Raggsockar eller Meindel?

Jag har nu ögnat igenom en bok av Claes Grunsten och han tycker att man ska vada i antingen sandaler eller gympasko. (Jobbigt att packa med ett par extra skor enbart för vadning)

... jag har tidigare hört att det är sockar som gäller.

... och killen som jag köpte mina Meindel av hävdar att de ska fungera att vada i dem ...

... vad är det som gäller???

Kerstin
 
Tja upp till dig

Är du beredd att ta risken för skavsår om du blöter ned dina kängor? Det är ju normalt fukt i kängorna som skapar friktionen som ger skavsår. Sedan är det oftast också ganska svårt att torka sina kängor på tur. Det kan ta ett par dagar, beroende på väder. (Notera att jag förutsätter att du blir blöt om fötterna, vatten som inte går upp till skaften på en normal känga är inte vad jag menar med vadning.) Men visst är kängor bland det mest stabila du kan ha på fötterna vid vadning.

Själv brukar jag använda sandaler, för de har jag oftast ändå med mig för basecamp-användning. Visst är det mindre stabilt och ger ett sämre skydd för fötterna, men man är ju snabbt torr och glad igen på andra sidan på det sättet.

/M
 
Även jag brukar använda sandaler. Inte minst tycker jag det är ett utmärkt tillfälle att skölja av sina svettiga fötter och byta strumpor och jag skulle inte riskera att få mina kängor genomblöta!

/David
 
sandaler

Kerran; sa:
Jag har nu ögnat igenom en bok av Claes Grunsten och han tycker att man ska vada i antingen sandaler eller gympasko. (Jobbigt att packa med ett par extra skor enbart för vadning)

... jag har tidigare hört att det är sockar som gäller.

... och killen som jag köpte mina Meindel av hävdar att de ska fungera att vada i dem ...

... vad är det som gäller???

Kerstin

Sandaler är det vettigaste tycker jag... blir inte lika blöta och otrevliga som gympaskor. Sen har du inte med ett par extra skor för vadning, utanför att låta kängorna och fötterna torka, återhämta sig när ni slagit upp ert tält... längre raster etc. Så inte BARA för att vada. Barfota, sockar låter ingen höjdare. Skär upp foten och sen blir resten av turen värre än med bara skavsår! Vada i Meindl låter bra när det är grunt, har lärt mig ta av kängorna och sätta på mig sandaler istället för att lägga 30 minuter på att hitta ett ställe som kängorna klarar. Men som sagt, dessa frågor handlar ju mer om sunt förnuft...
 
Sandaler, sandaler, sandaler... Det var ett jäkla tjat om sandaler... :)

Själv använder jag ett par gamla joggingskor för de "stora" vaden. Sandaler tycker jag ger för stor risk för klämda/skrapade tår, dessutom är skor något stabilare.

Kortare vad klarar jag med kängor/stövlar och regnbyxorna tejpade mot skaften.

/M
 
Beror på känga!

Jag har ett par Lundhags Alaska och har inga andra skor med mig. Jag vadar iofs aldrig över knähöjd eftersom jag anser det vara onödig risk.
Regnbrallorna dras åt med en rem runt vristen så stoppar det det mesta vattnet.
Stadigt och varmt och skönt!

Hade jag vadderade kängor skulle jag kanske ta med sandaler, då ett par blöta vadderade kängor är blöta resten av turen.

/ Niclas
 
TACK för ALLA tips.

Det blir sandaler för mig ... ett par blöta gympadojjor känns jobbigt att släpa på, dock några extra gram.

Kram Kerstin
 
Varför inte ta med ett par coverboots á la Lundhags ?
Då kan du snabbt och enkelt vada med kängorna på och samtidigt komma över torrskodd.

//Uffe
 
uao; sa:
Varför inte ta med ett par coverboots á la Lundhags ?
Då kan du snabbt och enkelt vada med kängorna på och samtidigt komma över torrskodd.

//Uffe

...Cover boots funkar förvisso bra så länge de håller... Men, tro mig som har provat både höga och låga, om sömmen går upp längst fram så blir man vääääldigt blöt och ännu mer olycklig. Idén med Cover boots är bra, men jag vågar inte lita på dem längre.
Nä, sandaler är klart vettigast ur alla synvinklar.

//Micke - 3 dgr till Sarek nu.. :)
 
Blöta kängor - inga problem!

Jag begriper inte hur folk lyckas hålla sina fötter torra under vandring, själv svettas jag så pass mycket att fötterna är konstant fuktiga under hela vandringen ändå. Sockorna hinner inte heller torka över natten så jag kör med ett par lägersockor (torra) och ett eller några par vandringssockor (som jag inte ens försöker hålla torra).

Vadar gör jag med kängorna på, det ger bäst stadga och minst pyssel. Blöta ullsockor isolerar nästan lika bra som torra och skavsårsrisken tycker jag inte är så mycket större med blöta fötter, kanske t.o.m. tvärtom eftersom vått läder är smidigare.

Om det är kallt på natten så kängorna fryser så kokar jag någon halvliter vatten och häller i dem innan jag tar på dem så blir det varm och mysigt om fötterna.

Detta tycker jag funkar bra vår-sommar-höst då temperaturen inte går under några minusgrader, jag har inte testat det i riktigt kallt väder. Jag skulle gissa att det är mindre lämpligt på vintern.
 
Jag har alltid vandrat i stövlar

Vid vadning har jag haft regnbyxorna utanpå stövlarna och på något sätt så har vattnet pressat byxorna mot stövlarna så att det inte kommit in vatten mellan stövlar och byxor. Längst ned på byxorna har jag haft ett snöre knutet så att byxorna inte ändrar sitt "fixerade" läge. Jag har vikt dem noga innan så att de ska täta, inte bara haft dem slarvigt över stövlarna.

Det här har funkat på de flesta av mina vadningar och det är inte mycket vatten som kommit in.

Bara ett litet tips för er som vandrar i stövlar. Jag har Tretorn Sarek.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
GustavOh Nödsändare, bra eller dåligt? Fjällvandring 311
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg