Råd inför köp

• Trådstartare kallel@hem.passagen.se (Kalle)
  • Start datum

kallel@hem.passagen.se (Kalle)

Gäst
Vilken ryggsäck är egentligen "bäst", finns det något märke som man bör akta sig särskilt för? Vilket märke rekommenderas och hur stor? Jag har för avsikt att använda ryggsäcken som "allt-i-allo" på mina resor.

dael (David Elmfeldt)

Gäst
Svår fråga

Din fråga är inte tillräckligt specifik. Men jag provar.

Du skriver "resor". Då tycker jag att du direkt kan sortera bort ramryggsäckar. Sedan är det en fråga om vad för slags resor. Om resorna mest består av transporter där du endast bär ryggan mellan ex hotell och transportmedel och ev dagsturer där du inte har med dig allt, så skulle jag spana in en reseryggsäck (som karaktäriseras av att bärssystemet går att dölja vid transport och som också INTE är lika stabilt och bra, dvs ryggsäcken är inte jättebra på att bära tungt under längre sträckor. Det går men är inte främst tänkt för detta).

Ryggsäckar av denna typ finns från nästan alla tillverkare, från de billigaste på intersport till de riktiga dyra hos friluftsbutiker som Naturkompaniet och Friluftsbolaget.

Om det är en reseryggsäck av denna typ som du letar efter, så finns det en riktig pärla från Patagonia som heter Porter (ny för denna säsong).

Annars berätta mer.

kallel@hem.passagen.se (Kalle)

Gäst
ja det var det nog

Hej, jag ber om ursäkt för om min fråga är ospecifik.

Jag har för avsikt att använda min rygga på fjällvandringar och skogsvandringar, kibbutzresor och andra längre utlandsvistelser - alltså lite av varje. Jag tror inte en reseryggsäck vore det rätta för mig.

Lite av det jag undrar är om man bör ha en ram på sin ryggsäck, eller om det är onödigt, och när har man användning för en sådan egentligen?

Klarar man sig på en 60-litare tror du?

//Kalle

dael (David Elmfeldt)

Gäst
På så liten rygga - ingen ram

Ok! Då förstår jag bättre. Då tycker jag definitivt att du INTE skall köpa en ryggsäck med ram (det finns visserligen nya "ramryggsäckar" där ramen är invändig och inte sticker ut, men detta är på ryggsäckar på ca 100+ liter och det låter inte vad du är ute efter).

Jag tror definitivt att 60 l är ok. Spana in med justerbart topplock så att du kan bygga på höjden vid extra packning.

Ju större ryggsäck, desto mer får plats, desto tyngre rygga. Mindre ryggsäck, mindre onödiga saker.

Gå till en bra affär och prova dig fram. Naturkompaniet och friluftsbolaget har stort sortiment. Tierra har Arteryx. Marmot har också börjat med fina ryggsäckar. Klättermusen har spännande lösningar som viklock.

Packa ryggorna och prova. Kolla in hur bärsystemet är fäst. Är det justerbart eller fast? Justerbart är smidigare, fast är oftast stabilare men svårare att passa in. Slår huvudet i ryggsäcken? Vill du ha en stor öppning eller delad säck. Kan man ta loss topplocket. Kan det justeras på höjden? Verkar spännena hållbara? Vill du ha en enkel säck utan en massa finsesser som kan gå sönder? Kan man plocka av extrafickor och bygga dags-säck av dem? Finns det ett ordentligt snölås som gör det enklare att packa mycket? Verkar väven bra? Ta med lite av de prylar du vill få plats med! Men framförallt hur känns den på!?

sacci

Rekommenderar starkt saccis ryggsäckar. Mycket bra kvalité. Försvarets leverantör av ryggsäckar alla säckar görs på fabriken i Borlänge. Om du inte har lust att fara till Borlänge finns dom också på www.sacci.se . Ryggsäckarna säljs på fabriken eller på www.recon.se . /Rikard

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg