Råd - Fällkniv som tål "det mesta"

@Kvarnträsk
Hm, den kändes som att den var i en stil han skulle kunna uppskatta också, tack för tipset :).

@Nirre
Jo, det känns lite som att EKAn är svår att slå. Jag har en Victorinox i stil med Nomaden (fast den har en såg också), och även om verktygen för all del är bra gillar jag inte riktigt handtaget (känns lite obehagligt halkigt), så det har blivit så att den mest ligger i en låda...

Det låter som att killen behöver en kniv som tål vridningar, bändningar, slag och diverse misshandel.

Tyvärr är många knivar med rostfritt blad allt för sköra i det här sammanhanget. En fällkniv eller allra helst en fastbladare i ett slagsegt kolstål är därför det bästa valet.

Om man bortser från EKA så finns ju alltid den finska skogs-puukko-kniven WK-1 eller WK-2 Taittoveitsi framtagen av Harri Merimaa. Modellen finns i två varianten, en med tumknopp (enhandsmanövrerad) och fickklämma (lätt att ta bort), den andra utan. En liten skillnad finns också i storleken på dessa två varianter.

Stålet är det tyska Thyssen/Krupp 80CrV2 med en hårdhet av 59 RC.

http://www.kolumbus.fi/harri.merimaa/Folding knife.htm

Skollorna går lätt att avlägsna för underhåll eller byte. Om jag fattat det korrekt så har kniven en liner-lock bladlåsning.

wk-2_folding.jpg

~Paul~

Tankemöda

Han jobbar med att resa mätmaster. Är man kort ett verktyg när man sitter 140 meter upp i en mast använder man det man har till hands. Ofta den stackars kniven.

Ni som föreslår leatherman och victorinox har ju naturligtvis helt rätt, det vore ett mycket bättre alternativ, men inte riktigt hans "stil", lite oklart om han skulle använda den :(.

I sådana fall köp några dussin mora basic 511 á 29 kr

http://www.slojd-detaljer.se/katego...axar/morakniv-jubileumskniv-basic-511-pid5872

Tål stryk bättre än rostfritt. Ta en ny kniv när den förra ser anskrämlig ut.

En dyrare kniv behöver slipas om efter brysk behandling. Det kan lätt ta mycket längre tid än att klättra upp i en mast.

/John

@Paul
Snygg kniv, klart tänkbart alternativ :).

@CampDavid
För all del, men en knippe skräpknivar är väl kanske inte vad man riktigt ser framför sig när man tänker "julklapp till sambon"? (inte jag iaf)

Sen måste jag fråga... har du testat att klättra upp i en mast nån gång? Jag var upp ca 40 meter i den som står vid stora sjöfallet för att fixa nån givare, och det var *rejält* jobbigt. Mestadels pga att detta inte är något jag är van att göra, för all del, så jag klantade mig ju och glömde en av de krokar man säkrar sig med medan man klättrar bakom mig med jämna mellanrum och var tvungen att klättra ner och kroka loss den, men ändå. Att klättra ner 140 meter för att hämta ett verktyg för att sedan klättra upp igen är *mycket* jobbigare än att fixa till eggen på en kniv, särskilt som det sistnämnda kan göras i soffan :D.

Genomtänkt?

@Paul
Snygg kniv, klart tänkbart alternativ :).

@CampDavid
För all del, men en knippe skräpknivar är väl kanske inte vad man riktigt ser framför sig när man tänker "julklapp till sambon"? (inte jag iaf)

Sen måste jag fråga... har du testat att klättra upp i en mast nån gång? Jag var upp ca 40 meter i den som står vid stora sjöfallet för att fixa nån givare, och det var *rejält* jobbigt. Mestadels pga att detta inte är något jag är van att göra, för all del, så jag klantade mig ju och glömde en av de krokar man säkrar sig med medan man klättrar bakom mig med jämna mellanrum och var tvungen att klättra ner och kroka loss den, men ändå. Att klättra ner 140 meter för att hämta ett verktyg för att sedan klättra upp igen är *mycket* jobbigare än att fixa till eggen på en kniv, särskilt som det sistnämnda kan göras i soffan :D.

Även om man gör det i soffan kanske man kan räkna arbetstiden?
Ska jag på min fritid slipa privata verktyg jag fördärvat på arbetstid?

Om jag köper en dyr present till någon vill jag ju att denne har nytta av presenten. Inte att den är ett sänke.

/John

Även om man gör det i soffan kanske man kan räkna arbetstiden?
Ska jag på min fritid slipa privata verktyg jag fördärvat på arbetstid?
Vi är båda egenföretagare, så gränsen mellan fritid och arbete är generellt sett något flytande :D
Om jag köper en dyr present till någon vill jag ju att denne har nytta av presenten. Inte att den är ett sänke.
Jo, precis, jag vill köpa en kniv åt honom som han kan gilla stilmässigt, och som kan funka för det han har den till lite bättre än den stackars EKAn. Sämsta möjliga utfall är kort sagt att han tackar så mycket och diskret lägger den i en låda, för att sedan aldrig titta på den igen...

Sänke vet jag inte riktigt vad du menar med?

Nej moraknivar är inte skräp, men däremot förslaget att köpa massa sådana istället för det som TS faktiskt efterfrågar.

@eyck
Nej, ursäkta, jag tycker inte att Moraknivar är skräp, däremot var jag inte ute efter en billig kniv som vanligen kastas när den börjar ge sig, utan en slittålig kniv som ändå lämpar sig som present. Dessutom en som man rimligen kan ha i fickan.

Som MAW sa det :D.

Slittålig

Morakniven är en tålig kniv. Till och med tåligare än de flesta andra knivar. Däremot är den inte stilig. Och heller inte dyr. Det finns många dyra och stiliga fällknivar. Frågan kvarstår, vad skall man med en sån till om man inte håller den i skick. När den dessutom är bräckligare och skörare än den billiga moran. Att man ser moraknivar i uselt skick är absolut inte för att de inte skulle vara tåliga. Det är för att de är så billiga att de betraktas som engångsknivar. De används till allt möjligt som knivar egentligen inte skall användas till.
En vacker välskött kniv är mycket trevlig och berättar att innehavaren uppskattar den. En dyr kniv som är sargad och misshandlad berättar också en historia om innehavaren. Hen kan inte slipa kniven, eller ids inte. Och hen vet inte eller bryr sig inte om vilka arbetsuppgifter kniven passar till.
/John

Morakniven är en tålig kniv. Till och med tåligare än de flesta andra knivar. Däremot är den inte stilig. Och heller inte dyr. Det finns många dyra och stiliga fällknivar. Frågan kvarstår, vad skall man med en sån till om man inte håller den i skick. När den dessutom är bräckligare och skörare än den billiga moran. Att man ser moraknivar i uselt skick är absolut inte för att de inte skulle vara tåliga. Det är för att de är så billiga att de betraktas som engångsknivar. De används till allt möjligt som knivar egentligen inte skall användas till.
En vacker välskött kniv är mycket trevlig och berättar att innehavaren uppskattar den. En dyr kniv som är sargad och misshandlad berättar också en historia om innehavaren. Hen kan inte slipa kniven, eller ids inte. Och hen vet inte eller bryr sig inte om vilka arbetsuppgifter kniven passar till.
/John

TS efterfrågar en fällkniv.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Råd om att sälja stort militärtält Utrustning allmänt 8
Swift Ryggsäcken - behöver goda råd Utrustning allmänt 18
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
Småtärna Råd inför kikar-köp för fjällbruk Utrustning allmänt 17
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
fredrichusen Råd om tvätt och impregnering Utrustning allmänt 0
Erik_Svensson Råd om storlek på turskidspjäxa Utrustning allmänt 5
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Polarnatt Hur har alla råd? Utrustning allmänt 108
mariadahlstrom Råd inför köp av vandringskänga Utrustning allmänt 7
greenjuice Tips & Råd om skosnöre till kängor? Utrustning allmänt 9
jonatanforsberg.net snöskor och snövandring - tips och råd Utrustning allmänt 6
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Fällkniv Utrustning allmänt 20
bico Fällkniv Utrustning allmänt 1
grodanbolle Fällkniv? Utrustning allmänt 40
hannulan Fällkniv Utrustning allmänt 19
Iggle Fällkniv EDC sökes Utrustning allmänt 11
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Burnis Fällkniv som backup till slidkniv Utrustning allmänt 29
ramsis_iv 2bladig fällkniv? Utrustning allmänt 15
Lars_P Dyr fällkniv på extrapris Utrustning allmänt 20
Skipper_ Fällkniv Utrustning allmänt 36
Avslutatmedlemskapx Ny fällkniv Utrustning allmänt 19
vandrafjäll Säker ny mobil som tål det mesta Utrustning allmänt 3
vandrafjäll Powerbank som tål kyla Utrustning allmänt 24
Arvidsjaur Mobil som tål utomhusklimat Utrustning allmänt 39
fotografiskt Handskar som tål värme från brasan Utrustning allmänt 46
suti Kartfodral som tål kyla Utrustning allmänt 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg