Ventilation eller ej
Att bära gör mig oftast varm. I min ungdom bar man ryggnära päronsäckar med ram på, föga bekvämt.
Själv föredrar jag liten packning, lätt ryggsäck. Tyvärr finns inte alla lätta gamla ramryggsäckar kvar, jag hade en enkilos 90 liters engång, numera väger en 45 l minst det. Tala om avveckling! Å andra sidan väger kronas Haglövs 70 l väl över 3 kg, tom!
För att få ventilation mellan rygg och säck så måste vikten flyttas från ryggen. Men det räcker om luftspalten finns där!
Colin Fletcher hade en tjusig ryggsäck med nät över hela ramen. Moderna tursäckar härmar detta denom att låta nätet vila mot ryggen och forma säcken så att den rätt stoppad skall vara en bit från ryggen.
Själv har jag återvänt till en gammal ramsäck, Fjällräven expedition 1700 g. Det jag behöver får jag med mig inne i 70 l säcken, lätt. Visst har jag trixat med avbärarbälten av olika slag och visst går inte thermosfickorna att bruka vid skid- och skridskoåkning.
Men den luftar bra, och det det är härligt stabilt!
Du kan säkert finna en ramsäck av äldre och lättare modell på något loppis, själv har jag hittat massvis med olika otroligt billiga säckar där. Lättare är de eftersom man använde lättare vävar förr, samt mindre antal onödiga spännen!
En investering i 100 kronorsklassen behöver inte skrämma dig från att experimentera med olika höftbälten och bröstremmar. Både med begagnade och hemmasnickrade varianter.
Go tur
Johan K
PS G-tex jackan min ligger mest inne i min ryggsäck, så blir det betydligt luftigare!