Raggsockar eller Meindel?

Re: Jag har alltid vandrat i stövlar

Totteman; sa:
Vid vadning har jag haft regnbyxorna utanpå stövlarna och på något sätt så har vattnet pressat byxorna mot stövlarna så att det inte kommit in vatten mellan stövlar och byxor. Längst ned på byxorna har jag haft ett snöre knutet så att byxorna inte ändrar sitt "fixerade" läge. Jag har vikt dem noga innan så att de ska täta, inte bara haft dem slarvigt över stövlarna.

Det här har funkat på de flesta av mina vadningar och det är inte mycket vatten som kommit in.

Bara ett litet tips för er som vandrar i stövlar. Jag har Tretorn Sarek.

Ar det bara jag som ar sa javla puckad att jag faktiskt vadar med full packning barfota? Man far ga javligt forsiktig och det tar en javla tid, men sa genar jag ju ocksa mer an garna over snobryggor.
 
Men hallå...

Vad är viktigast, att hålla sig och sina skodon helt torra eller att komma över säkert och stabilt?

Den nedkylning man utsätter smalben och fötter för om man vadar i sandaler eller gympaskor gör att efter 1-2 steg känner man inte längre vad fötterna håller på med, man kan inte avgöra hur underlaget (dvs botten i jokken) är beskaffad. Halt? Vassa kanter? Djuphålor? Speciellt märks detta då grumliga glaciärjokkar ska vadas.

Jag tycker det är vansinne att vara så rädd för att blöta ner kängor eller stövlar så man vadar i sandaler eller dylikt, riskerna för olyckor ökar dramtiskt. I längre vad (som håller på i någon minut eller mer) försämras även rörligheten och risken för fall ökar än mer.
Har man vadderade kängor typ Meindel så är det bästa att ta ur sulor och sockar, tejpa eller spänna fast regnbyxor utan på (kavla upp eller ta av eventuellt underställ) och klaffsa över. Om kängorna sedan blivit blöta så torkar de genom att man regelbundet byter mellan två par tjocksockor och torkar det ena. Offtast tar det inte många timmar innan skona upplevs som torra. Har man ofodrade kängor som Lundhags är tekniken den samma men problemet än mindre (de torkar fortare).
En ofta uppskattad bieffekt är att de flesta vad upplevs som lättare och mindre krävande om man går klädd i riktiga skor.

Svaret på den initiala frågan torde vara ganska enkelt... säkerhet vid vad (där allra flest olyckor inträffar sommartid) borde vara rätt mycket högre prioriterat än torra fötter.

Sedan så tycker jag att man kan spara in vikt genom att lämna sandalerna hemma och gå runt i tjocksockar vid lägret om det är torrt, är det blött kan man hoppa i ett par plastpåsar eller liknande. Men det är förståss en helt personlig prioritering efter vad man tycker är bekvämast.

/Björn
 
Re: Men hallå...

bjornw; sa:
Jag tycker det är vansinne att vara så rädd för att blöta ner kängor eller stövlar så man vadar i sandaler eller dylikt, riskerna för olyckor ökar dramtiskt.

I princip har du rätt, men jag tycker att det finns en faktor till:
Genom att byta till sandaler före vad, blir vadet en "större grej". Man lägger till en liten ritual, med att ta av kängor, ta på sandaler, kavla upp byxben, knäppa upp avbärarbälte, fästa kängorna någonstans etc.

Resultatet blir att du automatiskt stannar upp en stund innan du plumsar ut i jokken. På det sättet är du lite mer utvilad och mer fokuserad på vadet än den som traskar rätt ut.

Javisst. Jag är övertygad om att alla här (åtminstone i sin egen föreställningsvärd) förbereder alla vad noggrant och aldrig chansar etc etc, men underskatta inte nyttan av små tilltvingade ritualer.
 
Ulf M; sa:
Ett par genomblöta Meindl tar flera dagar att torka om de "står på tork", så att vada med dem är ingen bra idé.

/Ulf

Har prescis kommit hem från en två veckors fjälltur. Vadade tio av fjorton dagar, totalt var det åtta tillfällen där skorna var helt under vatten och följdaktligen blev genomblöt. Skorna i fråga var ett par Meindel med gtx-membran. Vad det beträffar torkandet av fodret i skorna så kan jag säga att efter som mest två timmar efter vaden så var den kännbara fukt nivån i skorna helt i paritet med den som man får av svett genom att bara vandra. Förvisso stannade jag då till efter varje "undervatten-vad" för att hälla ut överskotts vatten samt vrida ut inner och ytter strumpa.

Sen ska det väl sägas att att jag hade strålande sol elva av fjorton dagar :)

/Jesper
 
Vadning - med eller utan kängor på?

Hej!

När jag skall vada behåller jag mina Meindl Island Pro på fötterna, och vadar stadigt, MEN utanpå dem trär jag på ett par Lundhags Coverboots. Denna lösning är mycket bra. Tar du dessutom på dig ett par vattentäta byxor, typ Goretex överdragsbyxa, kan du vada med vatten upp över knäna och kängorna förblir torra. Obs! undvik allt för höga vattenstånd hur välutrustad du än är, och använd stav.

Se vidare på länken nedan (mer information). Går det inte att knappa in direkt på länken, kopiera då den och klistra in i adressfönstret så kommer du dit.

http://www3.utsidan.se/outside/2000/08/0050.html

MVH Conny
 
Orienteringsskor!

Skulle jag göra en vandring med många vad,skulle jag överväga att ta med mina Silva orienteringsskor.
Lätta,binder ingen fukt(torkar snabbt)och bra grepp..
 
Håller med att sandaler fungerar bäst, eftersom fötterna har en tendens att svälla under vandringen och sandaler(typ Teva) fungerar även för elefant fötter *L*, så är dom helt klart skönast att använda då man har slagit upp tältet.
 
Gärna sandaler!

Nu har väl frågeställaren redan beslutat sig för sandaler men det är ävl inte ett hinder för att göra sin röst hörd.

Jag tycker att sandaler fungerar ypperligt att vada i. Har man sandaler som är en halv storlek för stor ger det ett litet extra skydd mot stenar och annat i vattnet plus att man kan ha en löst sittande socka etc i sandalen som "myggspärr". Att sandaler sedan torkar ganska snabbt är väl också en fördel mot gympaskor. Orienteringsskog borde för all del kunna vara ett intressant alternativ.

Hoppas ni får säkra vad och lyckliga fötter i sommar!
 
Taaack ...

... alla som har delat med sig av råd och erfarenheter angående ”vad” man ska vada i ...

Nu drar jag iväg till Sarek med Teva-sandaler i högsta hugg ...

Kram Kerstin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
GustavOh Nödsändare, bra eller dåligt? Fjällvandring 311
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg