Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare

Liggunderlaget som du nämner har vad jag ser ett R-värde på 5.7 och borde klara ca -23 grader. Det är inte för varmt ens under sommarnätterna. Har aldrig upplevt varken mitt Exped Downmat 7 (R-värde 5,9 = -24 grader) eller Exped Winterlite (R-värde 7,0 = -32 grader) som för varma. Öppna bara upp sovsäcken och stoppa ut en arm eller ett ben för att få en behaglig trivseltemperatur ifall högsommarvärmen skulle uppenbara sig. Uppskattar själv de höga R-värdena redan runt nollan, då man slipper frysa trots sommar-sovsäck.

För att R-värdena ska uppfylla de angivna max-temperaturerna vintertid, måste man ha en matchande sovsäck. Dvs om R-värdet är 5,9 vilket håller borta kylan ner till -24 grader, måste även sovsäckens komforttemperatur klara -24. Så ingen idé att ha en tunn sovsäck vid minusgrader och hoppas på att liggunderlaget ska fixa kölden på egen hand.

/toni-z

Senast ändrad:
Angående liggunderlag skulle jag nog sikta på ett rektangulärt istället, det är i alla fall min känsla efter att ha köpt hem Xtherm och Xlite i avsmalnande form och returnerat.

Sover på ett z-lite sol i dagsläget och så som jag rörde mig inatt senast hade jag nog rullat av ett avsmalnande direkt. (Tänker ta hem ett Xtherm max inom kort)

Hej

Stockholmstrakten solo, har nu ryggsäck (Lunhags V12 75) samt Kängor Meindl Island MFS Active dessa nya, köpte ett begagnat Hilleberg Akto i förrgår.

Nu behöver jag en bekvämt liggunderlag, funderat på "Therm-a-Rest NeoAir XTherm Regular" kostar nu på rea 1375 kr
åsikter?

Sovsäck har ingen aning om, har aldrig gillat att sova då jag tycker det är klaustrofobiskt och varmt, mrn icke desto mindre är det dax.
Kvalité är mycket viktigt, låg vikt bra men jag är som sagt nybörjare.
funderat på "Fjällräven Sarek 3-Seasons Regular"

Bör man "prova" en sovsäck? som skor? jag är 175 cm kort och 93 kg.

Om jag läst rätt väger Fjällrävensäcken 1300 gram och har en komforttemp på -8 (för herrar ...). Det är inte precis lätt och kan nog bli väldigt varmt på sommaren. Jag använder sedan många år en Mountain Equipment vägandes hälften, med komfort +2 - den har härbärgerat mig genom åtskilliga frostnätter. Räkna med att det är 5-10 grader varmare i tältet - just Akto är ett rejält vamt (och ytterst stabilt) tält enligt min erfarenhet (341 nätter). Till sensommarvandringar (i kontinentala berg, väl att märka) har jag ibland använt ett annat ME, komfort -3, men det skrymmer en del och väger kanske 2 hg mer. I södra Sverige (t ex Stockholm) räcker dessa sovsäckar mer än väl vår, sommar, höst. I fjällen duger de normal vandringssäsong. Är det kyligt kan man ta på sig lite kläder.

På morgonen kan det bli en del kyla från marken - den märks mest av i huvudänden; lite kläder under
den änden brukar avhjälpa problemet.

Min egen erfarenhet är att jag sällan haft svårt att somna och sova i sovsäck efter en dags vandring - då sover jag ledigt 9 timmar varje natt.

Min madrass är ett Ridgerest; den väger 340 gram, alltså inte alls de 500 gram som står i reklamen.
Den modellen kostar c:a 500 kronor.

Jag saknar inget i fråga om sovkomfort - jag har ändå dålig rygg (två buktande diskar i ländryggen) och hade precis fyllt 71 inför min senaste vandring. Jag har funderat på den uppblåsbara madrass du nämner, men inte för viktens eller komfortens skull, utan för skrymmet. En del här har dock sagt att den madrassen är punkteringsbenägen - jag har råkar ut för sådant med uppblåsbara madrasser förut, och det var inte angenämt. Det lär finnas små dosor med små kulor i med vilkas hjälp man kan detektera punkteringar, men det har jag inte prövat.

Min madrass är ett Ridgerest; den väger 340 gram, alltså inte alls de 500 gram som står i reklamen.
Den modellen kostar c:a 500 kronor.

Jag saknar inget i fråga om sovkomfort - jag har ändå dålig rygg (två buktande diskar i ländryggen) och hade precis fyllt 71 inför min senaste vandring. Jag har funderat på den uppblåsbara madrass du nämner, men inte för viktens eller komfortens skull, utan för skrymmet. En del här har dock sagt att den madrassen är punkteringsbenägen - jag har råkar ut för sådant med uppblåsbara madrasser förut, och det var inte angenämt. Det lär finnas små dosor med små kulor i med vilkas hjälp man kan detektera punkteringar, men det har jag inte prövat.

Har inte använt just Ridgerest men väl vanliga cellplastunderlag. Om jag så använder dubbla cellissar så vaknar jag var 5:e minut för att vända mig. Får knappt nån sömn då kroppen upplever det som hårt. Kanske är jag tung med mina +105 kg fördelade på 192 cm. Dock sover jag numera som en stock på uppblåsbart. Är man rädd för punkteringar går det ju att undvika UL-varianterna, givetvis på bekostnad av något högre vikt.

Liggunderlaget som du nämner har vad jag ser ett R-värde på 5.7 och borde klara ca -23 grader. Det är inte för varmt ens under sommarnätterna. Har aldrig upplevt varken mitt Exped Downmat 7 (R-värde 5,9 = -24 grader) eller Exped Winterlite (R-värde 7,0 = -32 grader) som för varma. Öppna bara upp sovsäcken och stoppa ut en arm eller ett ben för att få en behaglig trivseltemperatur ifall högsommarvärmen skulle uppenbara sig. Uppskattar själv de höga R-värdena redan runt nollan, då man slipper frysa trots sommar-sovsäck.

/toni-z

Skillnaden mellan Expeds och Thermarest NeoAir varmare liggunderlag är att NeoAir använder film som reflekterar kroppsvärmen. Det är fullt blås hela tiden :) Det fungerar iof bättre i varmare väder om man vänder på madrassen så det reflekterande skiktet pekar nedåt.

Angående liggunderlag skulle jag nog sikta på ett rektangulärt istället, det är i alla fall min känsla efter att ha köpt hem Xtherm och Xlite i avsmalnande form och returnerat.

Xtherm finns nu även som rektangulärt underlag kallat Xtherm Max, jag hade definitivt köpt ett sådant framför vanlig Xtherm om den funnits när jag köpte mitt =/

Sovsäck har ingen aning om, har aldrig gillat att sova då jag tycker det är klaustrofobiskt och varmt, mrn icke desto mindre är det dax.
Kvalité är mycket viktigt, låg vikt bra men jag är som sagt nybörjare.
funderat på "Fjällräven Sarek 3-Seasons Regular"

Bör man "prova" en sovsäck? som skor? jag är 175 cm kort och 93 kg.

Tittar man på specifikationen tycker jag Fjällräven Sarek Three seasons inte känns speciellt prisvärd. 650g 600CUIN dun ligger ganska nära ex Marmot Sawtooth med 665g 650CUIN dun fyllning, dvs Marmot säcken har lite högre dunkvalitet till betydligt lägre kostnad. För kostnadsskillnaden på ca 1500kr får du ett riktigt bra liggunderlag;).
Regular är 185cm i ligglängd för Sawtooth vilket bör passa dig bra i längd.
Jag tycker absolut att du bör "provligga" sovsäcken så att du känner att passformen fungerar för dig.

När det gäller liggunderlag får man väl också ta med i ekvationen att de uppblåsbara, som visserligen har högre komfort per viktenhet, också har ett smalare användningsområde. Om man är nöjd med att enbart använda liggunderlaget i tältet, eller på andra "punkteringsfria" underlag (klipphällar i skärgården?) så duger det ju fint, men om man vandrar i mixad sommarterräng så tycker jag att fördelarna med att kunna vräka ut liggunderlaget i solgasset på vilken ris-backe som helst utan att punka-noja är rätt mycket värd. I den bästa, men inte lättaste, av världar kan man förstås ha både och, och använda dem tillsammans nattetid.

Sover på ett z-lite sol i dagsläget och så som jag rörde mig inatt senast hade jag nog rullat av ett avsmalnande direkt. (Tänker ta hem ett Xtherm max inom kort)

Upplever inte själv något problem med avsmalnande form med mitt Exped Winterlite 197 lång x 65 bred uppe och 40 nere. Finns även som 183 x 52 uppe och 35 nere. Eftersom ju ändå sovsäcken tvingar fötterna att hålla ihop så är inte avsmalningen något problem för mig.

Dessutom kan vi inte ligga tre personer i ett 3-manna tunneltält med rektangulära liggunderlag då det smalnar av mot fotändan i tältet.

Med ett avsmalnande liggunderlag får man plats med två rektangulära i ett 3-manna tunneltält utan att liggunderlagen behöver ligga omlott.

Även i ett 2-manna tunneltält får man ofta problem med tältformen ifall man har två rektangulära liggunderlag.

Upplever inte själv något problem med avsmalnande form med mitt Exped Winterlite 197 lång x 65 bred uppe och 40 nere. Finns även som 183 x 52 uppe och 35 nere. Eftersom ju ändå sovsäcken tvingar fötterna att hålla ihop så är inte avsmalningen något problem för mig.

Dessutom kan vi inte ligga tre personer i ett 3-manna tunneltält med rektangulära liggunderlag då det smalnar av mot fotändan i tältet.

Med ett avsmalnande liggunderlag får man plats med två rektangulära i ett 3-manna tunneltält utan att liggunderlagen behöver ligga omlott.

Även i ett 2-manna tunneltält får man ofta problem med tältformen ifall man har två rektangulära liggunderlag.

För min del då, som är 180cm lång och inte behöver ett längre liggunderlag, väger en XTherm Large ändå 30% mer än en XTherm Max Regular. Så det rektangulära känns mer logiskt. För när jag låg på Xtherm regular i vardagsrummet hamnade jag utanför såfort jag vände på mig, så den gick bort direkt.

Jag sover mest själv i tält, men visst kan det spela roll för vissa om man sover flera. Men den totala bredden på 2st xtherm large och 2st xtherm max regular blir ju densamme, om man nu ska tänka sig att size-up för att lösa storleken vid fotändan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Råd om att sälja stort militärtält Utrustning allmänt 8
Ayrin Råd - Fällkniv som tål "det mesta" Utrustning allmänt 27
Swift Ryggsäcken - behöver goda råd Utrustning allmänt 18
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
Småtärna Råd inför kikar-köp för fjällbruk Utrustning allmänt 17
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
fredrichusen Råd om tvätt och impregnering Utrustning allmänt 0
Erik_Svensson Råd om storlek på turskidspjäxa Utrustning allmänt 5
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Polarnatt Hur har alla råd? Utrustning allmänt 108
mariadahlstrom Råd inför köp av vandringskänga Utrustning allmänt 7
greenjuice Tips & Råd om skosnöre till kängor? Utrustning allmänt 9
jonatanforsberg.net snöskor och snövandring - tips och råd Utrustning allmänt 6
Halvandra Sökes: Sittunderlag skumplast tåligt Utrustning allmänt 13
Mugen Sökes: Osprey Aether AG 85 L Grön Utrustning allmänt 0
NaturRasmus Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes! Utrustning allmänt 29
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
krille d knivsmed sökes Utrustning allmänt 8
frilufsaren PLB sökes Utrustning allmänt 3
Iggle Fällkniv EDC sökes Utrustning allmänt 11
Iggle Svampkniv sökes Utrustning allmänt 18
luktafotogen H3 Ledlampa 6V- seriös leverantör eller hemmapulare sökes. Utrustning allmänt 0
mick102 Väckarklocka sökes Utrustning allmänt 8
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Tips på bra finbryne sökes Utrustning allmänt 79
skogsmästaren nätbutik från USA/kanada sökes? Utrustning allmänt 2
tomas b Rekomenderad Cykeldator, Pulsmätare + andra funktioner sökes. Utrustning allmänt 0
farsgubben länktips sökes Utrustning allmänt 4
Nirrebosse Erfarenheter om luftgevär sökes Utrustning allmänt 1
kitkiö Sökes: vettigt multiverktyg Utrustning allmänt 52
Candid Hopfällbar snösåg sökes Utrustning allmänt 4
zeromaker Jobb sökes!! Utrustning allmänt 0
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
Wotan88 Liggunderlag och R-Värde Utrustning allmänt 1
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Kanii Hållbara slutna cell-liggunderlag? Utrustning allmänt 11
hgo Halkiga liggunderlag. Utrustning allmänt 9
Airfoil Liggunderlag - en djungel? Utrustning allmänt 7
mied93 Fjällmark Airbed Lite Utrustning allmänt 7
Sverker G Uppblåsbart liggunderlag Utrustning allmänt 19
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
Kajsa-Warg Liggunderlag, pris kontra komfort Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
avslutatmedlemskap160620 Liggunderlag bår Utrustning allmänt 9
seved1 Liggunderlag Utrustning allmänt 11
mxsr Bekvämt liggunderlag Utrustning allmänt 18

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg