Radius Ltd no:43

Hej, fotogenköksdiggare!
Har ett Radius no: 43, inköpt och flitigt använt i slutet på 50-talet. Nu håller jag på med att försöka renovera upp det men har stött på problem. Kanske har jag slarvat bort någon detalj för jag får det inte att fungera ordentligt. När jag pumpar upp trycket så läker ventilen och släpper fram fotogenet direkt till brännaren trots att ratten är åtdragen helt och det är ju inte så lämpligt. Frågan är nu: Var får jag tag på reservdelar?
Mvh!
/Sten.

Hjälp med fotogenkök

När jag var i kontakt med Optimus i ett annat ärende tipsade de mig om Fogas (se nedan) i Stockholm som har mycket reservdelar och är kunniga på kök.

mvh Stefan

Fotogen & Gasolservice AB (FOGAS)
Mälarvägen 3
SE-141 71 HUDDINGE
Phone: +46-8-702 90 29
Fax: +46-8-702 90 39
E-mail: fogas@algonet.se

Kuggstången?

Kolla så att det inte är kuggstången till rensnålen som går i botten innan ventilen stängs. Ett vanligt fel som gör att man inte kan stänga ventilen. Åtgärdas lätt genom att flytta kuggstången ett hack på spindels kuggar.

Peter

Hej, Peter!
Tack för ditt svar! Vid mitt mekande så kom jag själv på att jag monterat kuggstången fel och att det antagligen var det som orsakade problemet. När jag skulle åtgärda det och plockade isär detaljen igen så råkade, vad jag tror är, en grafitpackning gå sönder och rensnålen på kuggstången gå av, så nu är det helt kört såvida jag inte kan få tag på nya grejor.
Mvh! Sten.

Grafitpackningarna har sett likadana ut i hundra år, så det kan du nog hitta en ny. Ta ett par stycken om du ändå skall beställa. De är ganska ömtåliga (som du har märkt). Kuggstång borde också gå att få tag i, jag tror att kuggstorleken är samma på alla. Dock har stången lite olika längd i olika brännare.

Jag har själv ett gammalt Radius 43 E från 1957 (om jag minns rätt). Går som en klocka, men det är lite klumpigt. Det skönaste är reglerrattens passning på spindeln. Härlig.

Peter

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg