Jag är lite nyfiken på mesar/ramryggsäckar för fjällvandring, tex Sarek.
Då med bra bärsystem: bra höftbälte, bra bärremmar, axelremmar som går att dra åt och så.
Du pratar om en sen Haglöfs Alaska (eller en Haglöfs Grönland?) från ca 1998 och framåt, hör jag.
Såna dräller det av på Blocket och Tradera numera. Du lär kunna ro hem en sån för mindre än vad bara
bärsystemet kostade som reservdel (~1200kronor)... Det gick en Grönland på Blocket i morse - för 300 spänn...
Har ni några tips/förslag på kommersiella produkter? Antingen med en stor säck
eller bara en ram där man kan lasta packpåsar. Det jag hittat på nätet är Bergans Finnmark 100l,
nån som testat den? Andra alternativ?
Det finns många alternativ - utomlands....
Av någon, för mig, outgrundlig anledning säljs nästan inga nya externramryggsäckar i Sverige.
Antagligen beror det på att de svenska märkena inte vågar - detta eftersom tillverkningskostnaden
för ramarna (i Sverige alltså, det har jag fått direkt från källan) gör produkten kommersiellt osäljbar
till den breda massan. Och det är lönsammare att sälja massor med offshoresydda brandade kläder
för masskonsumtionssamhället, än det är att erbjuda en smal och kostsam nischprodukt till ett mindre
antal erfarna, initierade och betalningsvilliga entusiaster. Folk som i de flesta fall redan har en/de som
har en rejäl handfull, äldre kvalitetsryggor - som ju nästan aldrig 'tar slut'...
För oss som gillar externramsäckar finns det en del intressant att läsa i de här tre artiklarna av Markus Kittner
Del 1 Del 2 Del 3
Speciellt intressant fann jag
KUIU's externa kolfibermesar, men smakar det så kostar det heter det ju,
med priser som i USA startar på 100 och går upp över 500 dollar.
Plus ev. extratillbehör...
Med den normala 'importkursen' (dvs med försäkrad frakt, svensk tull och svensk moms) på dollarn,
säg 12-13 svenska kronor per dollar, så blir det klart dyrare än en sen Alaska på Blocket,
och mestadels långt dyrare än den moderna masskonsumentmarknadens 'tygpåsar'...
Tyvärr måste jag säga, för den där kolfiberramen ser klart intressant ut...