Rarararea.
Det är helt relevant fråga. Flygplan har väldigt liten area. Nu vet jag inte riktigt hur stor area ett trafikflygplan har men ett jaktplan har storleksordningen 0.5 kvadratmeter (ej stealth, som nästan inte har något alls). En trafikkärra har kanske 10-50 ggr mer. Detta är ju inte mycket jämfört med den ekvivalenta målarean som en bra radarreflektor skall ha. Där pratar man om storleksordningen 10 kvadratmeter för en 30 cm oktaeder.
Kanske skall ta det här med ekvivalent målarea också - hur kan en 30 cm reflektor vara 10 kvadrat. Ett radarmåls yta jämförs med ett metallklot, och då blir det så att en 30 cm reflektor motsvarar ett metallklot på 10 kvadratmeter tvärsnittsyta. Ett jaktflygplan motsvarar ett klot på 0,5 kvadrat.
OK -flygplan är små på radarn! Dom flesta trafikkärror idag har sk transpondrar, som funkar så att om dom träffas av en radarpuls så skickar dom ett aktivt svar från sin egen sändare. Den sändande radarn får alltså ett "jättesvar" från planet. Ofta sänder transpondern även ut data om vilket plan det är mm.
Nu är det så att även om flygplan är små radarmässigt, så finns det sätt att detektera dom ändå.
Dels finns det ofta inget som stör bakom flygmaskinen. Jämför med vår vän i kajaken bland vågor, kobbar och skär och en och annan fiskmås. Allt reflektes och bildar en matta med ekon. På himlen är flygplansekot normalt ensamt och radarn kan gå på full känslighet.
En annan viktig parameter är farten. Det finns något som heter dopplereffekt (klockorna vid järnvägsövergongen har högre frekvens när man kommer mot korsningen än när man passerat.) Detta funkar även för radarn. Man kan alltså filtrera bort ekon som står stilla medan allt som rör sig över en viss hastighet syns. Det är därför man kan använda flygburna radar till att övervaka flygaktiviteter, trots att marken ger mångdubbelt starkare eko än flygplanet. Radarn ränkar helt enkelt(!) ut att "marken står stilla - den tar vi bort) och visar bara sådant som rör sig.
Detta fungerar naturligtvis också på havet. Problemet är att dom flesta små båtar inte får upp tillräckligt hög fart för att det skall kunna detekteras.
/Lod
Det är helt relevant fråga. Flygplan har väldigt liten area. Nu vet jag inte riktigt hur stor area ett trafikflygplan har men ett jaktplan har storleksordningen 0.5 kvadratmeter (ej stealth, som nästan inte har något alls). En trafikkärra har kanske 10-50 ggr mer. Detta är ju inte mycket jämfört med den ekvivalenta målarean som en bra radarreflektor skall ha. Där pratar man om storleksordningen 10 kvadratmeter för en 30 cm oktaeder.
Kanske skall ta det här med ekvivalent målarea också - hur kan en 30 cm reflektor vara 10 kvadrat. Ett radarmåls yta jämförs med ett metallklot, och då blir det så att en 30 cm reflektor motsvarar ett metallklot på 10 kvadratmeter tvärsnittsyta. Ett jaktflygplan motsvarar ett klot på 0,5 kvadrat.
OK -flygplan är små på radarn! Dom flesta trafikkärror idag har sk transpondrar, som funkar så att om dom träffas av en radarpuls så skickar dom ett aktivt svar från sin egen sändare. Den sändande radarn får alltså ett "jättesvar" från planet. Ofta sänder transpondern även ut data om vilket plan det är mm.
Nu är det så att även om flygplan är små radarmässigt, så finns det sätt att detektera dom ändå.
Dels finns det ofta inget som stör bakom flygmaskinen. Jämför med vår vän i kajaken bland vågor, kobbar och skär och en och annan fiskmås. Allt reflektes och bildar en matta med ekon. På himlen är flygplansekot normalt ensamt och radarn kan gå på full känslighet.
En annan viktig parameter är farten. Det finns något som heter dopplereffekt (klockorna vid järnvägsövergongen har högre frekvens när man kommer mot korsningen än när man passerat.) Detta funkar även för radarn. Man kan alltså filtrera bort ekon som står stilla medan allt som rör sig över en viss hastighet syns. Det är därför man kan använda flygburna radar till att övervaka flygaktiviteter, trots att marken ger mångdubbelt starkare eko än flygplanet. Radarn ränkar helt enkelt(!) ut att "marken står stilla - den tar vi bort) och visar bara sådant som rör sig.
Detta fungerar naturligtvis också på havet. Problemet är att dom flesta små båtar inte får upp tillräckligt hög fart för att det skall kunna detekteras.
/Lod