Hejsan, finns det nån som har koll på vad man får för räckvidd med en jaktradio 155 Mhz? Är högsta tillåtna uteffekt 5W? Om man har en "vanlig" antenn - hur lång räckvidd kan man då räkna med?
/Nyfiken Håkan
/Nyfiken Håkan
hakan_l_borg; sa:Hejsan, finns det nån som har koll på vad man får för räckvidd med en jaktradio 155 Mhz? Är högsta tillåtna uteffekt 5W? Om man har en "vanlig" antenn - hur lång räckvidd kan man då räkna med?
/Nyfiken Håkan
hakan_l_borg; sa:Hejsan, finns det nån som har koll på vad man får för räckvidd med en jaktradio 155 Mhz? Är högsta tillåtna uteffekt 5W? Om man har en "vanlig" antenn - hur lång räckvidd kan man då räkna med?
/Nyfiken Håkan
johanniska; sa:Om syftet med radion är att lösa räddningsuppdrag, lösa väjningsproblem på sjön etc är givetvis en maritim radio mer lämpad på grund av det regelverk som finns kring dem. Är syftet att organisera sina skyttar och drevkarlar på älgjakten är nog en jaktradio mer lämpad, mycket för att det inte krävs licens och avgifter, men även för att apparaterna är tillverkade med skogsanvändning och jakt i åtanke.
155 MHz är väl VHF enligt definition, men i alldagligt tal menar man nog de kanaler som ingår i och utrustning för det maritima VHF-bandet.
hakan_l_borg; sa:Om man jämför räckvidd endast enligt er erfarenhet:
En liten Cobra har ju max 3 km räckvidd med 0,5 Watt uteffekt.
Jaktradio: 6 km?? Verkar som man kan mixtra mer med antennen med jaktradio för att förbättra räckvidd?
Marin VHF: Licenskrav, men man kan ha ännu starkare apparater antar jag? Vad skulle normal räckvidd för en handhållen enhet vara i så fall?
Jaktradioapparaterna verkar ju vara gjorda för att ha med sig i vått och torrt - är marinradioapparaterna det också? Smidighet?
Antar att för att koordinera grupper så duger vilken som?
daniol74; sa:Om du ropar Mayday x 3 och verkligen är i livsfara så kommer nog ingen klaga. Men är inte all annan användning av VHF på land förbjuden?
Vilken kanal skulle du prata på?
(inte 16 hoppas jag, då kommer du störa all annan trafik!)
Jaktradion har väl den lilla fördelen att du får lov att använda den...
/Daniel
För att det finns regler för hur man skall använda marin VHF.hobbes; sa:Varför skulle du INTE få använda den på land ?
Det finns regler för vilka kanaler du får prata på. Var kanal har sitt användningsområde. Det är INTE ok att prata på första bästa lediga kanal.hobbes; sa:16 används maritimt för att ropa upp eftersom det är den som passas av de flesta (alla som vill + alla handelsfartyg/statsfartyg och sthlm radio mm) sedan byter man till överenskommen kanal och för samtalet vidare där.
just för att störa så lite som möjligt.
Men det finns inget krav på dig som privatperson att du måste ropa upp/passa på 16. du kan ju kommit överens om att passa en annan kanal.
daniol74; sa:För att det finns regler för hur man skall använda marin VHF.hobbes; sa:Varför skulle du INTE få använda den på land ?
Jag kollade just i min lärobok från det att jag tog certifikat. Man får inte använda marin VHF på land eller när man ligger i hamn.
Vill du veta varför får du fråga PTS.
Det finns regler för vilka kanaler du får prata på. Var kanal har sitt användningsområde. Det är INTE ok att prata på första bästa lediga kanal.hobbes; sa:16 används maritimt för att ropa upp eftersom det är den som passas av de flesta (alla som vill + alla handelsfartyg/statsfartyg och sthlm radio mm) sedan byter man till överenskommen kanal och för samtalet vidare där.
just för att störa så lite som möjligt.
Men det finns inget krav på dig som privatperson att du måste ropa upp/passa på 16. du kan ju kommit överens om att passa en annan kanal.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Vad är skillnaden mellan walkie-talkie och jaktradio? | Utrustning allmänt | 21 | ||
jaktradio | Utrustning allmänt | 0 |