Rådjurs slakten?

Realistisk situation? Behövs inte. Men en sådan situation kan säkert uppkomma på den planeten där en fästing och en människa har samma värde. T.ex så kanske en människa lemlästar eller rent av trampar ihjäl ett flertal fästingar (för att inte tala om myror) under en skogspromenad, vilket då kan jämnställas med att han gör motsvarande mot en grupp människor. Och gör han det rent av med vet och vilja så ligger han pyrt till om han befinner sig i en stat med dödsstraff.

Leif...
 
Säkert kan vi det, men om du nu är seriös så bör du inte påstå att allt levande har lika värde.
Det kanske låter rättrådigt och bra i somligas öron men för de allra flesta låter det bara... mindre genomtänkt, för att uttrycka det snällt :)

Nåja nog om det.


Leif...
 
Fästing kontra Varg

Jag ska försöka att förklara vad jag menade med mitt inlägg i ett annat forum.

"Sen så är det lustigt att det finns en sån rädsla för vargen trots att den inte attackerar människor. Medans fästinge sprider sjukdomar och kan döda människor. Men den är ok att leva med! "

Det var egentligen meningen att ge en tankeställare till alla antivarg fanatiker som tyvärr existerar. Bara det dyker upp en varg i ett område så laddas gevären i stugorna och vargen måste bort innan den attackerar ett barn eller en vuxen människa. Det är lustigt egentligen det finns inga bevis på att VILDA vargar ser människan som föda. Visst kan dom attackera i självförsvar men vad tusan det kan ju Bambi också.

Den senaste händelsen i Sverige men vargar som attackerade människor var någon gång på 1800 talet med två vargar. Men dom två var infångade som valpar av människor som längre fram hamna i svält och fick tyvärr släppa vargarna fria. På grund av att dom hade växt upp med människor så hade dom mist sin naturliga skygghet för människor. En varg har en sån stopr skygghet för människan så att den håller sig hellre undan än visar sig det minsta.

Fästingar har spridit sig precis överallt nu t.o.m upp i södra Norrland (Härnösand). Var i Varberg för tre dagar sen och gick genom en skog på en kvart men när jag kom ur den fick jag plocka 6 eller 7 fästingar. Men det blir inga såna skriverier i tidingarna eller på jägarnas diskussionsidor om fästingarna. (Nu är det dravel). Nyttan av fästingar har jag hört mig för och dom är visst föda till några fåglar. Fasaner bland annat.

Sen att levande har ett lika värde stämmer inte. Det är bara något mänskligt påfund. Ser man i natuern så överlever den starkaste oavsett vilket djur det är.
 
Lika värde

Måste få säga att jag visst anser att allt liv kan ha ett lika värde.

Ja.. de starkaste överlever. Men det har ingenting med hur man värdesätter ett liv. Har den starkare större rätt att leva än den svagare? Nej!
Däremot kan den döda svagare varelser och det är väl inget fel i det.

Men att säga att djur inte kan ha ett lika värde p.g.a. att det starkaste djuret överlever är fel.

Jag håller med om att även om jag värdesätter allt levande så har vissa djur ett större värde för mig, t.ex. min hund. Men jag anser att alla varelser har ett lika värde så till vida att vi inte ska komma och bestämma att det och det djuret skall dö. Medans det och det djuret skall få leva.

Comprende?
 
Hur man värdesätter liv och vem som är starkast hänger inte ihop, det håller jag med om.

Att du värdesätter allt liv är en sak. Men att du ger allt liv samma värde, till och med efter att ha tänkt igenom saken, är verkligen häpnandsväckande. Normalt anses en människa vara mer värd än vilket annat djur som helst.
Om däremot allt mänskligt liv har samma värde, det är en knivigare fråga som jag inte ger mig in i.

Leif...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Paola Rådjurs utfodring Vilda djur 13

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg