Ramgeometri

Jag har trampat på en racerhybrid ett drygt år nu och känner att det är dags att uppgradera till en renodlad racer nu, men hur ska man hitta rätt i djungeln?

Finns det någon bra översikt över olika ramar och hur de är konstruerade? Budskapet jag fått i olika butiker är allt ifrån att "alla tillverkare har ungefär samma produkter, det är en smaksak" till att det är "avgörande att jag hittar en ram som stämmer med med längden på min kropp (ben/bål/armar).

Min första tanke är att jag utan erfarenhet inte kommer att kunna göra några bra bedömningar bara genom att provcykla eftersom jag inte har erfarenhet av racers alls.

De flesta verkar vara överrens om att jag hamnar någonstans runt ramstorlek 58, men jag har ganska lång överkropp och vill inte göra ett felköp!

Upp på giggen......

eller den "provcykel" som finns i alla seriösa cykelaffärer. Där ställs dina mått in, armlängd, benlängd, bållängd osv osv....
Det går inte att ta en ram i lagret bara och säga t ex du som är 188 cm ska ha en ram på 58 tum....fel...fel...fel ! Du måste "sitta in" på en provcykel dina egna mått.

Junioren

Tack för svaren! Måttningen har jag redan gjort men dock inte alla mått enligt länken.

Vad jag var på jakt efter var någon form av sammanställning/jämförelse mellan cykelramar för att se vilka modeller jag har att välja mellan utefter mina mått.

Cykelhandlare verkar ofta utgå ifrån deras (begränsade?) sortiment när de föreslår ram, därför spretar svaren ordentligt tycker jag.

Att titta runt själv går naturligtvis, men det blir en lång resa, jag hade hoppats på att det fanns någon genväg :)

Tack för svaren! Måttningen har jag redan gjort men dock inte alla mått enligt länken.

Vad jag var på jakt efter var någon form av sammanställning/jämförelse mellan cykelramar för att se vilka modeller jag har att välja mellan utefter mina mått.
Det finns hur mycket som helst. Under den tid det tar att göra en sådan sammaställning så hinner den bli inaktuell...

Varje seriös cykelfabrikant har mått på sina ramars geometri, så det handlar mer om att surfa runt tills man hittar den perfekta ramen. Kan ta många års cyklande innan man vet vad som är perfekt och det kan även ändras med ens preferenser.

Finns en firma i Göteborg som sysslar med inpassning av cykel, kanske ta det med dem? Kommer dessvärre inte ihåg vad de heter men det kanske någon annan gör?

Benny på veloposition kan hjälpa dig. Det är alltså firman som tnt nämner ovan. Riktigt seriösa cykelfabrikanter kan också tillverka en ram efter din spec, men det är väl överkurs i de flesta fall.

Till de billigare alternativen i den genren hör Viner, http://www.viner.it/it-IT/public/Home.aspx

Det handlar väl inte primärt om pris utan behov. Tror man behöver cykla rätt många mil om dagen för att avskrivningstiden för den extra kostnad, som måtttillverkningen innebär, inte ska bli sjukt lång. Dessutom tvivlar jag på att den absoluta majoriteten skulle behöva en customram, med tanke på hur stor del av proffsen som kör på standardstorlekar (med rätt längd/storlek och inställningar på komponenter). Fast det klart, var och en får väl bestämma själv vad man lägger pengar på, och det hade ju varit en skön känsla att veta att man har den ultimata passformen på sin cykel.

Trådskaparen har ju helt öppet erkänt att han inte har någon erfarenhet alls av racers, så hela den här bidiskussionen får ses som kuriosa.

Problemet är som sagt inte att jag inte hittar den geometri jag eftersöker, jag vet inte ens vad jag ska titta på eftersom jag är helt grön inom området.

Nu har jag i alla fall provat mig igenom en hel hög olika tillverkare, och butiker också för den delen, och det verkar som att jag hittat en ram som passar min sittställning och mina kroppsmått.
Det man kan säga är att kvalitéten på försäljarna i stockholm håller relativt låg nivå överlag, det är ytterst få butiker som ville mäta mina kroppsmått. De allra flesta nöjde sig med "hur lång är du?". Ännu färre kunde bedöma om det såg vettigt ut storleksmässigt när jag provade cykeln.

Ändå känns det som att jag inte får det absoluta svaret förrän efter ett antal mils testkörning med olika inställningar.

Vilken ram blev det då? Jo, en Bianchi C2C via nirone 7. Lagom snäll sittställning för en nybörjare, och den känns helt rätt i proportionerna. Lite dyr kanske, men känns det rätt så gör det :)

Nu ska jag bara hitta en butik som har rätt storlek, till rätt pris!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg