Råd om tält

Jag står lite i valet och kvalet mellan två tält och skulle vilja ha lite synpunkter från detta forum :) Jag är ute efter ett lätt tvåmanstält för alpina turer. De två jag har spanat in är

Mountain Hardwear EV2
och
Bibler Fitzroy

Båda är enkelväggstält och väger 2.3 respektive 2.9. Redan där har EV2 en fördel samt att den har inbyggd absid (öppningsbart golv). Fitzroy kräver extratillsats för absid (vilket väger och innebär merarbete). Fördelen med Fitzroy är att den har två ingångar och verkar stabilare då den består av fyra pinnar (därav vikten). Jag gillar också att den reses inifrån och är helt självstagande. EV2:an måste man ju ha fästpunkter för att kunna dra ut absiden/ingången. Prismässigt ligger de lika.

Vad tror ni? Någon med erfarenhet av något eller båda tälten? Övriga är också välkomna med synpunkter alternativt andra förslag.

Mvh /Joel

Black Dimond I-Tent ar jag personligen valdigt nojd med men aven Rab Summit Extrem ar bra. Nagra vanner gllar Black Dimond Firstlight. Jag kan inte saga pom det sista ar bra men ska testa det i sommar.

Bibler som BD kopte tycker jag ar sjukt bra de har varit med sedan 80 talet och vet hur man gor bra talt.

Finns kommentarer om EV2 i en ganska aktuell tälttråd, troligen på forumavdelningen om tält (Bo och sova?).

Jag står lite i valet och kvalet mellan två tält och skulle vilja ha lite synpunkter från detta forum :) Jag är ute efter ett lätt tvåmanstält för alpina turer. De två jag har spanat in är

Mountain Hardwear EV2
och
Bibler Fitzroy

Båda är enkelväggstält och väger 2.3 respektive 2.9. Redan där har EV2 en fördel samt att den har inbyggd absid (öppningsbart golv). Fitzroy kräver extratillsats för absid (vilket väger och innebär merarbete). Fördelen med Fitzroy är att den har två ingångar och verkar stabilare då den består av fyra pinnar (därav vikten). Jag gillar också att den reses inifrån och är helt självstagande. EV2:an måste man ju ha fästpunkter för att kunna dra ut absiden/ingången. Prismässigt ligger de lika.

Vad tror ni? Någon med erfarenhet av något eller båda tälten? Övriga är också välkomna med synpunkter alternativt andra förslag.

Mvh /Joel
Här finns en recension om Bilier Fitzroy!
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1626&all=1

BD firstlight

BD firstlight far helt klart min röst. Väger mindre än tva bivysäckar men är mkt bekvämare. Man kan lätt sova 2 pers i det.

Har ingen erfarenhet av de du nämner men BDs tält är bra mkt lättare.

Tack alla som tagit er tid att svara. Jag beslutade mig för att satsa på Mountain Hardwear EV2. Jag lär väl skriva en recension framöver.

Mvh /Joel

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
oscarsundholm Syltraversen Tips och råd Alpin / Bigwall 4
Polarnatt Vilket tält? Alpin / Bigwall 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg