Räckvidd jaktradio

Hejsan, finns det nån som har koll på vad man får för räckvidd med en jaktradio 155 Mhz? Är högsta tillåtna uteffekt 5W? Om man har en "vanlig" antenn - hur lång räckvidd kan man då räkna med?

/Nyfiken Håkan

hakan_l_borg; sa:
Hejsan, finns det nån som har koll på vad man får för räckvidd med en jaktradio 155 Mhz? Är högsta tillåtna uteffekt 5W? Om man har en "vanlig" antenn - hur lång räckvidd kan man då räkna med?

/Nyfiken Håkan

Jag vågar inte svara på räckvidden, då det beror på många faktorer. Till skillnad mot VHF kan man nog säga att det beror mycket på terrängen. Kolla i http://www.lafayette.se/support/InstrbokDC-155_m3_plus.pdf, där finns lite tips och förklaringar. Vill du öka räckvidden bör du skaffa en längre antenn. Om jag inte missminner mig måste du öka effekten i kvadrat på den önskade ökningen i räckvidd. Vi använder 31MHz med kort skogsantenn på jakten och jag upplever att den räcker ett par kilometer i skogsterräng. Jag har en lång skogsantenn på min, vilket jag kan rekommendera. Mottagarens känslighet är även en faktor som påverkar "räckvidden". Det underlättar om alla medverkande har likande prestanda på sina apparater.

hakan_l_borg; sa:

/Nyfiken Håkan

taget fritt ur minnet.

155 Mhz = VHF
max tillåten effekt på handenhet är 5W.

Min erfarenhet av vhf är följande.
Räckvidd från några hundra meter till närmsta stockholmradio mast. Det beror helt och hållet på var du står (Höjd över havet) terräng mm. VHF har i princip synfälts räckvidd.
Det betyder att om det är en klippa mellan dig och den du försöker kontakta så kan inte vara säker på kontakt.
men stockholm radio kan göra en vidarekoppling så ni kan få kontakt.

Som jag förstått det kommer denna fråga från tråden med rindöolyckan.

Jag ser personligen inga fördelar att använda en jaktradio för varesig skridsko ändamål eller för sommarens kajak ändamål.

Fördelarna som en Marin VHF har mot en jaktradio är många.
1 du kan prata med lotsar och hamnar
2 du kan prata med inkommande räddningsstyrkor (SAR)
3 jag förutsätter att helikoptrarna kan kommunicera på de marina kanalerna.
4 du kan nå stockholm radio i princip över hela kusten
5 du kan nå fartyget "därborta" som håller på att bryta en ränna över din tänkta reträtt väg. eller lyssna på lotsen och höra att det kommer ett fartyg osv.
6 du kan ropa ut ett allmänt SOS i händelse av problem som alla i området kan höra. inte bara de som har din jaktradiofrekvens.

Den enda nackdelen/arna som sådan är väl isåfall.
-avgiften till PTS varje år.
-att det krävs ett VHF cert.
kostnad ca 300 kr (engångskostnad) 200 kr för testet och 100 kr för boken. Ett enkelt test som vem som helst klarar på en halvtimme.
stockholm radio är de som ansvarar för testen i sverige (tror jag), jag tog mitt VHF cert i lumpen.

/Torbjörn

Om syftet med radion är att lösa räddningsuppdrag, lösa väjningsproblem på sjön etc är givetvis en maritim radio mer lämpad på grund av det regelverk som finns kring dem. Är syftet att organisera sina skyttar och drevkarlar på älgjakten är nog en jaktradio mer lämpad, mycket för att det inte krävs licens och avgifter, men även för att apparaterna är tillverkade med skogsanvändning och jakt i åtanke.

155 MHz är väl VHF enligt definition, men i alldagligt tal menar man nog de kanaler som ingår i och utrustning för det maritima VHF-bandet.

http://www.stockholmradio.com/show.php/16188.html

johanniska; sa:
Om syftet med radion är att lösa räddningsuppdrag, lösa väjningsproblem på sjön etc är givetvis en maritim radio mer lämpad på grund av det regelverk som finns kring dem. Är syftet att organisera sina skyttar och drevkarlar på älgjakten är nog en jaktradio mer lämpad, mycket för att det inte krävs licens och avgifter, men även för att apparaterna är tillverkade med skogsanvändning och jakt i åtanke.

155 MHz är väl VHF enligt definition, men i alldagligt tal menar man nog de kanaler som ingår i och utrustning för det maritima VHF-bandet.

Absolut, rätt sak vid rätt plats, men jag ser inte att en jaktradio jämfört med en Maritim VHF har mycket att komma med när det gäller skridsko åkning i/nära havsbandet och stora sjöar.
Fördelarna ligger helt på den maritima VHFens sida.
ytterliggare en fördel är ju då för Håkans del att Håkan på somrarna paddlar, då kan han även använda sin VHF på den del av året som han inte använder skridskorna.

vad jag försökte säga ang vhf är att en marin vhf och en jaktradio (också vhf) har liknande karakteristika.
så har du använt en marin vhf så vet du på ett ungefär hur en jaktradio kommer att bete sig i fråga om täckning mm på samma plats.

/Torbjörn

OK ...

Om man jämför räckvidd endast enligt er erfarenhet:

En liten Cobra har ju max 3 km räckvidd med 0,5 Watt uteffekt.
Jaktradio: 6 km?? Verkar som man kan mixtra mer med antennen med jaktradio för att förbättra räckvidd?
Marin VHF: Licenskrav, men man kan ha ännu starkare apparater antar jag? Vad skulle normal räckvidd för en handhållen enhet vara i så fall?

Jaktradioapparaterna verkar ju vara gjorda för att ha med sig i vått och torrt - är marinradioapparaterna det också? Smidighet?

Antar att för att koordinera grupper så duger vilken som?

Re: OK ...

hakan_l_borg; sa:
Om man jämför räckvidd endast enligt er erfarenhet:

En liten Cobra har ju max 3 km räckvidd med 0,5 Watt uteffekt.
Jaktradio: 6 km?? Verkar som man kan mixtra mer med antennen med jaktradio för att förbättra räckvidd?
Marin VHF: Licenskrav, men man kan ha ännu starkare apparater antar jag? Vad skulle normal räckvidd för en handhållen enhet vara i så fall?

Jaktradioapparaterna verkar ju vara gjorda för att ha med sig i vått och torrt - är marinradioapparaterna det också? Smidighet?

Antar att för att koordinera grupper så duger vilken som?

såvitt jag vet så har marin vhf handburen och en jaktradio samma regler för sändningsstyrka och antenn mm dvs båda har max 5w. Så för det du funderar på så är det samma sak. Båda är VHF sändare men de är programerade för olika frekvenser.
så skillnaden ligger i vilka du kan prata med.
i princip.. Jaktradio = du och dina vänner, Marin VHF = du, dina vänner samt resten av den marina världen. samt väder rapporter mm.

Båda finns i stöttåliga och vattensäkra varianter med diverse tillbehör såsom kopplingar till GPS, monofoner, hölster, antenner mm mm.
Det är bara modellen som begränsar.

smidigt ? tja vi hade axelhölster för utrustningen och bar den på framsidan dvs över vänster eller höger bröst utanpå kläderna och snackade genom en monofon.
fungerade bra.

Marin VHF har även fast monterade vhfer på 25w.

Tips:
Det är ju båtmässa nu i helgen.
Då kommer även en hel del VHF modeller att ställas ut och säkerligen ges det en del bra priser.
Du behöver inte certifikat för att köpa en, bara för att använda den.
glöm inte att PTS vill att du registrerar den också.
om jag inte minns fel kostade det 200-250 kr /år.

/Torbjörn

[Ändrat av hobbes 2006-03-01 kl 15:40]

Får du använda VHF på land?

Om du ropar Mayday x 3 och verkligen är i livsfara så kommer nog ingen klaga. Men är inte all annan användning av VHF på land förbjuden?

Vilken kanal skulle du prata på?
(inte 16 hoppas jag, då kommer du störa all annan trafik!)

Jaktradion har väl den lilla fördelen att du får lov att använda den...

/Daniel

Re: Får du använda VHF på land?

daniol74; sa:
Om du ropar Mayday x 3 och verkligen är i livsfara så kommer nog ingen klaga. Men är inte all annan användning av VHF på land förbjuden?

Vilken kanal skulle du prata på?
(inte 16 hoppas jag, då kommer du störa all annan trafik!)

Jaktradion har väl den lilla fördelen att du får lov att använda den...

/Daniel

Varför skulle du INTE få använda den på land ?
vi använde den konstant på land/öar.
både med "egna" frekvenser och maritima.

VHF används av tex kranförare på byggen mm mm
men då har de ju iofesig företagets frekvenser inte de maritima frekvenserna.

16 används maritimt för att ropa upp eftersom det är den som passas av de flesta (alla som vill + alla handelsfartyg/statsfartyg och sthlm radio mm) sedan byter man till överenskommen kanal och för samtalet vidare där.
just för att störa så lite som möjligt.
Men det finns inget krav på dig som privatperson att du måste ropa upp/passa på 16. du kan ju kommit överens om att passa en annan kanal.

Det skulle ju bli lite konstigt om du måste springa ner till båten för att ta emot ett anrop tex. om du har den handburna sändaren där du är.
eller hur skulle det fungera när man letar en bra ankringsplats för en segelbåt med en på land och en i båten ? osv.

VHFen kan som du mycket riktigt påpekar höras av alla vilket också gör att reglerna är som de är och folk inte gärna diskuterar vad som helst över VHF.
men att du inte skulle få diskutera på land låter konstigt.

/Torbjörn

Re: Re: Får du använda VHF på land?

hobbes; sa:
För att det finns regler för hur man skall använda marin VHF.
Jag kollade just i min lärobok från det att jag tog certifikat. Man får inte använda marin VHF på land eller när man ligger i hamn.
Vill du veta varför får du fråga PTS.

hobbes; sa:
16 används maritimt för att ropa upp eftersom det är den som passas av de flesta (alla som vill + alla handelsfartyg/statsfartyg och sthlm radio mm) sedan byter man till överenskommen kanal och för samtalet vidare där.
Men det finns inget krav på dig som privatperson att du måste ropa upp/passa på 16. du kan ju kommit överens om att passa en annan kanal.
Det finns regler för vilka kanaler du får prata på. Var kanal har sitt användningsområde. Det är INTE ok att prata på första bästa lediga kanal.

Re: Re: Re: Får du använda VHF på land?

daniol74; sa:
hobbes; sa:
För att det finns regler för hur man skall använda marin VHF.
Jag kollade just i min lärobok från det att jag tog certifikat. Man får inte använda marin VHF på land eller när man ligger i hamn.
Vill du veta varför får du fråga PTS.

hobbes; sa:
Det finns regler för vilka kanaler du får prata på. Var kanal har sitt användningsområde. Det är INTE ok att prata på första bästa lediga kanal.

Jag är ganska övertygad om att inte öar osv räknas som "iland". Jag är med på att du inte skall snacka tex mellan två bilar osv eller mellan hemmet och en polares hem osv. Men bara för att du står på mark innebär inte det att du inte får snacka i VHF en. Det skulle ju blir hur absurt som helst.

Iaf fick INTE vi lära oss att vi INTE fick snacka på de vanliga marina frekvenserna när vi var i skärgården oavsett vi var i båt eller på någon ö (iland). så jag ser inte att hantera en marin VHF på skridskor eller kajak på någotvis är att bryta mot gällande VHF standard. inte ens om du står på fastlandet och diskuterar med folk som åker ute på havet. Då skulle ju stockholmradio inte få kalla upp dig om du låg för ankar vid en ö

Nej men jag har inte sagt att man får välja kanaler hur som helst, det får man inte, MEN det finns andra kanaler du får (och BÖR) använda än 16 som du kan prata på. De enda som måste passa kanal 16 som jag kommer ihåg det var väl handelsflottan och statsfartyg fiskefartyg och stockholm radio/mrcc. så om du är privatperson så finns det andra kanaler du kan passa om du vill.

Det finns inte heller några regler som säger att du MÅSTE inleda ett samtal på 16 för att sedan gå över till en annan kanal. Men det kan vara lämpligt att passa kanal 16 eftersom om någon vill dig något eller hamnar i problem så ropar de förmodligen där först.

Det är ju inte ens säkert att de vet vem du är när de försöker ropa upp dig.

/Torbjörn

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gerritholl Vad är skillnaden mellan walkie-talkie och jaktradio? Utrustning allmänt 21
grym jaktradio Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg