Radio i Sarek

Glöm FM bandet!

fullrulle; sa:
Hur är radiotäckningen i Sarek? Chans att lyssna på väderrapporter?

FM bandet kan du glömma, redan i dalafjällen försvinner täckningen. Enda svenskspråkig sändning du ta in är sändningarna på AM bandet 1179 Mhz, detta är utlandsradion avsedd för norra Europa. Det kan vara svårt ändå att få kanalen.
Några lokala väderrapporter ges inte vilket är tråkigt eftersom en liten radio knappt tar plats och ökar tryggheten lite för många.
Men P1 morgonprogram sänds på 1179 Mhz där ges väderprognoser av den vanliga allmänna karaktären, fast jag är inte riktig säker, bäst att kolla upp.
Du behöver en bra mottagare, en känslig sådan och kastantenn (kabelförlängning till antennen).
I vissa dalar råder dock total radioskugga, så du kan inte räkna med att lyssna på radio var som helst.

Sedan har Sarek ett labilt lokalt klimat p.g.a. topografi och mängden glaciärer. Det går inte att göra några tillförlitliga prognoser för området. En sak är dock säker: regn är betydligt vanligare än solsken.
Vindförhållandena är kaotiska, en måttlig vind på fjällslätten kan ta fart i dalarna, likaså är fallvindarna svåra att förespå.
Det bästa man kan göra är att vara föreberedd för alla möjliga vädertyper.

För information om programtablå: http://www.sr.se/rs/, där program, respektive frekvens samt området där det sänds visas. För dig gäller 1179 Mhz – norra Europa och i viss mån någon kortvågsfrekvens.

Täckningskarta för FM bandet: http://www.teracom.se/?page=1147

Information om mellanvåg - och kortvågsfrekvenser: http://www.teracom.se/?page=512

Mvh Hasse

Jag skulle vilja säga att det nog beror på.. Har man en bra mottagare och befinner sig på en bra plats så kan man få mycket bra mottagning. Jag köpte för något år sedan en liten Sangeanradio som jag haft med mig varje tur sedan dess och har vid endast ett tillfälle ej fått in FM. Under en vecka i Pårteområdet funkade det och uppe på sandåslandet fick jag in både svenska, norska och finska FM-sändningar och senast nu i juni hade jag under två veckors tid inga problem med att varje dag lyssna på P1 i leavas/vällijokk/rautasområdet några mil nordost om Kebne. De lokala variationerna är dock stora, så beger man sig in i någon av Sareks mer avlägsna dalgångar så blir det nog svårt med FM.

/D

Till vilken nytta?

Det är väl känt att vädret i Sarek är mycket nyckfullt. Det kan vara solsken i en dalgång samtidigt som det ösregnar i dalen bredvid. Så frågan är vad nytta du kommer att ha av de ganska grova väderrapporter som sänds över radion, och som du om du har supertur råkar få in ;). Ta dagen som den kommer vetja! Räkna med regn och storm alla dagar så kommer solen och milda vindar som en glad överraskning (om solen alls kommer vill säga... statistiskt sett så regnar det 2 dar av 3 i Sarek. Men på mina senaste vandringar har det regnat c:a 9 dagar av 10 :()

Ha dé
MVH ///Claes
http://fjallen.nygardh.net

Jag kan hålla med om att FM radio kan avlyssnas på vissa ställen, speciellt i östra delarna av fjällkedjan. Fast det är snarare undantag än regel.

Pårteområdet ligger relativt nära Kvikkjokksändaren.
Se täckningskartan, de områden du nämner ligger inom täckningsområden. Vid gränsen till Padjelanta existerar inte FM radio.
Jag fick inte in FM bandet på turen runt Grövelsjön för någraveckor sedan, nja ibland väldigt dåligt i.a.f.
Norska sändningar gick inte att få in i området kring Elgåhogna.
På Storvätteshogna gick det att lyssna på svensk radio om fri sikt fanns.
På Marsfjället fick jag inte in några sändningar utom när man var väldigt nära Kultsjön.

Det är nog bäst att ta reda om e.v. sändare i området där man tänkt vandra och deras täckning och förebereda sig därefter.

Hade inte tänkt att ta med min radio på Mårmaturen nästa vecka, men nu måste jag bara PRÖVA. Återkommer på denna tråd om hur det gick.

Mvh Hasse

Kan funka!

fullrulle; sa:
Några forskare vi talade med ifjol lyssnade på radio i Mikkastugan. Enligt dem så är P4 med lokalradio och "sameradio" bäst, troligen eftersom P4 har en hel del av de lyssnare de vill nå uppe i samevistena under sommaren.

Vid Pielastugan

fullrulle; sa:

Funkade nära Pielastugan. Men, värdet av rapporten kan som sagt diskuteras med hänsyn både till lokala variationer i fjällen och en statistik där 92 av 93 prognoser är kass...

Våra norska vänner sänder fortfarande på mellanvåg/AM. Från deras väderleksrapporter borde man åtminstone få ett hum om vad som kan väntas...

/p-a

Re: Glöm FM bandet!

Röksvamp; sa:
fullrulle; sa:

FM bandet kan du glömma, redan i dalafjällen försvinner täckningen.
Hur otroligt det än kan låta så finns det faktiskt sändare norr om Dalarna.

Vet inte vad Teracom har för kriterier på täckning, men nog hörs fm betydligt mer än vad som är markerat på deras karta.

Re: Re: Glöm FM bandet!

b_100; sa:
Röksvamp; sa:
fullrulle; sa:

FM bandet kan du glömma, redan i dalafjällen försvinner täckningen.
Hur otroligt det än kan låta så finns det faktiskt sändare norr om Dalarna.

Vet inte vad Teracom har för kriterier på täckning, men nog hörs fm betydligt mer än vad som är markerat på deras karta.

God återgivningskvalité är främsta avgränsande faktor.
Vill man lyssna på otydlig radio utökas området säkert betydligt.
Men jag har enligt ovan nämnda områden inte kunnat ta in FM sändningar på sådant sätt att jag skulle orka lyssna på dem, om ens det gick att få in något.

Terrorsändningar

Lite off-topic, men kan vara intressant. För 2 veckor sedan, den 31 augusti slog vi läger vid Grötvallsjön i norra Dalarna.
På kvällen skruvade jag på kortvågen eftersom inget alternativ fanns. FM kanaler gick inte att ta in.
Vid 22 tiden rattades en engelspråkig station in. Vi fortsatte med pratet i tältet, men jag uppmärksammade att rösten från radion ändrat karaktär.
Rösten hade förvandlats till en förvrängd iskall röst som upprepade samma slinga i några minuter.
Jag fick kalla kårar: - denna sändning är en kommunikation för att styra ditt medvetande...mönstret är konstruerat för största genomträngande effekt...världen är ondskefull...
Det var riktigt otäckt.
Vi lyssnade på slinga 2 ggr, sedan stängde vi av. 10 minuter senare när vi slog på radion igen, var det ursprunglig röst från stationen. Vi diskuterade om det var ett missförstånd, en annan radiopratare, men kom fram att rösten var omänskligt förvrängd och för otäck för radiosändning.
Har någon annan varit med om detta?

Tidigare har jag varit med om märkliga piratradiosändningar, bl.a fyllesång på kortvågen.

Hasse blev rädd...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oskarlin Radio i Sarek Fjällvandring 3
omni96 NOAA Weather Radio Fjällvandring 18
oskar_thulin Radio i fjällen? Fjällvandring 13
tbergman Radio på fjället Fjällvandring 13
realout Radio i fjällen? Fjällvandring 3
fms504 Radio i fjällen? Fjällvandring 9
dat94mka radio Fjällvandring 0
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg