Rådjurs slakten?

Ardwolf (Krister Kristensson) skrev om vargslakt att:
Sen så är det lustigt att det finns en sån rädsla för vargen trots att den inte attackerar människor. Medans fästinge sprider sjukdomar och kan döda människor. Men den är ok att leva med!

Men jag tror inte riktigt det är sant, så jag skulle vilja om ni andra vet mer som skriver om dom frågorna. Eftersom fästingar inte är ok att leva med, så finns väl ganska tydliga planer på hur man kan skjuta ner rådjur och andra bärare eller blodgivare för att minska spridningen av fästingar?
Min egen bild stämmer inte alls med Ardwolfs uttalande, eftersom det bland annat är svårt att jämföra fästingar och sjukdomarna TBE och borreila mm med vargar. Var sak har kanske sin plats så nog bekämpas säkert fästingarna och bacillerna bra mycket hårdare än vargarna när det kommer till kritan.
(Även om jag ser en poäng i att det görs skillnad på spindlar, baciller och däggdjur eftersom det inte finns någon debatt om oskyldiga småkryp i samma omfattning som gulliga delfiner och hunddjur.)

Vad tror andra av er: dvs kan man jämföra fästingar och vargar mm hursomhelst?

:)
//Janne
 
Lämlar, vargar och fästingar :)

Lämmlar, vargar, fästingar och alla små kryp... trevliga eller otrevliga... alla har rätt att leva och vistas i denna det vi kallar vår natur!

Fast får jag välja så tror jag nog att jag hellre blir biten av en fästing än en varg, om jag inte blir sjuk i borelia och där iofs... för då skulle jag nog ända välja vargbettet ;-)

Svårt det där, nu när människan har möjlighet att välja utrota vissa saker osv så blir det liksom lite svårare... förut var man tvungen leva med saker som de var, nu så tvingas vi välja hur vi skall ha det!
 
Djuren före människan

Att inflika något om fästingar i en vargdiskussion känns en aning fel, men är det fel att i övrigt gämföra t.ex varg och fästing?

Jag anser att alla liv är lika värda, oavsett storlek! Däremot tycker jag att en människas värde sjunker kraftigt när hon inte har vett att använda den intelligens som hon har fått.

Varför ska bara vi människor få expandera, utvecklas och göra framstag. Varför är det bara vi som får utvidga våra gränser och territorier??

Är det pga att vi kan skapa vapen som vi kan mota undan annat liv med? Har vi en större rättighet att finnas till? Ska vi tillåtas att t.ex. jaga våra stora rovdjur för att de hotar "våra" hushållsdjur? Ska vi få döda andra varelser för att dessa hotar våra möjligheter till nöjesjakt?!


Borde det inte vara självklart att vi som anser oss vara intelligentare än annat liv, också ser till att balansen bevaras. Oavsett om det rör sig om ett stort rovdjur eller en liten insekt?


Läs och begrunda!


Mvh, Per Nyberg.
 
Intressekonflikt

Fästing eller varg... hm, först kan man ju ganska snabbt konstatera att fästingen inte är utrotningshotad. Vi behöver i nuläget inte vidta några särskilda åtgärder för att fästingen inte ska dö ut. Den återhämtning av vargstammen som vi ser idag är däremot en direkt följd av ett intensivt arbete för att rädda vargen från utrotning. Så frågan är ju inte akut beträffande fästingarna och på så vis skiljer sig ju de tu i alla fall ganska markant.

Ställer man frågan om vargen lite på sin spets kan man ju också börja med att fråga sig vilken vilken nytta/skada vargen gör samt vilken nytta/skada vi har av de verksamheter som eventuellt hotas/påverkas negativs av vargens existens.

Jag har inte hittat någon uppgift om senast dokumenterade förlorade människoliv i Sverige på grund av varg och det tyder ju på att det åtminstone måste vara väääääldigt länge sedan en varg dödade en människa (om någonsin i modern tid). Vi snackar förmodligen medeltid eller ännu tidigare, vad vet jag? Om någon har någon uppgift på detta vore det naturligtvis intressant.

Bortsett från det direkta hotet mot människan finns dock naturligtvis risken att vargen kniper en och annan ren, något lamm, en höna eller till och med kanske en enstaka liten oförsiktig jakthund. I det perspektivet är det givetvis rimligt att fråga sig vad som är mer värt att bevara: ett inte på grund av vargen direkt utrotningshotat traditionsfyllt gammalt sätt att bedriva boskapsskötsel, eller en till ganska nyligen påtagligt utrotningshotad djurart?

Man har bedrivit en rad olika traditionsbundna gamla verksamheter i Sverige på ett sätt som idag vore otänkbart på grund av negativ miljöpåverkan, ineffektivitet och därmed omöjlig lönsamhet, brist på efterfrågan etc. Att bevara valda delar av detta kulturarv tycker jag personligen är viktigt. Det är intressant och berikande med levande gamla hantverk, kultur och olika former av naturbruk. Men eftersom nästan ingen av dessa verksamheter klarar sig på egna ben idag måste (i alla fall i mina ögon) bevarandet av dem ta rimliga proportioner. Man måste väga intresset av kulturarvet mot andra intressen i samhället och fråga sig om det går att bevara kulturarvet i samklang med andra intressen. Kanske genom mindre förändringar? Kanske genom att stryka vissa delar men bevara det mesta och resten genom dokumentation i olika former? Man måste fråga sig om det är en mänsklig rättighet att få bedriva vissa typer av verksamhet bara för att det råkar vara en del av vårt kulturarv eller om det kanske är så att man kan bevara fenomenet till viss del men tvingas göra vissa inskränkningar av hänsyn till andra intressen. Nästan varje gång man utöver sin egen frihet begränsar man samtidigt på något vis någon annans frihet. Åtminstone så länge vi lever på en och samma planet med begränsad yta och begränsade resurser. För att detta ska fungera gör man vanligen så att man kompromissar och visar hänsyn.

Detta är förmodligen inte så märkligt för de allra flesta. Redan idag finns ju långt gående begränsningar i hur man får fiska till exempel: ingen tycker att det är konstigt att man inte får lägga nät tvärs över Mörrumsån längre. Och ingen tycker att det är särskilt märkligt att man inte längre får gräva fångstgropar för älg även om det de facto råkar vara en del av vårt historiska kulturarv. Odlingsmarken är inte heller längre indelad i små ineffektiva tegar och man bedriver inte längre särskilt regelbundet svedjebruk för att skaffa sig större odlingsbar yta. Timmerflottning är också ett minne blott även om tekniken att flotta timmer fortfarande bevaras som sådan och hyllas genom evenemang och tävlingar.

Väger man en några dödade renar eller lamm mot hela vargstammens eller för den delen järv- eller björnstammens existens tycker i alla fall jag att det enda rimliga är att göra allt man kan för att bevara dessa unika hotade djurarter och istället ersätta ren/lammförlust, eller andra skador som dessa djur kan orsaka, via skattsedeln. Ungefär så som vi gör idag.

Ingen tvivlar väl på att om vi gick i krig mot djuren på liv och död så skulle människan vinna en jordskredsseger. Men idag är det ju inte fråga om vilka arter människan eventuellt kan ta kål på utan snarare hur många vi har råd att skona. Ju fler vi offrar bara för vår egen konservatisms skull desto större misslyckande tycker jag. Människan har förmågan att utbilda sig och utveckla och effektivisera sig och sina metoder. Därför vilar det på människans axlar att försöka skapa utrymme för en så stor mångfald som möjligt. Bara för att man alltid gjort något på ett visst vis innebär det inte nödvändigtvis att det är värt att bevara. Nästan alltid finns det ett bättre sätt. Frågan är då hur mycket det får kosta att bevara det äldre sämre sättet. Får det kosta en djurart eller två? Jag tycker inte det.

Men det är förstås bara min högst personliga åsikt.

Mvh, Markus
 
Re: Intressekonflikt

markustaljedal; sa:
Fästing eller varg... hm, först kan man ju ganska snabbt konstatera att fästingen inte är utrotningshotad. Vi behöver i nuläget inte vidta några särskilda åtgärder för att fästingen inte ska dö ut.

HÄR TOG JAG BORT ALLT RESONEMANG! /J

Men det är förstås bara min högst personliga åsikt.

Mvh, Markus

Din högst personliga åsikt var intressant men jag tror nog absolut du skulle skrivit den i diskusionen om vargslakt (om du inte gjort det, jag kollade inte). Mina funderingar här rörde mer problemet fästingar och dom hot och risker som finns i det perspektivet. Jag märker att jag var mycket otydlig.

Några funderingar jag själv har:
- Fästingen sprider sjukdomar som skadar och dödar fler folk och folks fän än vargarna.
- Är det logiskt att jämföra allt slags liv, vargar till spindlar och baciller i debatter som denna?
- Iden är väl att utrota dom sjukdomar som fästingen bär på?
- Finns inte risk att man utrotar "värdefulla liv" (precis som vargens om man tar bort bacilleer?
- Planer på att skjuta ner rådjur mm för att minska fästingars spridning. Är det rätt?
- Om man jämför mellan fästing och varg, borde det inte vara en jämförelse mellan baciller för TBE och kanske stelkramp mostv istället? (Om fästingen alls kan jämföras annat än som liv för liv)

Detta blev nästan väl komplicerat märker jag. Jag får tänka mer om detta senare.
//J
 
Rådjur har dödat fler männsikor (direkt via bilolycker ej medräknat ev fästingar) än vad vargar gjort. Dessutom är de så många att de är ett ekonomiskt problem för skogsägarna, förutom att de också äter upp allt bärris i skogen. Både älgar och rådjur är samhällsekonomiskt DYRA när de är så många som nu.

Att använda vacciner eller antibiotika innebär inte att man UTROTAR dessa patogener, det gör man BARA om människan är den enda värdorganismen. T e x smittkroppor. Det är ju förövrigt tevksamt om virus är levande eftersom de inte har egen metabolism.
 
Älgstammen

KLAGER; sa:
Både älgar och rådjur är samhällsekonomiskt DYRA när de är så många som nu.

Skriver följande med utgångspunkt från Småland/Skåne:

Det verkar ju som om rådjursstammen är stor, med tanke på hur ofta man ser rådjur i skog och längs vägar. Hur är det egentligen med älgarna? De känns som om älgstammen är betydligt mindre än rådjursstammen. Och betydligt mindre än älgstammen var på t ex 80-talet. Nån som vet?

/Håkan
 
Älg/Rådjur

Älgstammen har minskat sedan 80-talet (på sina håll nästan kraschat). Den var alldeles för stor då vilket ledde till sjukdomar, dessutom har jakten inte varit korrekt utformad på många ställen. Om vi människor klubbade älgarna så skulle vi nog på ett effektivare sätt ta de svagare individerna, som rovdjuren gör.


Ca 250 000 älgar och 600 000-800 000 rådjur. Rådjursstammen har också minskat de senaste åren, förmodligen delvis p g a sjukdomar och svält.

http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/alg/default.asp

http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/radjur/default.asp
 
saxat från Per Nybergs inlägg
>Jag anser att alla liv är lika värda, oavsett storlek!

Du kan inte mena allvar? Det innebär att om du tvingas att välja mellan att döda en fästing eller en okänd människa så ställs du inför ett problem där utgången är oviss. I mina ögon en overklig inställning.

Leif...
 
Lika värde

Även om jag anser att alla har ett lika värde så skulle jag hellre döda en fästing än en okönd människa.

Men det betyder inte att jag ser fästingen som ett dött ting utan värde!
Trots sin ringa betydelse så har även fästingen någon sorts betydelse, den kanske inte gör någon nytta men har ändå rätten att leva. Eller??

Mvh, Per Nyberg.
 
>Även om jag anser att alla har ett lika värde så skulle
>jag hellre döda en fästing än en okönd människa.

Men då har du ju trots allt en rangordning på livet och alltså har de inte lika värde. Vilket iofs var skönt att höra :)

Leif...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Paola Rådjurs utfodring Vilda djur 13

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg