Jag råkade se ett TV-program för några dagar sedan som heter ”SOS Gute” som handlar om ambulans- och brandkårspersonal på Gotland.
En i ambulanspersonalen visade som hastigast inredningen bak i ambulans. Ambulansen hade en verktygsuppsättning och en ordning som nog gör dom flesta avundssjuka. Var sak hade sin plats och varje sak var märkt.
Om jag inte minns fel så kommenterade han som visade inredningen i ambulansen speciellt Glassåg att det inte var en såg för Glass utanför Glas.
Nu har inte personligen tittat i en ambulans och analyserat vad dom har för verktyg och vad som ev saknas, men jag tycker det verkar lite konstigt om dom saknar en sådan trivial sak som en kniv.
OT
1976 var det ”inne” med V-jeans (synnerligen opraktiska). När jag cyklade till mitt sommarjobb råkade jag träffa på en tjej vars byxben fastnat mellan cykeldrevet och kedjan på hennes cykel. Hon stod vid mittrefugen i en vägkorsning. Efter en balansakt i den högre skolan fick hon till slut av sig sina byxor (V-jeansen) och kunde själv försöka få loss byxorna från cykeldrevet.
Idag när dom flesta av oss har en liten sax eller kniv från Victorinox, Leatherman eller Gerber i en ficka hade det varit väldigt mycket enklare att klippa/skära sönder byxbenet i stället för att ta av sig byxorna.
Sexistiga kommentarer om att ta av en tjej byxorna mitt i en vägkorsning undanbedes. Nöden har ingen lag.
Per