Ramsäck eller softpack?

packa lätt?

Klarar du tio dagar med 17-18 kg packar du duktigare än jag.

Den enda gång jag varit verkligt beroende av mat och tält var en 14 dagars tur
för två år sen. Jag bodde 8 nätter i tält, 1 på pensionat och 4 i ubetjente hytter.
Jag kunde proviantera lite grann två gånger (Graddis och Mavas)
och åt två middagar på hotell, samt en norsk frukost. Jag tog med
5 kg för tio dagar och min packning blev efter åtskilligt grubbel 20 kg.
Jag tappade c:a 4 kg i vikt.

Vad kunde jag avvara? Luva, handskar och långkalsong kom aldrig till
använding, vem vet sådant i Nordland och Lappland? Tältet vägde 2.2
kg. Jag använde kort madrass som jag förlängde med ryggsäcken.
Jag använde inte alla mina gastuber, hur vet man sånt? Mitt kök
är oöverträffat lätt. Jag har aldrig böcker med mig och i detta fall ett
minimum av kartor (på kontinenten blir det ett eller två kilo!).
Jag har aldrig rakdon och tvättar allt utom tänderna med en
enda tvål.

Men jag unnade mig en lyx som jag håller styvt på: att aldrig ha samma
kläder på stigen som i lägret. Av respektive hade jag knappast ombyte
och tvättade jämt.

Ack, den som kan tipsa om hur jag tar 2 kg av en sådan 10-dagarspackning
är hur välkommen som helst, ty redan 20 kg är mycket för mig, inte pga
muskler och kondition utan pga ryggbesvär (diskbråck, ischias).
Men det är kanske bäst att starta en ny tråd.

il C.

Ramsäckar är underskattade

Nya ramsäckar ser ut som softpacks i samma storlek och är lika flexibla i handhavandet. De tar inte större plats eller är mer i vägen. De är inte ett dugg svårare att åka skidor med, snarare tvärt om eftersom ramen medger stabilare bärning med mindre slängar.

I svår terräng är de av samma skäl lättare att bära eftersom de medger samma rörelsefrihet som softpacks fast med bättre stabilitet.

Tyvärr finns det bara några få producenter som försöker utveckla ramsäckskonceptet. Detta gör att softpacksäckarna finns i betydligt större urval och till vettigare priser.

Klättermusen gör t. ex. softpacks av mycket hög kvalitet (jag har själv stor erfarenhet av deras konstruktioner). Dessa säckar är dock inte lika bekväma som motsvarande ramsäckar eftersom de har minimalt med polstring. Med vikter upp till 20-25 kilo spelar det nog ingen roll. Men med tyngre last märks skillnaden. Klättermusens största fördel är det frisvängande höftbältet. Enpunktsupphängt höftbälte betyder enligt min mening mer än polstring för att bära bekvämt med bördor upp till 20-25 kilo. Man kan i princip göra en bekväm vandrarsäck av försvarsmaktens gamla jägarsäck LK70 genom att enpunktsupphänga höftbältet (jag vet eftersom jag prövat).

Ramsäckar väger förvisso 1-2 kilo mer men den vikten är väl investerad om säcken är välkonstruerad. Det kan många gånger kännas lättare att bära 25 kilo med en välpolstrad och stabil säck än 20 kilo med en säck som har ett mer spartanskt bärsystem.

Detta inlägg är inget angrepp på softpackmarknaden. Det finns många bra softpacks som är både välutrustade och bekväma att bära. Utvecklingen av softpacksäckar har också på ett tydligt sätt påverkat utvecklingen av ramsäckarna. Vad man väljer är till syvende och sist beroende av personliga preferenser. Jag vill bara poängtera att den gamla Grönlandsramen, med sin lite vingliga tyngdpunkt och sina utskjutande delar, inte längre är sista ordet i ramutvecklingen.

Till sist något om mina vikter. På en tiodagars sommartur landar vikten på ca 19 kilo (ensam), beroende på hur mycket reselektyr jag tar med mig. Då har jag ett ganska lätt fotogenkök eller mitt lilla spritkök och ett stort och rymligt tält (Nammatj 3GT). På vintertur i 8 dagar kommer vikten upp i ca 10 kilo mer (ensamtur) beroende på framför allt ökad bränsleåtgång och vinterprylar som spade och vindsäck m.m. Är man två sjunker vikten med ca 2 kilo sommartid och 3 kilo vintertid.

En klättermusensäck skulle fungera utmärkt på sommarturerna. Däremot skulle jag tycka att säcken var lite väl spartansk när vikten går upp mot 30-kilosstrecket. Tycke och smak, naturligtvis.

:)

Johan

pex8@hotmail.com (Pex)

Gäst
Bergans

Har aldrig använt ramryggsäck annat än i lumpen.
Kan dock varmt rekommendera Bergans Alpinist. Det är en softpack-säck som ligger på ca 130 liter. Funkar mkt bra med tung packning (Har använt den med över 40 kilo utan några problem annat än att det var tungt).

Lycka till!

Under 13 kg!

Det går att komma ner till under 13 kg för en 10-dagars vandring! Själv kommer jag att göra en vandring i sommar med mat för 5-6 dagar och en totalvikt på ca 9 kg inklusive tält etc! Hör av dig så får du min packlista.
Jag föreslår att du skaffar boken "Beyond backpacking" av Ray Jardine, lättviktspackarnas "guru" i USA. En upplevelse att läsa!

PW

Gäst
14 till 17 kg!

Så här ser min och fruns "sommarfjällgrundpacklista" ut:

pers1 pers2
tält: Hilleberg staika 2,30 1,30
sovsäck:Mount. Equip. Dewline+ridgerest 1,00 1,00
Haglöfs climber 60lit 2,00 2,00
tröja ullfrotte 400g/m 0,64 0,64
dito 200g/m 0,20 0,20
longkalsonger ullfrotte 200g/m 0,17 0,17
Strumpor 0,07 0,07
Mössa+vantar+Halsduk 0,22 0,22
Kalsonger 0,06 0,06
newlinebyxor (löparkläder, vindtäta) 0,13 0,13
newlinejacka 0,16 0,16
Jacka Klättermusen skidbladner 0,65 0,65
kök MSR XGK II + modifierad trangia 1,25 0,00
Mat 10 dagar 3000kcal/dag 6,80 6,80
Bränsle 1,00 0,40
hygien, kosa, sked + lite extra(Maltwhisky?) 0,50 0,50
TOT: 17,05 14,30

Det går givetvis att ganska lätt få ned packningen med ytterigare 1 till 2 kg per person om man väljer ett lättare tält (ex Hilleberg nallo2), kör utan trangiaköket som vindskydd och bara en kastrull etc.
Vi har inga extra skor med oss och går i goretexbrallorna om det inte är varmt (= löparbrallor)

Nu brukar vi släpa runt på ytterligare 3 - 5kg per person (rep, säkringar isyxor, stegjärn och kamera) men packningen upplevs forfarande som ganska lätt om den håller sig närmare 20 än 25 kg.

Go tur / Peter W

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ramsäck eller inte Fjällvandring 6
nyvaken 100 liters ramsäck Fjällvandring 11
ansjoblo Varför inte en finsk ramsäck? Fjällvandring 0
realout Ramsäck för långvandring? Fjällvandring 6
Totteman Att fjällvandra själv - risker eller inte? Fjällvandring 55
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
GustavOh Nödsändare, bra eller dåligt? Fjällvandring 311
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg