Helgen bjöd på 10 mils skridskoåkning på mestadels mycket fin is. 4 mil på lördag och 6 mil på söndag. Upptäckte att jag inte fick en ren isättning av min högerskridsko. Isättningen följdes direkt av ett skrapljud innan skenan bet och jag kom över på ytterskär. Jag har inte haft problemet tidigare säsonger. Det var först på senare halvan av söndagen som jag fick ordning på det då. Jag upptäckte att då jag koncentrerade mig på att föra tillbaka högerskridskon ordentligt och skjuta fram den enl skolboken gick det bra istället för att pendla med skridskorna åt sidan.
Till saken hör att jag åkt mycket inlines under sommar och höst samt att jag slipat om kurvan på mina skridskor från 35m till 30m.
Kan det vara så att:
A) Inlines ger ett mer styrande skär vid isättning och därmed är mer förlåtande. Att detta kan medföra att man nöter in fel teknik under sommarhalvåret? Problemet uppstod inte då jag körde genom t ex 1-2cm snö och lite mer knaggligare partier.
B) Den något mindre radien på skenan? Kan den något kortare radien påverka isättningen så att skenan inte biter direkt vid ytterskär och därmed blivit något mer livlig på slät och hård is. Som motargument att den lilla radieändringen inte märks så upplever jag att skridskorna blivit lite lättare att göra översteg med.
C) En kombination av A och B?
Det skulle vara intressant veta om det finns någon som upplevt problem med omställningen från inlines till skridskor samt om någon har erfarenhet av att ha provat olika kurvor på långfärdsskridskor och jämfört dess för- och nackdelar. Även aspekter på åkteknik kunde vara kul att diskutera.
/Benny
Till saken hör att jag åkt mycket inlines under sommar och höst samt att jag slipat om kurvan på mina skridskor från 35m till 30m.
Kan det vara så att:
A) Inlines ger ett mer styrande skär vid isättning och därmed är mer förlåtande. Att detta kan medföra att man nöter in fel teknik under sommarhalvåret? Problemet uppstod inte då jag körde genom t ex 1-2cm snö och lite mer knaggligare partier.
B) Den något mindre radien på skenan? Kan den något kortare radien påverka isättningen så att skenan inte biter direkt vid ytterskär och därmed blivit något mer livlig på slät och hård is. Som motargument att den lilla radieändringen inte märks så upplever jag att skridskorna blivit lite lättare att göra översteg med.
C) En kombination av A och B?
Det skulle vara intressant veta om det finns någon som upplevt problem med omställningen från inlines till skridskor samt om någon har erfarenhet av att ha provat olika kurvor på långfärdsskridskor och jämfört dess för- och nackdelar. Även aspekter på åkteknik kunde vara kul att diskutera.
/Benny