Räckvidd jaktradio

Kanske det kan vara av intresse att veta att de maritima VHF-kanalerna för fritidsbåtar, L1 och L2 (155.500, 155.525), numera också används som jaktkanaler på land.

Re: Re: Re: Re: Får du använda VHF på land?

hobbes; sa:
Iaf fick INTE vi lära oss att vi INTE fick snacka på de vanliga marina frekvenserna när vi var i skärgården oavsett vi var i båt eller på någon ö (iland). så jag ser inte att hantera en marin VHF på skridskor eller kajak på någotvis är att bryta mot gällande VHF standard. inte ens om du står på fastlandet och diskuterar med folk som åker ute på havet. Då skulle ju stockholmradio inte få kalla upp dig om du låg för ankar vid en ö
/Torbjörn
Jag är ingen expert eller proffisionell användare av marin VHF, men jag har ett certifikat.
Jag kollade igår kväll vad det stod i läroboken från kursen om användande på land.
Där stod att marin VHF inte får användas på land eller när man ligger i hamn. Undantag när man kontaktar hamnradion eller nödtrafik.
Till sjöss skall man använda kanal L1, L2, L3, 72, 77, (6, 8) för komunikation mellan fritidsbåtar. Allt annat är fel.
Jag litar på kursliteraturen.

För 100% information bör man väll kontakta PTS...
Jag kommer inte gräva mer i denna fråga. Jag använder bara VHF till sjöss.

over and out!

Re: Re: Re: Re: Re: Får du använda VHF på land?

daniol74; sa:
Jag är ingen expert eller proffisionell användare av marin VHF, men jag har ett certifikat.
Jag kollade igår kväll vad det stod i läroboken från kursen om användande på land.
Där stod att marin VHF inte får användas på land eller när man ligger i hamn. Undantag när man kontaktar hamnradion eller nödtrafik.
Till sjöss skall man använda kanal L1, L2, L3, 72, 77, (6, 8) för komunikation mellan fritidsbåtar. Allt annat är fel.
Jag litar på kursliteraturen.

För 100% information bör man väll kontakta PTS...
Jag kommer inte gräva mer i denna fråga. Jag använder bara VHF till sjöss.

over and out!

Så du menar altså på fullt allvar att om stockholm radio eller någon annan kallar upp dig när du ligger förtöjd vid en ö så kommer du inte att svara ?

Eller att du får gå över ön för att komma till den sida som veter mot stockholm radios antenn.
så att du överhuvudtaget kan få en signal för att annars skärmar ön av den.

Inser du inte hur absurt det blir ?

/Torbjörn

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gerritholl Vad är skillnaden mellan walkie-talkie och jaktradio? Utrustning allmänt 21
grym jaktradio Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg