Det här är mina personliga intryck och funderingar. Jag har paddlat i 5 år och provat en hel del kajaker.
Jag har en Etain 17.7 RM, den stora modellen i polyeten.
Kajaken är skön och rymlig i sittbrunnen. Mycket stabil. Packutrymmena mindre än några laståsnor jag paddlat tidigare. Min vikt (80 kg) är på undre gränsen enligt tillverkaren, så i och för sig kan jag tynga ner den med 42 kg last. Det är uppskattningsvis dubbelt så mycket jag brukar lasta. De elastiska däcklinorna är kraftigare än vanligt och klarar att hålla fast den löstagbara behållaren framför sittbrunnen. Det finns linor så det räcker för att fästa pump och vattenflaska ändå. Behållaren verkar inte kunna användas för bilnycklar till exempel. Om de inte ligger i en vattentät påse. Emellertid så verkar det som att behållaren blir tät om man tar bort luckan när kajaken inte används. Jag låter den hänga fritt. En flottör av skum kan inte sättas fast under linorna bak. En uppblåsbar flottör kan istället fästas bakom sätet eller i linorna på bakdäcket. Det är inte så lätt att använda paddelflottör med tanke på hur linorna ser ut över bakdäcket, fast det går. Kajaken svänger mycket lätt. Den kan ändå hålla kursen med hjälp av skäddan och är förvånansvärt snabb. I turtempo hänger den med andra. Nackdel att den är tung på land. Fast det underlättar också här att den är mjukt rundad i sittbrunnskanten. Inga kanter skär in i fingrarna.
Sätets placering är nära botten. Sätet är polstrat. Skönt att sitta på men när jag drar med mig lite för mycket vatten in i kajaken så blir sätet blött. Det går enkelt att ta bort stoppningen om man vill.
I sjö så fick jag först inte kläm på hur skäddan fungerar. Nu fungerar det bättre. Det som gäller då man ska svänga i vind och sjö verkar vara att dra in skäddan.
Lite större sjö har mindre betydelse i den här kajaken. Den låter sig inte påverkas av vågor. Den känns trygg.
Jag tycker mer om kajaken ju mer jag paddlar den.
Mycket av det jag skrivit ändras vid val av mindre modell eller av en Etain i glasfiber.