylletröja till att börja med...
En softpack är bekvämare vid klättring och skidåkning samt när den lilla packningen följer med ut.

En ramryggsäck luftar och passar väl på sommaren. Den ger bättre bärkomfort vid tyngre laster.

Vintertid när det blir tyngre så gäller föjaktligen pulka...

Om pryttlar utanpå ryggsäcken så säger jag bar undvik dem. I skog fastnar de och överallt så skapar de ljud.
Stoppa i och drag igen så det blir tyst och upplevelsen större.

Slutligen man behöver tre ryggsäckar! En rymlig ramsäck för vandring. En Softpack halvstor för skidåkning, stugturer och klättring. En dagstursäck ca 25-45 liter för dagsturer och hemom. Samt en pulka för vinterturer med mycket utrustning.

Börja du med en ramsäck. Den kommer du att ha mycket glädje av.

Go tur

Johan K

Re: Bärkomfort

En rymlig ramsäck för vandring. En Softpack halvstor för skidåkning, stugturer och klättring. En dagstursäck ca 25-45 liter för dagsturer och hemom.

Hur stort är rymlig och halvstor? Jag tänkte nog hela säcken på en sådär 50-60 liter, räcker inte det? Till flerdagsturer m tält både sommar o vinter.

För tältturer upp till en vecka räcker det gott och väl med en 60 liters säck, inte minst om man själv slipper bära både tält och kök.

Man ska dock inte helt och hållet lite på vad tillverkarna säger om säckens storlek, det kan skilja en del. Köp med öppet köp och ta hem och provpacka.

Köp stor ryggsäck

Hej igen, angående storlek på softpacksäck, det räcker antagligen med 60 L, men varför inte köpa en 80-90 L, pris och vikt är ungefär samma och med en större säck slipper man hänga grejer utanpå säcken.
Jag gick nyligen ensam på en veckas vandring/klättring i kebne. med en 95 L softpack och fick ner all packning inklusive tält och liggunderlag i ryggsäcken.

Lycka till
// Ola

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tord Hoppe Reparera/sy äldre Haglöfs ramsäck Utrustning allmänt 2
granbom Vettig ramsäck Utrustning allmänt 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg