Sedan
1994 finns följande inskrivet i en av Sveriges grundlagar, nämligen
regeringsformen (RF): ”Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten”
Detta innebär att Naturvårdsverk, Länsstyrelser, och kommuner, oavsett vad de trott om sina befogenheter, har att följa grundlagen! Så har inte varit fallet när många naturreservat bildats. Att vandra, cykla, rida, laga mat och sova ute i naturen var och är grunden i allemansrätten. Många naturreservat har några år på nacken (före 1994) och inställningen till allemansrätten då de bildades var lite si och så. Men även 2018 då jag skrev till Naturvårdsverket enligt ovan trodde en ansvarig på länsstyrelsen i Blekinge att allemansrätten inte gällde naturreservat, därav frågeställningen. Då 2018 inventerade jag föreskrifterna för reservaten i Blekinge. Av 111 reservat hade (har) 63 tältförbud. Tältförbud även i reservat med syfte att ta till vara friluftslivet.
https://www.lansstyrelsen.se/blekinge/besoksmal/naturreservat/langasjonas.html
Hur det ser ut i andra län vet jag inte, men fruktar att det ser lika ut där.
Jag uppmanar därför alla som vill ta tillvara på Allemansrätten, även står upp mot orimliga och nu obsoleta beslut i naturreservat som inte direkt behövs för syftet med reservaten. Ifrågasätt inskränkningar i allemansrätten vid era naturreservat ute i landet, gör en inventering på hur läget är och presentera detta för er länsstyrelse för att uppmärksamma förhållandena. Länsstyrelserna besitter mycket kunskap men har ofta bristande resurser/intresse i denna fråga. Verkar vara "hellre nya reservat än ägna tankar och resurser på redan bildade".