Rätt skor.........

Höga skaft inte allt

Jag kan intyga att höga skaft förebygger stukningar i fotleden. Men det räcker inte bara med att skaftet är högt det måste även vara stabilt.

Jag har vid flera tillfällen under tjänstgöring i forna jugoslavien "trampat snett" med min högerfot (gammal skada) trots relativt höga skaft i Försvarsmaktens M/90-kängor. Jag köpte sedan ett par Meindl Performance som är betydligt stabilare och med dem har jag aldrig trampat snett, trots bla fjällvandring med tung packning i väldigt ojämn terräng. Jag tror faktiskt inte att det är fysiskt möjligt att trampa snett i de kängorna.

Kärt barn har många namn.

Tills relativt nyligen rörde vi oss inte så mycket över gränserna. Produkter inte heller. När nu marknaderna öppnas har vi enklare att prova annat och lokala tillverkare får konkurens. När det gäller det sistnämnda får man hoppas på att nya uppslag snarare leder till förbättringar än marknadsmässiga anpassningar.

Jag hoppas att Lundhags förblir vid Vandringskängan och inte övergår till att tillverka 'Bergschuhe'.

Begreppsförvirringen som Mats beskriver, kan vi göra ännu större om vi blandar in underavdelningarna. När en 'Bergschue' är stegjärnsfest kan man montera speciella stegjärn med skidliknande bindning. När den inte är stegjärnsfest kan man ändå montera stegjärnen som är ledade mitt under. De sistnämnda kan även, beroende på model, monteras på 'low cut' treckingskor (obs vrickningsrisk).

Grunfrågan var dock om vad äldre damer ska ha på sig när de vandrar i fjällen.

Fotbeklädnad med stabila och någorlunda höga skaft. Om bra gummistävlar finns kan nog de också användas såsom det gjordes förr i tiden trots att vrickningsrisken kvarstår (måste vi alltid konsumera).

Men vad gör vi med de 'mid cuts' treckingskor som dotterdottern köpte med sig från spanien till 70 årsdagen? De kan ju eventuellt leda till en vrickad fot. ;)

Magnus

MW; sa:
Men vad gör vi med de 'mid cuts' treckingskor som dotterdottern köpte med sig från spanien till 70 årsdagen? De kan ju eventuellt leda till en vrickad fot. ;)

Magnus

Tror du kan vara lugn, som sagt.. även mid cuttarna bör klara felsteg .. men det beror ju pâ lite...vad var det för märke?

Mvh, Mats

Malindo; sa:
Tror du kan vara lugn, som sagt.. även mid cuttarna bör klara felsteg .. men det beror ju pâ lite...vad var det för märke?

Mvh, Mats

Barnbarn har jag inga ännu. Frågan var mer hypotetisk.
Jag behöver ett par för barnen. De ska vara sådana som klarar snedsteg i livet. :)

Magnus
[Ändrat av MW 2004-09-01 kl 14:38]

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg