Ram eller Soft?

Re: Bådeock

johankse; sa:
Blir packningen stor, volymös och tung är mången gång ramsäcken lättare att anpassa.

För att anknyta till en annan tråd så är det ju bara att kolla på Camp Molloy. Undrar hur deras packning sett ut om de haft ramsäckar?

Jag märker också skillnaden på våra patrullscouter. De har "ovanan" att inte packa (hemma) med hänsyn till att det kommer att vara en massa gemensam utrustning som skall med. Det innebär att när vi samlas för en hajk så får de en låda med grejer att dela upp på sig. Förr (10 år sen), när de flesta hade ramsäckar, så gick det utmärkt att få med grejerna, det mesta packades utanpå säcken. Men nuförtiden så får de inte plats med grejerna i sina softsäckar utan de går alltid och bär grejer i händerna.

Jag vill nog få det till att med en softsäck så måste man anpassa packningen efter säcken, men en ramsäck kan man anpassa efter packningen.
 
Smaksak

Jag tycker egentligen att den enda nackdelen med ramlöst är den blöta fläcken man får i ryggslutet.
I övrigt har jag ingen anledning till att gå tillbaka till ramsäck eftersom min ramlösing gör ett bättre jobb som allt från vandrarsäck via resväska till flyttkartong.

Ett fel många gör (till exempel skojterna i exemplet ovan, antar jag) är att köpa samma storlek på ramlös säck som på ramsäck. Det är givetvis korkat eftersom tanken är att alla grejor skall vara inuti säcken.

Så om man kör med en 90-liters ramsäck (tex Alaska) skall man köpa sig en STÖRRE ramlös.
Av nån anledning verkar just skojter duktiga på att packa sina ramlösa säckar som om de vore ramsäckar, med sovsäckar och tält hjälpligt fastsnörda på slumpmässiga ställen.
Man kan ju tycka att deras ledare skulle ge dem bättre råd i sina ryggsäcksköp.
[Ändrat av Nordesjo 2003-04-25 kl 10:27]
 
Re: Smaksak

Nordesjo; sa:
Man kan ju tycka att deras ledare skulle ge dem bättre råd i sina ryggsäcksköp.

Nu är det tyvärr så att det är inte vi ledare som bestämmer vad barnen skall ha, det är de själva som tjatar på sina föräldrar att köpa den häftigaste ballaste säcken med största prislappen... Tyvärr. Vi brukar tvärtom rekommendera att vänta med att köpa tills man vet vad man vill ha.

Vad du kanske missade är den springande punkten: Med en softsäck måste man veta i förväg vad man ska stoppa i den eftersom om inte sakerna får plats är det kört. Vet man inte exakt hur mycket saker man ska ha med sig får man då antingen ta en extra stor softsäck (som då inte blir ordentligt packad, med allt vad det brukar innebära) eller en ramsäck (där man lätt kan sätta dit eventuella extra saker utanpå).

Bågsågar med dåliga skydd, stora vindskydd och sotiga grytsatser är heller inte så kul att försöka packa I ryggsäcken.
 
Re: Re: Smaksak

nermander; sa:
Vet man inte exakt hur mycket saker man ska ha med sig får man då antingen ta en extra stor softsäck (som då inte blir ordentligt packad, med allt vad det brukar innebära)

Jag har en 100-liters Vulcan jag aldrig någonsin upplevt som "inte ordentligt packad" ens om jag bara har med mig övernattningsprylar som skulle gå ner i en 30-literssäck.
DET är ju fördelen med ramlöst - säcken kan komprimeras eller expanderas som man vill.
30 liter i en Alaska skulle däremot kännas helt fel för mig.

Men jag kan hålla med om att det kan vara bökigt att spänna saker på utsidan om man väljer FEL ramlös. Men inte heller där har jag haft några problem med att fästa allt från sågar till digeridooer.
Jag tycker nog att "spänna utanpå"-skillnaden är lite överdriven. Det handlar mer om säckens konstruktion i övrigt än huruvida det är en ram- eller ramlös säck.

För mig har snarare skillnaden varit att man TVINGATS spänna grejer på utsidan av ramsäcken eftersom säcken i sig varit för liten. Jag minns med fasa halvmetern som tornade upp sig ovanför säcken i lumpen.
Då hade man i och för sig femton kilo helt onödiga grejer med sig. :)
 
konstig utrustning? vad ger ni era scouter egentligen? sotiga kastrullsatser? ta trangia!!!
men visst... om man vill ha grytor så blir de skitigt.. lägg de i en påse :)
sen tycker ja väl att dom borde lära sej efter en hajk eller två att man måste ha plats över? eller talar ni inte om de heller innan?
sen kan man tycka att det faktiskt inte är så svårt att packa på ryggan heller om man bara har lite remmar... fick ofta göra de när jag kånkade runt på min trevliga 40literssäck från everest, med all packning för två-tre dar, även scouternas onödiga, otympliga utrustning.

däremot har vi aldrig haft några problem med att folk bär saker i händerna... vad har era scouter för strl på ryggorna? 30l??
 
Har precis kommit hem från Keb och visst softsäckarna är vanligast men den enskilt vanligaste säcken jag såg var nog Alaska'n. Den var förvånansvärt frekvent.
Jag tror att de som köper en säck för enbart vandring föredrar en ram säck medan de andra som kanske vill ha lite mer flexibilitet köper soft säckar. För min del tycker jag att det fungerar utmärkt att spänna grejer utanpå en soft säck bara det inte blir för mycket.

//Uffe
 
Ja... Det beror väll lite på vad man ska använda säcken till. Själv är jag en flitig användare av bägge typer. Sitter inne med Haglöfs Victor 35 l, Haglöfs ShoSho 50 l, Haglöfs Alaska (ramsäck) 90 l och en Lowe Alpine Vector Saracen 130 l + några andra småsäckar av märket "Ellos" (som jag brukar kalla det). Ut över det har jag använt och ägt ett otal olika säckar.

Personligen tycker jag nog att dagens "softpacks" är skönare att bära oavsett storlek och vikt, med mindre man har en "riktig säck". Det som en del har varit inne på tidigare är att ramsäckarna är mer flexibla. DET ÄR BÄTTRE MÖJLIGHETER FÖR ATT FÄSTA EXTRA UTR. Det är ju många som "bara knallar i skogen" och då är en "softpack" fin. Men ska man bära lådor, tung exp.utr., dykutr, jagtbyten eller vad det nu måtte vara, över en längre sträcka så är det en ram som ska till.

Själv tjänstgjorde jag 15 månader på K3 som skvadronsartillerichef, vid jägarbataljon. Vi hade den så kallade LK70 där. Minner en del om Häglöfs Skarja, fast med avbärarbälte, och läderremmar. Sen är den ju betydligt tyngre och äldre. På dem transporterade vi allt från säcken själv och tältkaminer till robotar och granatkastare. Packningen varierade från 20 - 65 kg. Själv bar jag en gång min egen säck, ett åttamans tält (och här snackar vi kronans "blytält"), en tältkamin och en famn granris. Det hade varit omöjligt på en sladdrig "softpack".

"Softpacks" - sportbil
Ram - stridsvagn
[Ändrat av Haren 2003-07-25 kl 21:50]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Trotzism Ram eller soft ? Transportera 2
Maskinisten Ram eller inte i ryggsäck? Transportera 36
Rian Annan säck på fjällräven ram Transportera 1
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 8
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
Kanel Flyga med ramryggsäck (utanpåliggande ram) Transportera 14
Raskesven Stabil inre ram? Transportera 36
TJA Coleman-ram Transportera 0
K_Eklund Fjällrävens gyro-ram Transportera 15
plp Vilken gräns, i kg ,avgör ram vs softpack tycker Du? Transportera 29
HasseH Ram vs Softpack Transportera 5
Sebastian Seek Outside - Unaweep 4800 eller Divide? Transportera 3
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Joell Exped Explore 75 eller Thunder 70 Transportera 3
kungjohan Lundhags Dovre eller Gneik Transportera 2
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Kalle G Ryggsäcksform? Strut eller tub (eller päron)? Transportera 29
JonasPaulsson27 Lundhags 75 V8 eller V12 Transportera 0
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
mr ling Packlista i excel eller openoffice Transportera 0
Avarage Tält i ryggsäcken eller utanpå? Transportera 44
85662 Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation? Transportera 18
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
såg Karrimor Sabre 75 eller 80-130 Transportera 0
FlyerSword Crusader stl 3 eller 4 i Stockholm? Transportera 0
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
Ankan79 OXO 70 eller SUMO 75 Transportera 11
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
Bora problem med mjölner 1.0 eller 2.0? Transportera 4
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
vane505 Bora 80 eller Aether 70 (för backpacking & fjällvandring) Transportera 11
aksello Naos 55 eller Naos 70 alternativt Arrakis 65? Transportera 6
anders_b Exos 46 eller 58 Transportera 49
Vintervilan Kajka 75 eller 85? Transportera 2
såg välja mellan berghuse vulkan eller snugpeg bergen 100. Transportera 1
Härkila Haglöfs ryggsäck dam eller herr?? Transportera 6
t_andersen Crux AK70 eller Haglöfs Matrix 70 Transportera 1
ohlinj Ospray Kestrel 28 vs Talon 33 eller annan ~30L på NK Transportera 13
danisko Dry bags, regnskydd, sopsäckar och liners... inuti eller utanpå? Transportera 13
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6

Liknande trådar