Tja, att använda vattenkraften som regleringskraft gör ju att man behöver mindre kraft än om man använde endast den... Mer vindkraft kommer ju inte till sin natur ge att man behöver mer vattenkraft.Naturen är ju bland det finaste vi har så vad gör vi när vindkraften inte räcker till, reglering är ju inte en stark sida (de står stilla när det blåser för lite och för mycket och då måste man pytsa in vattenkraftel eller kärnkraft) så då får vi nog bygga ut de sista älvarna också.
Ja och nej, men om vi inte vill omforma våra samhällen extremt mycket behöver vi energi, och vindkraft slår mig som ett av de minst dåliga alternativen.Och om man redan förstört "lite" så vad gör väl "lite till" för skada?
Jag tycker att det var synd med olyckan i Japan för en som tror på kärnkraft och vill ha kvar fina landskap och fin fjällvärld. Jag vet att smaken är som baken men jag blir personligen förbannad när jag ser ett vindkraftverk medan mina syskon tycker precis tvärtom, att det känns modernt och snyggt.
Nuförtiden är de grymt höga och de stör oavsett storlek ut bilden av landskapet. Här är en tråd jag startade för ett tag sedan. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=63449&highlight=vindkraft Får väl se om man får äta upp det om 10-20 år men just nu tycker jag lite att vi lånar marken och jorden av våra barn och vill undvika att exploatera allt för mycket. Vindkraft känns inte som en bra energikälla pga stora ingrepp i naturen och tveksamt tillskott.
Jag tycker det är avsevärt mer ansvarslöst gentemot framtida generationer att skapa radioaktivt avfall som måste förvaras säkert i hundratusentals år eller att bränna fossila bränslen, med ökad växthuseffekt som följd, eller att bygga ut en älv och täcka stora arealer mark med vatten, samt förstöra livsvillkoren för fisken.
En vindsnurra stör utsikten, men den kan tas bort, och gör inte värre skada på landskapet än att spåren av den kan vara i princip borta på några tiotals år.
Så vitt jag ser handlar hela energidebatten om att välja det minst dåliga av de till buds stående alternativen. Man kan definitivt diskutera huruvida vindkraften ger tillräcklig effekt för att försvara skadan i landskapet, men i mina ögon är det just nu ett av de minst dåliga alternativen, och stormen mot dem ibland aningen barnslig.