Nu när vintersäsongen (förhoppningsvis) har passerats, så kan det vara dags för en liten uppdatering.
Cykeln har över lag fungerat väl och det har blivit ett antal vintercykelturer av varierande längd. Både för nytta och nöje.
Å det har blivit betydligt fler utomhusturer än vad som annars hade blivit fallet, om jag bara hade haft en vanlig (icke elassisterad) vintercykel till mitt förfogande. Den saken är solklar.
Det enda allvarliga problemet var att en styrguide på baknavet gick sönder, vilket ledde till att cykeln hamnade på cykelverkstad i 3 veckor. Utan guiden låg bromsskivan bak mot bromsbeläggen.
Samtidigt byttes riser-styret (ca 2 cm rise) mot ett vanligt plattstyre. Vevarmarna byttes från 170 mm till 175 mm och jag bytte även ut Decatlon-barends mot Ergotecs ställbara touring-barends (L-modellen). Så nu börjar nog sittställningen bli klar.
Dessutom byttes den bedrövliga Suntour-dämparen ut mot en Rock-Shox Judy Gold 35 mm luftdämpare, vilket blev ett stort lyft. ("Som att gå från en Altus till Deore", enligt mekanikern).
E-Omnian som sommarcykel:
Nu har jag även bytt till lättrullade sommardäck, samt införskaffat ett extrabatteri, så att jag kan ta lite längre turer med batterihojen.
Så i lördags blev det en längre premiärtur (ca 7 mil på grusvägar av varierande kvalitet och ca 1,5 mil på asfalt) med extrabatteriet. Själva batteribytet gick utan problem och tog bara någon minut. Ca 22 % laddning kvar vid batteribytet och vid hemkomst var det ca 37% laddning kvar i det andra batteriet.
Men här gjorde jag en något överraskande upptäckt. Då batteri-assistansen klipper vid ca 25 km/h, så går det för mig (nu 54 år) inte nämnvärt fortare sommartid än med en vanlig kvalitetscykel anpassad för grus/asfalt. I alla fall så länge det inte är brantare uppförsbackar (för då är fortfarande min batterihoj klart snabbare).
Å då måste jag ändå ha koll på kvarvarande batteri-procent, finna mig i det vinande ljudet från elmotorn, samt hålla mig på vägar och cykelbanor.
Dock blir jag mindre svettig och mindre trött med elcykeln än med en vanlig cykel!
Så under sommarhalvåret kommer nog min batterihoj att utnyttjas tämligen begränsat. Utan den stora fördelen med min elcykel kommer vid vinterväglag, då den blir mycket snabbare än en vanlig (icke elassisterad) cykel med feta mtb-dubbdäck!
Om 10-15 år har kanske min kondis blivit så pass mycket sämre, så att elcykeln blir att föredra även på sommaren. Men inte i dagsläget.
/Niklas
Cykeln har över lag fungerat väl och det har blivit ett antal vintercykelturer av varierande längd. Både för nytta och nöje.
Å det har blivit betydligt fler utomhusturer än vad som annars hade blivit fallet, om jag bara hade haft en vanlig (icke elassisterad) vintercykel till mitt förfogande. Den saken är solklar.
Det enda allvarliga problemet var att en styrguide på baknavet gick sönder, vilket ledde till att cykeln hamnade på cykelverkstad i 3 veckor. Utan guiden låg bromsskivan bak mot bromsbeläggen.
Samtidigt byttes riser-styret (ca 2 cm rise) mot ett vanligt plattstyre. Vevarmarna byttes från 170 mm till 175 mm och jag bytte även ut Decatlon-barends mot Ergotecs ställbara touring-barends (L-modellen). Så nu börjar nog sittställningen bli klar.
Dessutom byttes den bedrövliga Suntour-dämparen ut mot en Rock-Shox Judy Gold 35 mm luftdämpare, vilket blev ett stort lyft. ("Som att gå från en Altus till Deore", enligt mekanikern).
E-Omnian som sommarcykel:
Nu har jag även bytt till lättrullade sommardäck, samt införskaffat ett extrabatteri, så att jag kan ta lite längre turer med batterihojen.
Så i lördags blev det en längre premiärtur (ca 7 mil på grusvägar av varierande kvalitet och ca 1,5 mil på asfalt) med extrabatteriet. Själva batteribytet gick utan problem och tog bara någon minut. Ca 22 % laddning kvar vid batteribytet och vid hemkomst var det ca 37% laddning kvar i det andra batteriet.
Men här gjorde jag en något överraskande upptäckt. Då batteri-assistansen klipper vid ca 25 km/h, så går det för mig (nu 54 år) inte nämnvärt fortare sommartid än med en vanlig kvalitetscykel anpassad för grus/asfalt. I alla fall så länge det inte är brantare uppförsbackar (för då är fortfarande min batterihoj klart snabbare).
Å då måste jag ändå ha koll på kvarvarande batteri-procent, finna mig i det vinande ljudet från elmotorn, samt hålla mig på vägar och cykelbanor.
Dock blir jag mindre svettig och mindre trött med elcykeln än med en vanlig cykel!
Så under sommarhalvåret kommer nog min batterihoj att utnyttjas tämligen begränsat. Utan den stora fördelen med min elcykel kommer vid vinterväglag, då den blir mycket snabbare än en vanlig (icke elassisterad) cykel med feta mtb-dubbdäck!
Om 10-15 år har kanske min kondis blivit så pass mycket sämre, så att elcykeln blir att föredra även på sommaren. Men inte i dagsläget.
/Niklas
Senast ändrad: