Rainey SuperLoop...

Vill veta allt om bindningen av de människor som prövat SuperLoopen. Verkar ju inte va många som kör på den än fast den verkar va riktigt populär på andra sidan atlanten. Den har ju också fått riktigt bra betyg i Couloir och de verkar ju onekligen veta vad de pratar om.
Tacksam för alla svar / Henke

också nyfiken

det är många som dissar den men norrmännen verkar uppskatta den. finns det verkligen ingen som har nåt vettigt att säga om den?

Helt och hållet världsklass.

Har prövat lite alla möjliga bindningar bland annat den heliga chillin. Kan bara säga att jag aldrig kommer att byta från SuuperLoopen. Väldigt bra utförs kontroll och eftersom den går att justera på så många olika sätt så blir den väldigt allround. Jag kan inte fatta att inte mer folk har upptäckt denna oslagbara bindning. Det är väl som vanligt här i Sverige de flesta människor verkar vara väldigt konservativa och använder många en slags bindning så följer andra efter än fast SL'en får toppbetyg på andra sidan atlanten och i alperna där den riktiga skidåkningen finns.

Inte nöjd

Du har helt rätt att bindningens justeringsmöjligheter, och passform är utmärkta vilket ger bra skidkontakt utan stenhård spänning.
Det jag inte gillar är att köpa halvfärdiga konstruktioner som skapar massa besvär(årsmodell 99):plattan som skulle vara under bindningen var bredare än skidan (K2 t.p.) och ihålig. Därmed fylldes den med kramsnö och spänningen höll på att dra skruvarna ur skidan. -> göra egna plattor. Skruvhålen utnyttjar inte hela plattan så bakdelen svajar uppåt om vajrarna går i bakersta läget. -> borra nya hål. Dom små vajerguiderna på sidan, där sprack plastskoningen upprepade gånger. Jag fick några av en uthyrare i chamonix ( "Det har aldrig hänt att dom bindningarna gått sönder ...5min... du kan ta vad du behöver bland dom trasiga i den här kassen")
När tådelens svets sprack fick jag hjälp att svetsa om dom ,men då förstördes härdningen i stålet och del blev spröda ... och då gick dom sönder på riktigt.

Prova ett par Targa G3, gedignare kvalitet än SL och minst samma känsla - dessutom kan fjädringen bytas till din åkstil.
Och till alla chilifundamentalister - Targa är oxå röda!

Vek som smör

Jag hade Superloop bindingar för ett par år sedan.
Lyckades knäcka 3 eller 4 par på en säsong. Det var svetsen av
tå-bryggan som var för vek. La ner lika mycket pengar på
skidhyra som bindningarna kostade den säsongen :-(.
Såg dock ett par ny Superloop i frankrike i höstas. På den var
tåbryggan fastnitad, så den kan kanske hålla. I övrigt så är väl ända
anmärkningen på Superloopen att den är knölig att ta på och av.
Chilin är klart bättre, men jag har lyckats knäcka ett par sådana
med. Tog dock nästan två säsonger. Nästa gång blir det nog
Linken eller dylikt.

-stefan

Köpte ett par K2 Word Piste av en finne i Alanga för billiga pengar med just RD Loopen på. De funkade i 2 dagar och sedan var BÅDA bryggorna kass... En italiensk smed fick efter mycket trubbel rycka in och tillverka en bit. 5 min senare hade han svetsat och donat och bindningarna är nu urstarka. Den nya modellen med HEL brygga BÖR ju vara starkare. Väldigt märklig konstruktion den där gamla. Det kunde ju vilken hobbypulare som helst räkna ut att den lilla svetsen som är orginal skulle ryka all världens väg när en bastant svensk dundrar på ner i puckel :)

Svetsa dina SuperLoops INNAN de går sönder, ett hett tips!

I övrigt är ju bindningen superskön!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg