ala; sa:
Nordesjö; sa:
gwaihir; sa:
När det gäller tälthaverier är min uppfattning att det till 90% handlar om handhavandefel
Är böjd att hålla med.
Och vad är det för mening med att skaffa ett tält med tvåhundraprocentiga marginaler om man förstör alltihopa genom felaktigt handhavande?
Eller... vi kanske har löst gåtan. Vi är så dåliga på att hantera våra tält att vi faktiskt måste ha feta marginaler
Här är en tråd med två fina exempel på handhavandefel med dyra hillebergtält!
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30490
Där ser man att ett dyrt tält inte hjälper om uppsättningen är dålig.
/A
Tråden du länkar till är intressant. Jag tycker dock att betydelsen av att alltid ha kortsidan på tunneltältet vänd mot vinden överdrivs. Självklart sätter man ju alltid upp ett tunneltält med kortsidan mot vinden, om det är blåsigt när man sätter upp det. Är det vindstilla när man sätter upp det kan det ju emellertid vara svårt att veta vilket håll vinden kommer komma ifrån om det börjar blåsa, men min erfarenhet är att det under de flesta förhållanden inte spelar så stor roll. Spänner man tält och staglinor riktigt ordentligt samt sätter pinnar i ändarna av stångkanalerna, tål tunneltält ordentlig sidvind också. Det lägger ju sig ner lite grann och viker undan för vinden, varför påfrestningarna inte blir så stora. Jag har i alla fall aldrig varit med om att brott (i väv, sömmar, bågar eller vad som) varit nära, även när kraftig vind kommit mot långsidan av mitt Keron. Självklart tål ett tunneltält klart mer vind mot kortsidan, men jag vill bara påpeka att så länge det är korrekt uppsatt ska det mycket till innan det går sönder, oavsett vilket håll vinden kommer ifrån. Nedtagning av tunneltält vid hård sidvind kan däremot vara ganska besvärligt.
Jag är övertygad om att det i en överväldigande majoritet av alla fall med brott på moderna, högkvalitativa fjälltält rör sig om handhavandefel. NUI jag tror du slår huvudet rätt på spiken när du skriver:
"Man (=Hilleberg) är mycket rädd för att försvaga varumärket med lättare och klenare produkter, eftersom dessa ställer större krav på användaren. Men klantiga användare inser inte eller erkänner aldrig att de är detta. Det enda de säger till vänner och bekanta och Utsidan är att deras Hillebergstält blåste sönder."
Vintertid är det väl emellertid en annan femma, då är de extra marginalerna ganska bra att ha även för mindre klantiga användare.
Endast vid mycket få tillfällen har jag sett ordentligt uppsatta tält i fjällen. Inte heller på bilden i tråden
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25985&pagenumber=1 har de satt upp Kerontältet riktigt ordentligt i min mening; med staglinorna så långa som möjligt blir stagningen klart bättre. Jag undrar också om de inte kunnat spänna markpinnarna i kortsidorna mer. Nåväl.
Ditt tält ala har jag aldrig sett uppsatt i verkligheten, men av dina bilder att döma verkar du vara ett av de mycket få undantagen. Jag skulle därför också bli mycket förvånad om du skulle rapportera om ett tillfälle då ditt Nammatj havererat. Det torde kräva ett synnerligen rejält blåsväder.
[Ändrat av JonathanW 2006-05-08 kl 18:41]