andepande; sa:Många är ju rädda eller tycker att det känns obehagligt att gå ut i skog och mark om det finns björn eller varg (eller lo) i området.
Jag studerar på Designhögskolan i Umeå och håller på med mitt ex-jobb (10 veckor) där jag angriper problemet ovan.
Är den enda lösning jag kan tänka mig. Det finns ju så många tuffingar här som inte räds fästingar, varg, björn eller vet vad rädsla är. Därmed har ALLA andra fobier.
Rädsla är naturligt, utan den skulle vi inte klara oss. Rädsla hjälper oss att undvika fara men också att övervinna fara. Sedan kan man undra varför rädsla för rovdjur är en debatt som snabbt blir polariserad.
Information hjälper inte mot rädsla om den som är rädd inte vill eller kan ta till sig informationen. Det finns ju hur många 'Rödluvan å vargen är bara en myt' foldrar och webbsidor men det hjälper inte mot den som tror att telingen skall bli uppäten av vargen ute i sandlådan.
Alltså, rationella argument biter inte på en rädsla som saknar rationell grund.
../enligt undersökningar är så många som 30% av svenskarna oroliga för sin egen eller sin familjs säkerhet om det finns varg i området (Karlsson mfl 1999).
Rovdjur, tamdjur, hundar och människor - PM till rovdjursutredningen 2006 (PDF)