Råd inför cykelköp

Blir det nån cykel ?

Tja..

nu har jag ingen större lust att köpa Nakamuran längre. Köpa begagnat kan bli en bra affär så länge man har kunskaperna som Mattias påpekade. Och de har jag inte. Visst skulle jag kunna ta mig tid att sätta mig in t ex dämpare, men jag behöver ju en komplett cykel. Det känns som ganska mycket att sätta sig in i på ett par veckor. För snart är vinterföret här, och de billiga fjolårscyklarna börjar ta slut.

Kanske det bästa är att köpa en ordentlig cykel med stel framgaffel som föreslaget, då en dålig dämpad framgaffel inte skiljer sig nämnvärt från en stel. Och sedan byta ut den om jag tycker det behövs.

Jag har väl en budget på ca 7000 SEK.

Det är ett problem med utbudet (servicen och kunskaperna) här uppe i Tromsø, jag ska förvisso till Sverige i Oktober, men att frakta upp cykeln på tåget känns problematiskt. Har någon erfarenhet av cykelfrakt med Tågkompaniet ?

Ok, så nu är jag kanske i första hand ute efter en bra helhetslösning med bra ram och hyffsade komponenter överlag, på bekostnad av en dämpad framgaffel om den spräcker budgeten. Jag kommer ändå inte dra upp på fjället i vintermörkret.

/Niklas -som börjar se en vinter på skidor framför sig.

Merida ?

Såg i några andra trådar att Merida kanske kan vara ett bättre helhetsköp ?

Jag ska kolla på en Merida med nypris 7000 NOK ~ 8400 SEK, den kostar nu 4900 NOK ~ 5900 SEK

* XT bak
* Acera fram
* Deore V-bromsar
* RST-dämpare

Ska provcykla den i morgon kanske.

Att byta dämparen till en stel skulle inte påverka priset nämnvärt enligt försäljaren. Så då struntar jag i det vid ett eventuellt köp ?

Vad tror ni, har Merida bättre helhetskvalitet än Nakamura ?

Det blev Meridan.

XT och Deore-komponenter. 4900 NOK. Har kostat 7000. Det känns som om det är mer cykel för pengarna än Nakamuran för 4000.

Tack för all hjälp !

/Niklas

Val av cykel - några år för sent

Hej,

Nakamura är inte bara en "huscykel" - de är ganska stora efter vad jag har förstått. Stora eller ej,
de gör bra cyklar. Jag har använt Nakamura sedan 2001, både mtb, hybrid och barncykel. Samtidigt har jag (vi) använt Cannondale, Scott, Nishiki, Merida, DBS, Miyata och Hard Rocx.

Man får mycket cykel för pengarna tycker jag. Men precis som med andra märken, kan man inte säga att alla deras modeller är bra, man måste se på vilka komponenter som inngår. Många tror felaktigt att bara det står Shimano, så är allt bra. Shimano har produkter i alla prislägen och kvaliteter.

Vi köpte t.ex en Scott junior cykel till 4.500 NOK. Kvaliteten stod inte förhållande till priset. Kort efter kom Nakamura med en motsvarande cykel till en pris på ca 2.800 NOK. Nakamuras modell blev senare kårad som "Best i test" i Norge.

Hade mitt innlägg kommit rättidigt, dvs. för flera år sedan, ville jag ha rekomenderat en Nakamura, kanske en hybrid med fjädring i framgaffeln.

I slutändan är ju det som är viktigt på en mtb
gaffel
hjul
däck
Är det bra så är cykeln säkert okej.

Ramen

gaffel
hjul
däck

Skulle nog säga att ramen är viktigast... allt annat är slitdelar som byts ut allteftersom...

Har en Kona Explosif 97´ med ram, framväxelreglage, bakbroms, bromsreglage, styre och sadelstolpe kvar sen orginal... resten är utbytt en eller flera gånger.

Thomas

Glöm inte ramen

gaffel
hjul
däck

Visst är hjul, gaffel och däck viktiga på en MTB. Men än viktigare är ramen och dess kvalitet, ty utan en ram blir det bara en hög med delar...

/Niklas

Självklart är ramen viktigare. Utan ram ingen cykel.
Men jag ser inte det som en kostnadsfråga, utan en kunskapsfråga i att välja en som passar.
Men de flesta tillverkare kan idag tillverka bra ramar, även kineserna. Ramarna är oftast bra, iallafall om den passar cyklisten i fråga och inte kommer från en allt för billig cykel. Sålänge det är en hardtail i vart fall.
Så det är mer upp till cyklisten att välja en som passar i geometri till denna själv, och ingen kvalitetsfråga egentligen.
Gafflarna, hjulen och däcken däremot brukar ju vara suggiga på en rätt stor del av de billigare cyklarna. Det är oftast där det brister.
Sen kan man ju självklart hitta bättre och lättare ramar, men det kostar. Man behöver inte betala mycket för en funktionell stabil och inte speciellt lätt aluminiumram idag.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
roger_uusitalo Tips och råd eferfrågas inför expedition nordkalotten Långcykling 0
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
avslutad160118 Råd om cykelköp Långcykling 36
millediablo Stockholm - Haparanda etapper, goda råd Långcykling 0
GrabbenGrs Nybörjare behöver ett råd Långcykling 2
Glittersprej Goda råd (och gärna sällskap) sökes! Långcykling 3
jellyfish tips och råd att undvika stöld! Långcykling 10
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
piper råd om cykelstorlek? och MTB på långa vättern? Långcykling 8
Harald Nyberg Racer-råd till nybörjare Långcykling 6
negothian Råd för ny cykel Långcykling 4
kenny_lex Söker rump råd av experter. Långcykling 36
boija Tränings råd...??? Långcykling 4
heinzehlers Ny i mekartagen och behöver råd... Långcykling 1
pergit Expert råd önskas av två amatörer! Långcykling 35
Promenerik Logistikfrågor inför semester i Skåne Långcykling 9
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
A.K Special packning för fälgarna inför flygresa? Långcykling 4
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Linyah Kitta en tjejcykel inför lång cykelresa! Långcykling 28
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
kragan Träning inför lopp Långcykling 2
alven Motionscykel inför Vättern Långcykling 23
tedradgren Tips inför Sydamerika Långcykling 3
KLAGER Uppladdning inför Le Tour 2005 Långcykling 6
christer49 Uppgradera cykeln inför säsongen Långcykling 10
Jock Scott Cykelköp (tankar inför..) Långcykling 6
clasanson Planering inför cykling genom Sverige Långcykling 3
Roffis tips inför vätternrundan? Långcykling 20
afropavo Fixa cyklen inför vätternrundan Långcykling 20
Islet salva inför Vättern? Långcykling 5
Pask Slutspurt inför Vättern? Långcykling 3
bo5840sv Tips inför cykeltur Österlen skåne Långcykling 11
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
TIPS INFÖR EUROPACYKLING Långcykling 2
Matlådan Cykelköp för Europa trip Långcykling 13
emptyrings Cykelköp - igen.. Långcykling 7
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
kent pensionär Eviga frågan. Bra cykelköp Långcykling 6
piklas87 Cykelköp i Holland? Långcykling 10
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Cykelköp Långcykling 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg