Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kör numera med M90. Tretorn höll länge, Sarek. Slet ut några par Nokia. Bytte till Dunlop de sprack efter 5 år. Praktiskt att ha sommar och vinterstorlek.
Jag har ett par Viking Slagbjörn från 1979. De är väl använda, dock aldrig vid några längre vandringar med tyngre packningar.
De är fortfarande i mycket gott skick och har inga sprickor eller andra märkbara defekter. Gummit är fortfarande mjukt och följsamt.
Skulle jag skaffa ett par nya gummistövlar i dag skulle jag definitivt börja med att titta på Viking Slagbjörn om de fortfarande tillverkas och saluförs.
Passformen på Tretorn Sarek och Nokian Finnjagd är helt olika. För mig med lite kraftigare och högre vrister passar Nokian stövlarna bra, medan jag knappt får av och på mig Tretorn stövlarna. Nu finns även Sarek plus som skall vara lite vidare, men har inte provat dessa.
Själv sliter jag fortfarande på mitt andra par Nokian Topi (föregångare till Finnjagd) inköpt 1990, så hållbarheten är över förväntan
Kör numera med M90. Tretorn höll länge, Sarek. Slet ut några par Nokia. Bytte till Dunlop de sprack efter 5 år. Praktiskt att ha sommar och vinterstorlek.
Är det ordval du hänger upp dig på inga Nokia de senaste 40 åren?
Men Nokian tillverkas fortfarande. Så du får gärna berätta varför de heter Nokian och inte Nokia?
Tack!!Tindebergs verkar vara generell guideline. Le Chameaus verkar lista längden på en fot, tex 27,3cm för en 43a. Visar dock inte längden inne i skon. Har läst en massa reviewer på nätet och många tycker stövlarna är stora. I alla fall amerikanska reviewer från kunder.
Mailade en butik idag och fick svaret att 43 är 280mm och 44 är 286mm. Tycker 280 låter ganska litet. En Tretorn sarek 43 har jag för mig är ungerär som La Chameau 44.
Arxus ett svenskt märke som tillverkar handgjorda stövlar köpte ett par tidigare i höst, som hittills har levererat positivt,,, kan rekommendera detta märke säljs genom jaktia bla