Råd och tips på tält sökes.

Sph1nx; sa:
Har hittat detta tältet på den amerikanska marknaden, det intresserar mig en aning.
http://www.moontrail.com/big-agnes-mad-house2.php

Nackdelen är att det har hela kanaler istället för clip-fästning. Tar ju lite längre tid att slå upp det då...

Det tältet har ju en extra stång för yttertältet. Det gör ju att man måste sätta upp det i två steg. Värdelöst. Dessutom ser det rätt rangligt ut. $299 dollar plus frakt och tull, knappast värt det. Kanaler är ju inte långsammare än clip-in fästen. Kanaler är ju lite av standard på yttertält, sen sitter oftast innertältet fast med någon lösare form av spännen, så att det kan resas i samma moment som yttertältet, nordic style kallas det utomlands. Sen fattar jag inte det här med separat innergolv, vad ska det vara bra för??

Och till Johan: Det är andra inlägget du rippar av mig idag, ;)

avslutad210712

Gäst
Sph1nx; sa:
Johan du säger att jag VILL sälja det tyngsta tältet med golvskydd och att jag ska klättra? Jag har inte skrivit någonstans att jag söker någon av de sakerna. Jag förespråkar låg vikt, jag undrade om man bör använda skydd eller inte (de tält jag använt har ju gått sönder i govet efter ett tag), och klättra har jag aldrig sagt nånting om. Vi ska vandra/bestiga svårighet 2 i sommar, på sin höjd en trea...'

Om du väljer ett Hilleberg så rekommenderar jag att du struntar i ett extra golv av två anledningar. För det första verkar Hillebergs golv vara tillverkade av ett slitstarkt material och för det andra så brukar Hilleberg kunna ställa upp och byta golv om du mot förmodan skulle slita ut det och det dessutom till ett riktigt bra pris enligt de rykten jag har hört. Dessutom sparar du både kronor och gram.

Är det någon som sovit i ett tält med mesh-innertält?

Måste ju blåsa väldigt störande när man ligger i ett sånt ?
Bra med tanke på kondens som vandrar ut lätt, men hur blir det då om kondensen droppar från yttertältet genom meshen eller så?

Kan inte se några fördelar förutom om man tältar i lä och utanför ruskväder... men dom säljs ju som 3-säsongstält..

Har haft tält med mesh i innertältet. De fungerar bra i varmt väder, men inte fullt så bra i +5 och 100% relativ fuktighet.
3 säsonger i torra USA är inte som 3 säsonger i våta Norden....

johankse; sa:
Har haft tält med mesh i innertältet. De fungerar bra i varmt väder, men inte fullt så bra i +5 och 100% relativ fuktighet.
3 säsonger i torra USA är inte som 3 säsonger i våta Norden....

Nä, antog det. Aldrig sovit i ett själv.

Börjar dra ordentligt åt Janno hållet faktiskt, jag får nog leva med att dela dörr o förvaringsutrymme :-D Det är ju tillräckligt för två ryggsäckar och ett kök om man skulle behöva laga mat i absiden... hittar ingenting själv som kan tävla med kvaliten på hillebergs på pappret förutom när det gäller vikt, men det är väl priset man betalar för slitstyrkan i duken antar jag..

Sph1nx; sa:
Nackdelen är att det har hela kanaler istället för clip-fästning. Tar ju lite längre tid att slå upp det då...

Det är också en nackdel när det blåser mycket.

Ett staika kan du börja nerifrån och bygga uppåt. Mkt bra när det blåser mycket.

Har själv ett staika.
Är supernöjd med det.

/Torbjörn

Sph1nx; sa:
johankse; sa:
Nej det är något som inte riktigt hänger samman här...
Hardcore tältare söker råd och vill välja tyngsta tältet med golvskydd för klättring...jag får inte ihop det.
I Alperna sover man i stugorna och slipper bära tält, men uppenbart var mina berg för tama...

Läs ordentligt.

Jag är ett hardcore tältfan, det betyder inte att jag har trekkat i 20 år. Jag har bott i tält ca 15 månader av mitt liv sammanlagt men större delen av denna tid har varit i familjetält och tält av typ McKinley(intersporttält).
Jag tältar hellre på camping än att ta in på vandrarhem när jag är utomlands, även om priset kan vara detsamma.

I svenska skogar/berg har jag tältat mycket men jag tycker det blir jobbigt med ett tunneltält(har ägt två stycken) och vill gå över till kupoltält.

Eftersom jag är upptagen med att sova i mitt tält har jag inte hållt mig uppdaterad på tältmarknaden om man säger så,m och det är därför jag söker hjälp. Och eftersom jag inte tidigare haft såd med ett "riktigt" tält vet jag inte vart kavlite osv finns någonstans på marknaden.

Jag är trots allt bara 23.

Johan du säger att jag VILL sälja det tyngsta tältet med golvskydd och att jag ska klättra? Jag har inte skrivit någonstans att jag söker någon av de sakerna. Jag förespråkar låg vikt, jag undrade om man bör använda skydd eller inte (de tält jag använt har ju gått sönder i govet efter ett tag), och klättra har jag aldrig sagt nånting om. Vi ska vandra/bestiga svårighet 2 i sommar, på sin höjd en trea...'

Om vi kan ska vi i det längsta undvia att sova innomhus, och dessutom ska vi efter vår veckolånga vandring avsluta med en tågluff till medelhavet där vi ska bo på camping i tält i tre veckor... är en fördel att ha det med sig då...

Jag tycker att du ska köpa ett av Hillebergs kupoltält. Du kommer att ha det i minst 20 år och dessutom kommer du älska det när du upptäckt hur jäkla bra de är.

Har aldrig använt Hillebergs kupoltält, men de är säkert lika bra som deras tunneltält. Priset är högt, men du får ju det bästa. Själv har jag ett Nallo 2 som jag är MYCKET förälskad i!

Orkade inte läsa igenom alla inlägg så om jag upprepar vad någon redan sagt, sorry.

Staikkat är kanon, går utmärkt att laga mat i absiden, personligen skulle jag undvika att starta ett bensin kök där men gas har alltid gått bra. (Det har alltså inte brunnit upp än). Lätt att resa även när det blåser. Gott om plats, går att sova tre personer under kortare turer. Nackdelen är vikten men samtidigt stod mitt tält pall när Mountain Hardwear tälten flög omkring som måsar när stormen slog till i C1 på Aconcagua. Tältar man på snö kan man gräva ur i absiden o då få ett fullgott utrymme till utrustning som räcker för ett mindre land i månader.

Kör på staikkat o låt din polare bära det!

Har nog ändrat mig ang. tält... Beslutsångest eller? :)

Priset spelar nu ingen som helst roll. Jag vill bara få tag på ett självstagande kupoltält, innertältet bör sitta i pinnarna med nån typ av clip, och ytterduken bör spännas över alltihop. Det skall vara ett 4-säsongs/expeditionstält, och gärna ha goda ventilationsmöjligheter så det kan användas även på sommarhalvåret.

Jag har letat igenom massvis med olika tillverkare och hittar inget som överrensstämmer med de kraven samtidigt som det väger MAX 3.2 - 3.4 kilo...

Går det ens att få tag på ett sådant tält, eller har jag missat någonting?

Sph1nx; sa:
Jag vill bara få tag på ett självstagande kupoltält, innertältet bör sitta i pinnarna med nån typ av clip, och ytterduken bör spännas över alltihop.

Bara av intresse, hur kommer det sig att du föredrar denna lösning?

Går det ens att få tag på ett sådant tält, eller har jag missat någonting?

Kanske kan du hitta nåt intressant på http://www.lightwave.uk.com/index.php . De verkar seriösa. Inga med två absider, men varianter med stora absider finns. Jag har dock inte sett något av dessa tält själv, men mar mailat lite med dem och som sagt, de ger ett seriöst intryck...

EDIT:
Mer precist, kolla in deras 5-säsongstält, g2 mtn eller t2/3 arctic kan vara av intresse... g2 mtn klockar in på 3,025 kilo...

[Ändrat av alven 2007-02-26 kl 01:39]

Lösningen intresserar mig eftersom den är (i mina ögon) den stabilaste lösningen för otroligt hårda vindar. Utanpåligande pinnar tycker jag logiskt sett måste fånga mer vind, o när det sitter en massa clip fastsydda i ytterduken måste det ju gå rätt fort för glipor och läckage att uppstå?

Folk lovordar hilleberg, men jag tycker att det är en tveksam lösning ex. staikat har.

Men å andra sidan har jag aldrig ägt tält i den prisklassen så jag kan ju lura mig själv. Köper jag ett tält för massa pengar vill jag vara säker på att det håller i minst 5-7 år iallafall.

Fördelen med utanpåligande pinnar är att man reser det på nolltajm, det är fördelen jag ser i lösningen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
OBD Råd&Röns tälttest Bo och sova 250
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
frökenf Tips kvalitetstält med höjd invändigt Bo och sova 18
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg