öringen; sa:Men min pappa är starkare än din!!!
Min pappa är faktisk en gammal djungelbjörn så jag är tveksam.
öringen; sa:Men min pappa är starkare än din!!!
Det var inte riktigt riktad till dig, men om du känner dig träffad vet jag hur aningslös du ärAnders M; sa:He, he, den var bra. Jag ska nämna för min svärfar och bönderna i den spanska byn som jag brukar besöka att svenskarna tycker jag är dumdristig som åker dit på semestern. Jag ska nämna det för mina barns kusiner också så kan de få sig ett gott skratt.Zeeke; sa:Om en stadsbo inte är rädd för vargar beror det inte på att han är modigare eller att landsortsbon är räddare. Att inte vara rädd för en fara för att man inte inser risken är inte mod. Det är dumdristighet.
Eller menar du allvar?
mellpat; sa:Tack för ledtråden att din EQ var lägre än IQ.
Som jag skrev tidigare ska jag försöka hålla mig undan sådana inlägg framöverZeeke; sa:Det var inte riktigt riktad till dig, men om du känner dig träffad vet jag hur aningslös du är
Det var efter jag läst denna rapport som jag startade denna tråd. Det står ju på rapportens förstasida att en av de främsta anledningarna till att människor är negativt inställda till varg är oro för sin egen eller sin familjs säkerhet vid utevistelse. 43% av de tillfrågade svenskarna sa sig inte kunna acceptera att ha varg i närheten av platsen där de bor.dave1; sa:Den här diskussionen bygger enligt min mening på en hel del okunskap och stöds inte av den rapport, "Svenskarnas inställning till varg" som finns att hämta ner på viltskadecentrums hemsida.
Då har jag väl ännu värre fördomar mot stadsbor eftersom jag skrev:dave1; sa:Kanske handlar det i stället om fördomar mot landsbygdsbor, ren okunskap eller brist på kritiskt tänkande?
Som sagt, att stadsborna är mer rädda för varg än landsbygdsbor tycker jag inte är konstigt. Men att så många landsbygdsbor också är rädda?Anders M; sa:Att stadsbor är räddhågsna i naturen kan man kanske förklara hyfsat enkelt, men landsbygdsbor?
Intressant, den hade jag inte läst tidigare. Kanske även kan förklara vargrädsla?dave1; sa:Att bildning och kunskap inte alltid korrelerar så bra visar ju även följande artikel av Johan Norberg:
http://johannorberg.net/?page=articles&articleid=141
Varför måste de spanska vargarna vara mindre aggressiva?mellpat; sa:Dom spanska vargarna måste förresten vara mindre agressiva än dom "svenska" (dvs. ryska). För dom förra nöjer sig med revir som är en liten bråkdel av dom ca 900 km² som gäller i Sverige. Spanien har en yta på 505,992 km² och dom 2.000 vargarna är dessutom samlade i en liten del av det landet.