Radarreflektor

Pratade nyligen med en sjökapten om detta och han försäkrade mig om att till och med måsar syns på en stor båts radar.

Hans tips var att man la aliminiumfolie i en boll i fören av kajaken.
Visst den försvinner i vågorna men är bättre än ingenting.

Det bästa tipset som jag tycker att man kan ge är: håll er borta ifrån de stora farlederna, speciellt under tjocka.

Istället för att sitta som en idiot och tuta i kajaken, ta er ur farleden till "säkert" vatten.

Tänk på att yrkestrafik går före nöjestrafik,
och att liten väjer för stor!
 
Farleder

Den största visten med kajak är det lilla djupgåendet som gör att man kommer fram där inga andra törs /kan gå, så det smartaste ur flera synpunkter är att hålla sig utanför farlederna, men ibland så måste man korsa en farled.

Per Brune
 
bajdarka; sa:
Pratade nyligen med en sjökapten om detta och han försäkrade mig om att till och med måsar syns på en stor båts radar.

Visst, men kan han skilja en mås från en kajak?

Det handlar ju inte om att synas lika bra som en mås eller en vågtopp, det handlar om att SKILJA SIG från en mås eller vågtopp.
 
mothugg :)

Även om vi lyckas att skilja oss ifrån måsar eller andra ekon på en radarskärm är det mindre troligt att ett större skepp skulle vika av för oss.
Det finns en gammal regel som säger:

NÖJESSEGLARE VÄJER FÖR BRÖDSEGLARE

Med andra ord, lämna plats för yrkestrafiken.

Visst ibland behöver vi också röra oss i farlederna, men mitt råd står kvar: om man måste det så gör det snabbt och vikelrätt. Sätt dig inte i en situation där andra behöver väja för dig.
 
Vanlig missuppfattning

bajdarka; sa:
Det finns en gammal regel som säger:

NÖJESSEGLARE VÄJER FÖR BRÖDSEGLARE

Detta är en vanlig missuppfattning och saknar helt stöd i de internationella sjövägsreglerna. Däremot finns regler om vad som gäller i trång farled, fartyg hämmat av sitt djupgående, mm. Men man bör definitivt ha självbevarelsedrift och se till att hålla sig ur vägen för motorbåtar i allmänhet, och handelsfartyg i synnerhet, då man paddlar kajak.

Jag har bara bett ett yrkesfartyg ändra kurs eller fart en gång. Vid segling mellan Färöarna och Shetlandsöarna mitt på natten, när vi legat på kollisionskurs i över 2 timmar ropade jag upp henne (yrkesfartyget) via VHF-radion på min bästa engelska, och frågade om hon såg oss och bad henne ändra kurs eller fart eftersom vi seglade (röd över grön i masttoppen). Hon ändrade då kurs så att hon gick rejält bakom oss, helt enligt sjövägsreglerna.

Per Brune
 
medhugg

Per har alldeles rätt att dessa reglerna gäller för trånga farleder. dock brukar många sjöfarare inte "veta" detta. men du har helt rätt.
 
bajdarka; sa:
Pratade nyligen med en sjökapten om detta och han försäkrade mig om att till och med måsar syns på en stor båts radar.

Hans tips var att man la aliminiumfolie i en boll i fören av kajaken.
Visst den försvinner i vågorna men är bättre än ingenting.

Det bästa tipset som jag tycker att man kan ge är: håll er borta ifrån de stora farlederna, speciellt under tjocka.

Istället för att sitta som en idiot och tuta i kajaken, ta er ur farleden till "säkert" vatten.

Tänk på att yrkestrafik går före nöjestrafik,
och att liten väjer för stor!

Måsar kanske syns men bara om dom är många i en flock och flyger. Radarn har ett filter som filtrerar bort ekon som kommer från vattenytan. Hade man inte detta filter, skulle skärmen bli helt fylld av ekon så fort det började gå vågor (varje uppstickande vågtopp ger ett litet eko) Naturligtvis kan detta filter ställas med mer eller mindre automatik för att ge så bra bild som möjligt, men vem vet hur skicklig radaroperatören är eller hur avancerad signalbehandling båtens radar har. Dessutom sitter oftast radarantennen högt på stora båtar, vilket också gör att närseendet kan försämras

En boll med aluminiumfolie är inte bättre än ingenting. Den är avsevärt mycket sämre eftersom man då kan tro att den funkar och att man är synlig, och på så sätt ge en falsk trygghet. Med största sannolikhet filtreras eventuella ekon från denna bort liksom det mesta annat som ligger på eller väldigt nära vattnenytan. En fungerande rararreflektor är en både otymplig och avancerad konstruktion och kan knappast ersättas med lite skrynklig folie.


/Lod
 
bajdarka; sa:
Pratade nyligen med en sjökapten om detta och han försäkrade mig om att till och med måsar syns på en stor båts radar.

En mås på vattenytan kan synas tydligt på en bra inställd radar, men endast när havet ligger blankt. Om det går vågor kan justerar man radarn så att "bruset" försvinner och då går man tyvärr miste om både måsar och paddlare. Ett stort fartyg är inte skyldig att väja för en kajak i en trång farled om fartygets djupgående gör det omöjligt, men ute på öppet hav gäller "högerregeln" åtminstone i teorin. I praktiken håller paddlare sig oftast undan för ett fartyg p.g.a. självbevarelsedrift.

En paddlare bör alltså ta hänsyn till att han/hon syns sämre när det går vågor samt att det kan vara förenat med stora risker för att fartyg att väja i en farled.

Det viktigaste är att båda parter visar hänsyn till varandra, och skillnaden i manövreringsförmåga mellan en kajak och ett fartyg.
 
En radarreflektor kan måhända vara stor men att kalla den för en avancerad konstruktion är väl ändå att ta i.

Förövrigt tycker jag, som många andra redan har sagt, att man helt enkelt skall hålla sig undan. Bäst är att
betrackta sig själv som osynlig och agera därefter. Om man blir överkörd hjälper det föga om man hade rätten på sin sida.


Leif...
 
Avancerad ?!

Tja den är väl inte speciellt avancerad egentligen. Det är bara att se till att alla vinklar i dom ingående tetraedrarna håller _exakt_ 90 grader. Ett fel på någon eller ett par grader gör att reflektionen inte går tillbaka till radarantennen, utan missar med ett antal meter och således inte ger något eko alls. Detta gör att det knappast är något man bockar ihop själv utan bockningsmaskiner och jiggar. Om man gör den själv måste man ju också få den provad någonstans oc det är inte så lätt. Definitivt inget man svänger ihop själv.

/Lod
 
Varför syns flygplan på radar?

De är ju som regel ganska runda till formen och har väl inte så särdeles många räta vinklar. Använder de kanske också radarreflektorer?

undrar

joakim Ekendahl
 
Re: Varför syns flygplan på radar?

Banankontakt; sa:
De är ju som regel ganska runda till formen och har väl inte så särdeles många räta vinklar. Använder de kanske också radarreflektorer?

Storkleken har stor betydelse ;). Vitsen med en smart konstruerad radarreflektor är att den ger en stor skenbar yta för radarn, och dessuton oberoende av riktningen (rotationssymmetrisk i horisontalplanet), trots att radarreflektorn rent fysiskt är liten.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BKC Radarreflektor Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg