• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Ram eller soft

Jag funderar också på en ny säck. Har idag en Karrimor 55 dam softsäck som fungerat bra (på grund av att vandringssällskapet burit 10 kg mer än mig?). Fast jag tycker det blir himla svettigt på ryggen och funderar därför på en ramryggsäck istället. Dessvärre får man leta efter dem med ljus och lykta.

Tacksam om någon skulle kunna ge mig argument för och emot ramryggsäck kontra softsäckar.
Lotta

Ram

Det blir inte så mycket mera ventilation med ram. Däremot blir det mycket stabilare, framförallt jämfört med tidigare modeller av softsäckar. Nu finns det mer stabila softsäckar. Dessutom är ramsäckarna mera flexibla för packning, man kan spänna på vad som hellst. Ramsäckar väger naturligtvis lite mera.

Ram eller ej.

Nackdelar med ram:
*Otymplig, lämpar sig därför mindre bra för tågluffning etc.
*Softsäckar finns ofta i en "Q" variant, så vitt jag vet finns det inga Qramsäckar.
*Om du ängar dig åt vinterturer på skidor, kan ramen ibland anses vara i vägen.

Fördelar:
*Mer ventilerande (instämmer inte med föregående talare. Har själv en ShoSho och en Alaska.)
*Gott om plats
*Oändligt med fastsättningsmöjligheter.
Stabil, mycket stabil.

Re: Ram eller ej.

Johan_olsson; sa:
Nackdelar med ram:
[...]
*Softsäckar finns ofta i en "Q" variant, så vitt jag vet finns det inga Qramsäckar.[...]

Nej, fast i regel går det att kröka om ramen så att den passar så länge den är av rätt längd (Jag har varit med om en sådan operation på en äldre fjällräven-säck med rör-ram så jag vet att det går). Sedan går det ju alltid att byta avbärarbälte och annat om det inte passar etc, etc.

Fram för hemmapuleriet!

//B

Vad skall du göra?!?

Valet av säck styrs enligt min mening även av vad du skall göra.

Den erfarenhet jag har av ramsäckar (främst Haglöfs Israel och Alska säckar) är att de är något svalare på ryggen precis som du är ute efter. Säcken i sig blir stabil, om du bara ska bära! Skall du klättra, skida, stuva säcken eller dyligt passar den sämre!

Mjuka säckar har i mina ögon fler fördelar. Dels finns det som tidigare talare säckar gjorda för tjejer! Jag grundar mitt resonamang på att jag har ägnat mig åt marscher anordnade av marschsällskap runt om i Europa och kommit fram till att softpack är övelägset när det gäller lastkapacitet och komfort!

Att säcken blir varm mot ryggen löser jag med att använda tröjor av coolmaxtyp motsvarande.

Det du däremot nämner om vikt tycker jag är viktigt! Jag skulle försöka minska vikten i säcken, snarare än att köpa en större säck. Jag har i alla fall en förmåga att släpa med mig onödigt tunga saker, sök efter lättare alternativ!

Ventilation eller ej

Att bära gör mig oftast varm. I min ungdom bar man ryggnära päronsäckar med ram på, föga bekvämt.
Själv föredrar jag liten packning, lätt ryggsäck. Tyvärr finns inte alla lätta gamla ramryggsäckar kvar, jag hade en enkilos 90 liters engång, numera väger en 45 l minst det. Tala om avveckling! Å andra sidan väger kronas Haglövs 70 l väl över 3 kg, tom!
För att få ventilation mellan rygg och säck så måste vikten flyttas från ryggen. Men det räcker om luftspalten finns där!
Colin Fletcher hade en tjusig ryggsäck med nät över hela ramen. Moderna tursäckar härmar detta denom att låta nätet vila mot ryggen och forma säcken så att den rätt stoppad skall vara en bit från ryggen.
Själv har jag återvänt till en gammal ramsäck, Fjällräven expedition 1700 g. Det jag behöver får jag med mig inne i 70 l säcken, lätt. Visst har jag trixat med avbärarbälten av olika slag och visst går inte thermosfickorna att bruka vid skid- och skridskoåkning.
Men den luftar bra, och det det är härligt stabilt!
Du kan säkert finna en ramsäck av äldre och lättare modell på något loppis, själv har jag hittat massvis med olika otroligt billiga säckar där. Lättare är de eftersom man använde lättare vävar förr, samt mindre antal onödiga spännen!
En investering i 100 kronorsklassen behöver inte skrämma dig från att experimentera med olika höftbälten och bröstremmar. Både med begagnade och hemmasnickrade varianter.

Go tur

Johan K

PS G-tex jackan min ligger mest inne i min ryggsäck, så blir det betydligt luftigare!

I like to sweat!

I have to say that I prefer the RAM back pack because it makes me sweat and it feels like I'm working out without really doing anything...However I tried the new Kilimanjaro specially designed Acorn back pack and it was increadible. It felt like I could walk a mile without getting getting tired and my back pack was still full of wet clothes. All you folks and blokes out there please let me know what you think about the new Kilmanjaro/Acorn BP.

Big B

lotta k; sa:
... Fast jag tycker det blir himla svettigt på ryggen och funderar därför på en ramryggsäck istället.
Lotta

Sen finns där oxå i alla fall någon softpack som ventilerar bra. Mjölnern från Klättermusen ventilerar väldigt bra. Nackdelen är att säcken är dyr och har krångligt bärsystem. Men det kan vara jag som var oteknisk.

Alla dessa ryggsäckar...

Jag gillar ram för

-bättre viktöverföring (bär mer med höfterna!)
-bättre stabilitet
-enklare att packa

Jag gillar softsäck för

-smidigare både på resan och till fots, särskilt i svårgången miljö
-lättare

Allmänt så blir alla stora säckar osmidiga, jag gillar riktigt långa turer på 2-3 veckor och då blir det mindre uppenbart att den fullpackade softsäcken skulle vara smidigare än en ramsäck.

Min idealsäck skulle vara en stor ramsäck med något syncron-liknande bärsystem för långturer året runt och en mindre (ca 70 L) softpack för de brantare/snabbare turerna.

Mvh,

J

Re: Ram eller ej.

Johan_olsson; sa:
Nackdelar med ram:
*Otymplig, lämpar sig därför mindre bra för tågluffning etc.
*Softsäckar finns ofta i en "Q" variant, så vitt jag vet finns det inga Qramsäckar.
*Om du ängar dig åt vinterturer på skidor, kan ramen ibland anses vara i vägen.

Fördelar:
*Mer ventilerande (instämmer inte med föregående talare. Har själv en ShoSho och en Alaska.)
*Gott om plats
*Oändligt med fastsättningsmöjligheter.
Stabil, mycket stabil.

tänkte sticka ut hakan; sista *:an, Haglöfs Victor-säckar är väldigt prylfäst-vänliga.

Det verkar vara en allmänt accepterad och oemotsagd sanning att ramsäckar är stabilare än softsäckar. Jag tänkte vara lite obstinat och påstå att det inte är självklart.

Min erfarenhet är att en bra softsäck sitter bra mycket stadigare och stummare mot ryggen än en ramsäck. Ramsäckar har ofta ett "glapp" som kan vara mycket irriterande. Jag har lite svårt att förklara vad jag menar men det måste vara fler än jag som föredrar en softsäck när det går utför på hård skare genom den där aningen för täta fjällbörkskogen.

Möjligen kan man argumentera att en ram fördelar tyngden bättre när man bär mycket tung och 'hård' packning (kök, vattenflaskor osv).

Är det någon som delar min åsikt eller?

(Självklart finns ju även gamla soggiga softsäckar som inte klarar mer än ett par fleecekalsonger innan de kroknar.)

Ram!

Ser att du fått mest tips från herrar så här kommer ett från den kvinnliga sidan: Jag, personligen, föredrar ram-ryggsäck. Dels då den inte smiter åt mot ryggen, man blir inte lika svettig. Jag tycker även att den känns stadigare. Men jag tror nog att det är en smak- och vane-sak.

Var in på Stadium och hörde med en kille om ram-ryggsäckar och han berättade att det inte finns så många varianter då bara 5% av de ryggsäckar som säljs årligen är ram-säckarna. Jag gissar att fler och fler övergår till de mer åtsmitande.

Jag ska köpa mig en ny säck till nästa säsong och då blir den en med ram. (Men jag är lite små-sugen på en av Haglöfs Q-ryggsäckar då avbärarbältet kändes gudomligt...)

//Åse

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg